hele zin

Dutch translation: Vonnis over de arbitrale uitspraak kan door elke bevoegde rechter worden gewezen

11:28 Nov 21, 2007
English to Dutch translations [PRO]
Law/Patents - Law: Contract(s)
English term or phrase: hele zin
"Judgment on the award rendered by the arbitrator may be entered in any court having jurisdiction thereof."

Wat wordt nou precies bedoeld?
Alvast bedankt!
Michaël Temmerman
Costa Rica
Dutch translation:Vonnis over de arbitrale uitspraak kan door elke bevoegde rechter worden gewezen
Explanation:
De award is het arbitrale vonnis. Dat is op zich nog geen executoriale titel; om het vonnis ten uitvoer te kunnen leggen, moet een rechter het bekrachtigen/verlof daartoe verlenen. Ik weet niet op welk recht je contract betrekking heeft, maar bv. in de VS is dit o.a. geregeld in de Federal Arbitration Act; je moet daar een verzoek indienen om een order confirming the award. In Nederland verleent de rechter verlof tot tenuitvoerlegging/exequatur (art. 1062 Rv.). Soortgelijke procedures zullen ook elders bestaan, neem ik aan (weet ik eigenlijk niks van).
Zie bv. http://www.lectlaw.com/files/adr15.htm.
Selected response from:

G. A. Dekker
Luxembourg
Grading comment
Bedankt! Met je uitleg erbij snap ik het helemaal:-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Elke bevoegde rechtbank kan vonnis wijzen over de door de arbiter genomen beslissing.
Meturgan
4zie hieronder
golf264
4zie uitleg
Ron Willems
3Vonnis over de arbitrale uitspraak kan door elke bevoegde rechter worden gewezen
G. A. Dekker


Discussion entries: 3





  

Answers


38 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
zie uitleg


Explanation:
elke bevoegde rechtbank kan [vonnis wijzen / een definitieve uitspraak doen] over de vergoeding die door de arbiter is toegewezen

Zie http://www.franklins-sols.co.uk/pages/entering-judgment.asp:

To enter Judgement

The final stage of the Court process is to have the Court enter a Judgment against the debtor.

--------------------------------------------------
Note added at 41 mins (2007-11-21 12:10:02 GMT)
--------------------------------------------------

Zie ook http://www.proz.com/kudoz/312685, en dan met name de toelichting van Titia Dijkstra en Gosse.

Ron Willems
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 115

36 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
zie hieronder


Explanation:

Rechterlijke uitspraak over het toegekende bedrag door de scheidsrechter mag gedaan worden door welke bevoegde rechtbank dan ook.

Dit is een letterlijke vertaling, zondere verdere context te hebben.

--------------------------------------------------
Note added at 55 min (2007-11-21 12:23:58 GMT)
--------------------------------------------------

"judgement may be entered" is gewoon americaanse juridische taal, maar heeft als betekenis dat er een vonnis/uitspraak gedaan wordt door een rechter

golf264
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Vonnis over de arbitrale uitspraak kan door elke bevoegde rechter worden gewezen


Explanation:
De award is het arbitrale vonnis. Dat is op zich nog geen executoriale titel; om het vonnis ten uitvoer te kunnen leggen, moet een rechter het bekrachtigen/verlof daartoe verlenen. Ik weet niet op welk recht je contract betrekking heeft, maar bv. in de VS is dit o.a. geregeld in de Federal Arbitration Act; je moet daar een verzoek indienen om een order confirming the award. In Nederland verleent de rechter verlof tot tenuitvoerlegging/exequatur (art. 1062 Rv.). Soortgelijke procedures zullen ook elders bestaan, neem ik aan (weet ik eigenlijk niks van).
Zie bv. http://www.lectlaw.com/files/adr15.htm.

G. A. Dekker
Luxembourg
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 24
Grading comment
Bedankt! Met je uitleg erbij snap ik het helemaal:-)

7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Elke bevoegde rechtbank kan vonnis wijzen over de door de arbiter genomen beslissing.


Explanation:

Zo begrijp ik de zin.

Meturgan
Hungary
PRO pts in category: 8




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search