discovery rights

Dutch translation: (Angelsaksisch) recht op 'discovery'

13:48 Mar 20, 2020
English to Dutch translations [PRO]
Law/Patents - Law: Contract(s)
English term or phrase: discovery rights
Ten aanzien van bemiddeling buiten de rechtbank van Utah wordt gezegd:
All parties shall be entitled to discovery rights pursuant to UUAA.
Wat zijn hier 'discovery rights'? Recht op onderzoek?
Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Dutch translation:(Angelsaksisch) recht op 'discovery'
Explanation:
Liefst zou ik de tekst zelf natuurlijk even moeten kunnen zien, maar ik denk dat je de verwijzing naar deze Angelsaksische rechtsfiguur niet zonder meer gelijk kunt stellen aan het Nederlandse inzagerecht c.q. de Nederlandse exhibitieplicht (zie https://wetten.overheid.nl/BWBR0001827/2020-01-01#BoekDerde_...

Daarom zou ik het op deze manier oplossen. Eventueel ook zoiets als: (...) het recht om informatie op te vragen bij de wederpartij en eventuele derden (analoog aan het Angelsaksische recht op 'discovery').


--------------------------------------------------
Note added at 3 days 1 hr (2020-03-23 15:30:11 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

@Jan Willem: lijkt me een prima oplossing!
Selected response from:

Kitty Brussaard
Netherlands
Grading comment
Bedankt iedereen voor het meedenken. Ik heb er "recht op inzage in stukken (‘discovery rights’)" van gemaakt.
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1openheid van zaken
Ferry de Groot
3(Angelsaksisch) recht op 'discovery'
Kitty Brussaard


  

Answers


23 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
openheid van zaken


Explanation:
dit is niet gangbaar in het Nederlands recht, maar schijnbaar is er wel een soortgelijk principe/proces van toepassing, zie link bijgesloten...


    https://www.generalcounsel.nl/diamondbox/openheid-van-zaken-disclosure-en-discovery-in-nederlandse-procedures/
Ferry de Groot
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Adrian MM.: previously civil-only in E&W - now disclosure used in both civ. and crim. process. Die Publizität in DEU. Editionspflicht in CH & AUT.
15 days

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
(Angelsaksisch) recht op 'discovery'


Explanation:
Liefst zou ik de tekst zelf natuurlijk even moeten kunnen zien, maar ik denk dat je de verwijzing naar deze Angelsaksische rechtsfiguur niet zonder meer gelijk kunt stellen aan het Nederlandse inzagerecht c.q. de Nederlandse exhibitieplicht (zie https://wetten.overheid.nl/BWBR0001827/2020-01-01#BoekDerde_...

Daarom zou ik het op deze manier oplossen. Eventueel ook zoiets als: (...) het recht om informatie op te vragen bij de wederpartij en eventuele derden (analoog aan het Angelsaksische recht op 'discovery').


--------------------------------------------------
Note added at 3 days 1 hr (2020-03-23 15:30:11 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

@Jan Willem: lijkt me een prima oplossing!

Kitty Brussaard
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 153
Grading comment
Bedankt iedereen voor het meedenken. Ik heb er "recht op inzage in stukken (‘discovery rights’)" van gemaakt.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search