Complaint is in foreclosure

Dutch translation: verzoekschrift in het kader van een foreclosure-procedure

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:complaint for foreclosure [context: US judicial foreclosure; aka 'petition for foreclosure']
Dutch translation:verzoekschrift in het kader van een foreclosure-procedure
Entered by: Kitty Brussaard

14:00 Jun 28, 2019
English to Dutch translations [PRO]
Law/Patents - Law (general) / Strafzaak
English term or phrase: Complaint is in foreclosure
"If the complaint is one in foreclosure, then you must file your written answer or motion and proof of service with the Clerk."

Wie kan mij helpen met de juiste term?

Bedankt!
Remy van Tol
Peru
verzoekschrift [in het kader van een foreclosure-procedure]
Explanation:
If the complaint is one in foreclosure etc.
>>
Als het een verzoekschrift betreft in het kader van een foreclosure-procedure etc.
OF
Als het gaat om een verzoekschrift in het kader van een foreclosure-procedure etc.

Eventueel ook voor de volledigheid: foreclosure-procedure >> Amerikaanse foreclosure-procedure (bij/via een statelijke rechtbank)

De procedure voor 'judicial foreclosure' (binnen het Amerikaans recht) laat zich niet 1-op-1 naar de Nederlandse situatie vertalen. Daarom zou ik dicht bij de oorspronkelijke term blijven.

De 'complaint' is een van de drie documenten die worden gebruikt in een Amerikaanse 'judicial foreclosure', naast de 'summons' (dagvaarding) en de 'lis pendens'. De 'complaint for foreclosure' (ook wel 'petition for foreclosure' genoemd) heeft in essentie het karakter van een 'verzoekschrift' en zo zou ik het dan ook vertalen. Je zou de oorspronkelijke term voor alle zekerheid nog aan deze vertaling kunnen toevoegen.

Zie verder mijn 'reference comment' en zie ook hieronder.

Giganten als Bank of America liggen dezer dagen onder vuur vanwege hun harde aanpak van woningbezitters, terwijl zij zelf 'giftige' hypotheken aan mensen in nood hebben verkocht. Maar de top van Boston Community Capital (BCC) weigert te aanvaarden dat 'er aan de armen niet te verdienen valt'. Als enige heeft deze non-profitbank een effectief hulpbeleid voor hen die hun hypotheeklasten niet meer kunnen dragen.

In de VS kunnen deze mensen met een zogeheten foreclosure-procedure makkelijk hun huis worden uitgezet na wanbetaling.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/menselijke-bank...

https://www.dfbonline.nl/begrip/8866/foreclosure

https://www.nolo.com/legal-encyclopedia/timeline-judicial-fo...

To officially begin the foreclosure, the lender (or subsequent owner of the loan) files a lawsuit in state court. You will learn about the suit when you are served papers called a complaint and summons.

Complaint and summons.

The complaint for foreclosure, sometimes called a “petition for foreclosure,” sets out the reasons why the judge should issue a foreclosure judgment. The summons will notify you about your rights and state how many days you get to respond to the complaint by filing an “answer” with the court. Usually you'll get 20 to 30 days. If you want to object to the foreclosure, you must file your answer within the applicable time period. It’s easier to raise defenses in a judicial foreclosure than a nonjudicial foreclosure because you automatically get a chance to go in front of a judge.
https://www.alllaw.com/articles/nolo/foreclosure/judicial-fo...

--------------------------------------------------
Note added at 23 hrs (2019-06-29 13:48:48 GMT)
--------------------------------------------------

PS. Lees in mijn toelichting hierboven 'lis pendens' als 'notice of lis pendens'. Dus:

De 'complaint' is een van de drie documenten die worden gebruikt in een Amerikaanse 'judicial foreclosure', naast de 'summons' (dagvaarding) en de 'notice of lis pendens'.
Selected response from:

Kitty Brussaard
Netherlands
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1verzoekschrift [in het kader van een foreclosure-procedure]
Kitty Brussaard
3dagvaarding voor onteigening/beslaglegging
Khalid Sabili
Summary of reference entries provided
complaint/petition for foreclosure
Kitty Brussaard
Complaint v. summons
Sindy Cremer

  

Answers


9 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
complaint is in foreclosure
dagvaarding voor onteigening/beslaglegging


Explanation:
Lastig hoor, wellicht:

"Als je een dagvaarding ontvangt voor een onteigening/beslaglegging, dan dien je... etc.."


    https://c.ymcdn.com/sites/mcbalaw.site-ym.com/resource/resmgr/Docs/Foreclosure_FAQ.pdf
    https://www.nrc.nl/nieuws/2010/10/22/nieuwe-bedreiging-voor-huizenmarkt-11960170-a137491
Khalid Sabili
Netherlands
Native speaker of: Native in Berber (Other)Berber (Other), Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Kitty Brussaard: Zie mijn verwijzing. De dagvaarding (summons) is een van de drie documenten binnen een Amerikaanse 'judicial foreclosure', naast de 'complaint' en de 'notice of lis pendens'. De 'complaint' heeft meer het karakter van een verzoekschrift (petition).
10 hrs

neutral  Sindy Cremer: met Kitty; zie ook mijn verwijzing (NB: geen 'antwoord'!)
11 hrs

21 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
complaint; complaint for foreclosure; foreclosure complaint [context: US judicial foreclosure]
verzoekschrift [in het kader van een foreclosure-procedure]


Explanation:
If the complaint is one in foreclosure etc.
>>
Als het een verzoekschrift betreft in het kader van een foreclosure-procedure etc.
OF
Als het gaat om een verzoekschrift in het kader van een foreclosure-procedure etc.

Eventueel ook voor de volledigheid: foreclosure-procedure >> Amerikaanse foreclosure-procedure (bij/via een statelijke rechtbank)

De procedure voor 'judicial foreclosure' (binnen het Amerikaans recht) laat zich niet 1-op-1 naar de Nederlandse situatie vertalen. Daarom zou ik dicht bij de oorspronkelijke term blijven.

De 'complaint' is een van de drie documenten die worden gebruikt in een Amerikaanse 'judicial foreclosure', naast de 'summons' (dagvaarding) en de 'lis pendens'. De 'complaint for foreclosure' (ook wel 'petition for foreclosure' genoemd) heeft in essentie het karakter van een 'verzoekschrift' en zo zou ik het dan ook vertalen. Je zou de oorspronkelijke term voor alle zekerheid nog aan deze vertaling kunnen toevoegen.

Zie verder mijn 'reference comment' en zie ook hieronder.

Giganten als Bank of America liggen dezer dagen onder vuur vanwege hun harde aanpak van woningbezitters, terwijl zij zelf 'giftige' hypotheken aan mensen in nood hebben verkocht. Maar de top van Boston Community Capital (BCC) weigert te aanvaarden dat 'er aan de armen niet te verdienen valt'. Als enige heeft deze non-profitbank een effectief hulpbeleid voor hen die hun hypotheeklasten niet meer kunnen dragen.

In de VS kunnen deze mensen met een zogeheten foreclosure-procedure makkelijk hun huis worden uitgezet na wanbetaling.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/menselijke-bank...

https://www.dfbonline.nl/begrip/8866/foreclosure

https://www.nolo.com/legal-encyclopedia/timeline-judicial-fo...

To officially begin the foreclosure, the lender (or subsequent owner of the loan) files a lawsuit in state court. You will learn about the suit when you are served papers called a complaint and summons.

Complaint and summons.

The complaint for foreclosure, sometimes called a “petition for foreclosure,” sets out the reasons why the judge should issue a foreclosure judgment. The summons will notify you about your rights and state how many days you get to respond to the complaint by filing an “answer” with the court. Usually you'll get 20 to 30 days. If you want to object to the foreclosure, you must file your answer within the applicable time period. It’s easier to raise defenses in a judicial foreclosure than a nonjudicial foreclosure because you automatically get a chance to go in front of a judge.
https://www.alllaw.com/articles/nolo/foreclosure/judicial-fo...

--------------------------------------------------
Note added at 23 hrs (2019-06-29 13:48:48 GMT)
--------------------------------------------------

PS. Lees in mijn toelichting hierboven 'lis pendens' als 'notice of lis pendens'. Dus:

De 'complaint' is een van de drie documenten die worden gebruikt in een Amerikaanse 'judicial foreclosure', naast de 'summons' (dagvaarding) en de 'notice of lis pendens'.

Kitty Brussaard
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 207
Grading comment
Bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sindy Cremer
7 mins
  -> Dank je wel! Altijd fijn om bijval te krijgen van een juridisch zwaargewicht onder ons vertalers. Glad I got off scot-free :-).




Reference comments


3 hrs peer agreement (net): +2
Reference: complaint/petition for foreclosure

Reference information:
In a judicial foreclosure, there are three documents that a lender—the plaintiff—prepares to begin a foreclosure lawsuit: a complaint, a summons, and a notice of lis pendens.
https://www.nolo.com/legal-encyclopedia/whats-the-difference...

A foreclosure is either nonjudicial or judicial depending on state law and, in some cases, the particular circumstances. In a nonjudicial foreclosure, the property can be sold without any—or with little—court oversight. With a judicial foreclosure, the foreclosure is processed through the state court system and a judge is required to sign off on the foreclosure.

The judicial foreclosure process starts when a lender sues a delinquent borrower in the county where the property is located. To initiate the suit, the lender (the plaintiff) files a document called a “complaint for foreclosure” or “petition for foreclosure” in court. This document is then served to the borrower along with a summons. A notice of lis pendens, which is Latin for “suit pending,” is recorded in the county records. These three documents constitute notification of the foreclosure lawsuit.
https://www.alllaw.com/articles/nolo/foreclosure/respond-sum...

--------------------------------------------------
Note added at 20 hrs (2019-06-29 10:39:26 GMT)
--------------------------------------------------

En ter verduidelijking van het begrip 'foreclosure' in deze context, zie bijvoorbeeld Berkiens Lexicon Financieel Management:

foreclose on (a mortgage)

1. afwikkelen van een hypotheek door beletting van aflossing waardoor het belang in (feitelijk eigendom van) het onderpand kan worden opgeëist; vgl: mortgage in possession

2. [jur.] een (hypothecaire) lening onaflosbaar maken, of verhinderen dat de (hypothecaire) lening wordt afgelost, nadat de hypotheekgever in gebreke van betaling van aflossing is gebleven, het feitelijk eigendom van het onderpand van de (hypothecaire) lening gaat daarbij over naar de hypotheeknemer, vaak ten onrechte gelijkgesteld met executie; vgl: deed in lieu of foreclosure, equity of redemption, mortgage in possession, power of sale, sale by the court, sur mortgage

EN-NL foreclosure

1. het beletten van het doen van aflossingen op een hypothecaire lening

2. [jur.] het overgaan van het belang in (feitelijk eigendom van) een onroerende zaak naar de hypotheeknemer als de hypotheekgever (schuldenaar) niet aan zijn aflossingsverplichtingen heeft voldaan, alternatief voor executoriale verkoop; vgl: deed in lieu of foreclosure, dispossession, equity of redemption, mortgage foreclosure, mortgage in possession, power of sale, repossession, sale by the court

Kitty Brussaard
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 207

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
disagree  Khalid Sabili: Er wordt juist een Nederlandse term gevraagd.
6 hrs
  -> Hallo Khalid, dat klopt maar dit is dan ook een 'reference comment' en geen antwoord. Zie https://www.proz.com/faq/4876#4876. Ik heb hier enkel willen verduidelijken wat voor type document een 'foreclosure complaint' is (in het Amerikaanse rechtssysteem).
agree  Sindy Cremer
17 hrs
  -> Dank je wel, Sindy!
agree  Barend van Zadelhoff: Highly relevant stuff.
1 day 22 hrs
  -> Thank you, Barend. The fact-checking step is often skipped but more often than not, and definitely in the legal field, it's worth looking into the actual context before coming up with a translation.
agree  M.J. van den End
2 days 23 hrs
  -> Dank je wel, Marian!

21 hrs peer agreement (net): +1
Reference: Complaint v. summons

Reference information:
https://www.lawyers.com/legal-info/bankruptcy/foreclosures/w...

"Complaint for foreclosure. The complaint for foreclosure, which in some states is called a “petition,” sets out the plaintiff’s claims. (...)

Summons. A summons informs the defendants that a complaint for foreclosure has been filed. (...)"

Sindy Cremer
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 123

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
agree  Kitty Brussaard: Dit vat het kort en krachtig samen!
17 mins




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search