print journalist

Dutch translation: journalist van de schrijvende pers

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:print journalist
Dutch translation:journalist van de schrijvende pers
Entered by: David Van der Vloet

10:57 Feb 8, 2006
English to Dutch translations [PRO]
Social Sciences - Journalism
English term or phrase: print journalist
i.e. a journalist who writes written publications, for papers, magazines, etc. as opposed to an online journalist.
How would you render this in Dutch?
"Online and print journalists are invited to submit articles about *** and about the promotion ***."
David Van der Vloet
Belgium
journalist van de schrijvende pers
Explanation:
"Soorten journalisten:
Journalisten kunnen worden getypeerd naar medium: 'schrijvende pers', foto, televisie, radio, internet. Ook kan een onderscheid gemaakt worden naar onderwerp: wetenschapsjournalist, sportjournalist, misdaadjournalist en naar werkwijze: onderzoeksjournalist, correspondent."

"Constituting printed publications: a print journalist"

Selected response from:

Isabelle Hilberts-Verbeek (X)
Grading comment
Bedankt allemaal!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +5journalisten voor de gedrukte media
Anneke Panel (X)
3 +4journalist van de schrijvende pers
Isabelle Hilberts-Verbeek (X)
4 -4mediajournalist
vixen
3 -3schrijvend journalist
Leo te Braake | dutCHem
3 -3persjournalist
Frits Ens


  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +5
journalisten voor de gedrukte media


Explanation:
Wel wat lang, maar volgens mij wordt dit wel bedoeld.

Anneke Panel (X)
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Gerard de Noord
2 hrs

agree  Filip Lagey (X): Strikt genomen, het enige correcte antwoord. Inderdaad wat lang, maar als het niet voortdurend in de tekst voorkomt, is dat geen probleem. Waarom stelt de vertaler zijn vraag in het Engels? Geen moedertaalspreker misschien? (Nils, Glotspot)
3 hrs

agree  Benno Groeneveld: lang maar precies.
8 hrs

agree  Jan Willem van Dormolen
9 hrs

agree  vixen
10 hrs

neutral  Frits Ens: lang, en dus onhandig, maar wel inhoudelijk correct
20 hrs

4 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -3
persjournalist


Explanation:
itt bijvoorbeeld tv-journalist

Frits Ens
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FrisianFrisian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Filip Lagey (X): Etymologisch correct ('de persen'), maar mij klinkt het enigszins gewrongen (slechts 22 Google-hits en niet in het Groene Boekje). Bovendien gebruikt men 'de pers' tegenwoordig evengoed voor audiovisuele verslaggevers. Nils (Glotspot)
3 hrs

disagree  Benno Groeneveld: wij journalisten schrijven voor de pers, persjournalist is dubbelop (vergelijk taalvertaler)
8 hrs

disagree  Jan Willem van Dormolen: eens met Glotspot en Benno
9 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -3
schrijvend journalist


Explanation:
Toen ik mijn journalistiek studerende dochter vroeg of ze in Rusland (het land van haar fascinatie) TV-correspondent wilde worden, zei ze liever schrijvend journalist te willen worden (maar dan wel voor een ECHTE krant :-) ): "De buis is beter af zonder mijn hoofd". (Moest ik weer bestrijden en zo, het werd een gezellige afwas).

Leo te Braake | dutCHem
Native speaker of: Dutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Filip Lagey (X): Ook een online-journalist schrijft, uiteraard. Tenzij hij een videojournalist is op het internet. (Nils, Glotspot)
2 hrs
  -> Ik heb een heel klein beetje de indruk, dat ze de term gebruikte als "journalist voor de gedrukte media" als tegenstelling tot een "zelf sprekend correspondent voor de audiovisuele media." Of begrijp ik haar verkeerd?

disagree  Benno Groeneveld: radio en tv journalisten schrijven ook. Het gaat juist om de gedrukte media.
7 hrs
  -> Jullie wel ...............

disagree  Jan Willem van Dormolen: eens met Glotspot en Benno
8 hrs
  ->  hebben gelijk :-)

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -4
mediajournalist


Explanation:
Na wat zoeken via Google ontdekte ik dat dit 'mediajournalist' wordt genoemd.

In Bagdad, de hoofdstad van Irak, heb ik verder gestudeerd in de richting mediajournalist en cameraman.
http://www.wijchenonline.nl/index.php?ond=nieuws&id=1155

Bezoek de website. er naartoe. Erwin van der Zande online. internet- en mediajournalist. er naartoe ....................................................... ...
www.debalie.nl/subdossierartikel.jsp?dossierid=22375& subdossierid=45611&articleid=27090

vixen
Greece
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Filip Lagey (X): Behoort de internetjournalistiek dan niet tot de media? Of de radio- of tv-journalistiek? Bovendien, geeft deze term veeleer de indruk dat de journalist bericht over de media. (Nils, Glotspot)
1 hr
  -> Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt met je laatste opmerking

disagree  Leo te Braake | dutCHem: ik vermoed dat je de vraag te haastig gelezen hebt...
1 hr
  -> Als ik zo het bovenstaande commentaar van Nils lees, vrees ik inderdaad dat mijn oplossing te beperkt is

disagree  Benno Groeneveld: media is alle 'uitsaai' (zoals ze in Zuid Afrika zeggen, niet?) middelen samen. Journalist voor gedrukte media is volgens mij het best.
6 hrs
  -> Uit mijn reactie op bovenstaande commentaren had je inmiddels kunnen opmaken dat ik het met jullie allemaal eens ben dat mijn oplossing niet de juiste is.

disagree  Jan Willem van Dormolen: dit lijkt me een dubbeloppleonasme
7 hrs
  -> Vandaar dat jij het vierdubbelop wilde herhalen? ;-)

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +4
journalist van de schrijvende pers


Explanation:
"Soorten journalisten:
Journalisten kunnen worden getypeerd naar medium: 'schrijvende pers', foto, televisie, radio, internet. Ook kan een onderscheid gemaakt worden naar onderwerp: wetenschapsjournalist, sportjournalist, misdaadjournalist en naar werkwijze: onderzoeksjournalist, correspondent."

"Constituting printed publications: a print journalist"




    Reference: http://nl.wikipedia.org/wiki/Journalist#Soorten_journalisten
    Reference: http://www.answers.com/topic/print?hl=print&hl=journalist
Isabelle Hilberts-Verbeek (X)
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt allemaal!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Dennis Seine
56 mins
  -> Thanks Dennis!

agree  Paul Peeraerts
2 hrs
  -> Dank je wel Paul.

disagree  Benno Groeneveld: journalist omvat meer dan alleen de schrijvende pers. Ik schreef/schrijf mijn radiostukjes altijd helemaal op en lees dan voor.
3 hrs
  -> Daarom ook journalist VAN de schrijvende pers. Schrijvende pers is dagbladen, weekbladen, tijdschriften, etc.

agree  Jan Willem van Dormolen
4 hrs
  -> Dank je wel Jan Willem.

agree  Erik Boers
15 hrs

agree  shineda
20 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search