Process Manufacturing ¡- Discrete Manufacturing

Dutch translation: serieproductie // individuele/separate productie

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Process Manufacturing ¡- Discrete Manufacturing
Dutch translation:serieproductie // individuele/separate productie
Entered by: Fred ten Berge

22:06 Apr 14, 2005
English to Dutch translations [PRO]
Management
English term or phrase: Process Manufacturing ¡- Discrete Manufacturing
Two categories from a list of topics in courses.
Laurent Slowack
serieproductie // individuele/separate productie
Explanation:
Frequently used options, if stronger distinction between categories is desirable or required:
massaproductie // productie van kleine/speciale series/enkele stuks

Allemaal zeer gangbare uitdrukkingen in dergelijk verband!



--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 23 mins (2005-04-15 00:30:43 GMT)
--------------------------------------------------

Further options, admittedly, after cribbing from our colleague Leo,
seriefabricage // individuele/separate fabricage
Selected response from:

Fred ten Berge
Grading comment
Prima met dank
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Procesgewijze fabrigage / discrete fabricage
Leo te Braake | dutCHem
4serieproductie // individuele/separate productie
Fred ten Berge
5 -2Process Manufacturing ¡- Discrete Manufacturing
Willeke Barens


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -2
process manufacturing ¡- discrete manufacturing
Process Manufacturing ¡- Discrete Manufacturing


Explanation:
Deze termen kun je in een IT contekst gewoon in het Engels laten staan. Ik zou er wel hoofdletters van maken, dat maakt ze wat gemakkelijker te herkennen.

Willeke Barens
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Fred ten Berge: Sorry Willeke, Een van je collega-leden van het NGTV fluisterde me in het oor dat deze weergave van enige gemakzucht zou kunnen getuigen. // Taalkundig voorts: 1) Correcte spelling, ook in NL: context! 2) Bedoeling van "ze"?
1 hr
  -> Nou Fred, ik ben het daar helemaal niet mee eens. In de eerste plaats ben ik nooit gemakzuchtig met vertalen en heb ik wel degelijk een hele rij websites over dit onderwerp bekeken voordat ik mijn antwoord gaf. Ook weet ik uit mijn jarenlange ervaring oin

disagree  Leo te Braake | dutCHem: Dit ZIJN geen IT-termen, maar logistieke termen...
1 hr
  -> verder aan Fred: in o.a. IT vertalingen dat men in die branche vertaalde termen vaak onhandig, onduidelijk en amateuristisch vindt.

neutral  Jack den Haan: N.a.v. de opmerking van Fred: NGTV-vertalers hebben ook niet de wijsheid in pacht! Ik kan het weten -- ik ben er al jaren lid van ;-)
12 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
process manufacturing // discrete manufacturing
serieproductie // individuele/separate productie


Explanation:
Frequently used options, if stronger distinction between categories is desirable or required:
massaproductie // productie van kleine/speciale series/enkele stuks

Allemaal zeer gangbare uitdrukkingen in dergelijk verband!



--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 23 mins (2005-04-15 00:30:43 GMT)
--------------------------------------------------

Further options, admittedly, after cribbing from our colleague Leo,
seriefabricage // individuele/separate fabricage

Fred ten Berge
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Prima met dank

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
process manufacturing ¡- discrete manufacturing
Procesgewijze fabrigage / discrete fabricage


Explanation:
Eerst is er een technologisch verschil:

procesgewijze fabrigage is een fabricageproces waarbij de eigenschappen van bulkgoederen worden gewijzigd (melk wordt wei + kaas, papierpulp wordt papier + water met opgeloste verontreinigingen)
De output wordt gewogen (kaas), opgemeten in volume (wei) of in lengte gemeten (papierbaan)

Discrete fabricageis een fabricageproces waarbij een materiaal wordt omgezet in een ding: jonge kaasmassa in afzonderlijke kazen, papier van de rol in vellen.
De output van het proces wordt geteld.

In de logistiek bestaan ook mengvormen: Een fabriek maakt eerst van allerlei grondstoffen (waaronder vaak chocolade :-) een grote silo hagelslag (procesgewijze fabrigage), en de vervolgstap maakt hiervan gevulde hagelslagdoosjes (discrete fabricage).

De logistiek-boeken van Bertrand, Wortmann en Wijngaard hanteren deze redelijk geslaagde termen, maar voor de laatste mengvorm als geheel hebben ze nog niks beters verzonnen dan "semi-proceSS" productieprocessen...

--------------------------------------------------
Note added at 11 hrs 2 mins (2005-04-15 09:08:53 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Ik heb het nog even in Bertrand proberen na te zoeken, maar een heel hoofdstuk is me wat te veel. En een website met meer dan een verwijzing heb ik nog niet gezien.
In feite heeft de typologie van productieprocessen een heleboel dimensies, waarvan proces vs. discreet er een is. Een andere is projectgewijs vs. groot-serie. Er is een mooie matrix van te maken, maar dat kan ik niet hier. Misschien kan ik je een pagina uit Bertrand gescand opsturen?
Stuur me maar een berichtje via PROZ, dan stuur ik het daar wel naar toe, met een cc naar andere geïnteresserde adressen (moeten zich wel ff melden...)

In feite zie je hier het nadeel van een Nederlands standaardwerk: je krijgt geen weet van de internationaal gangbare begrippen. Je moet er maar op vertrouwen, dat de schrijver de internationale literatuur bevredigend naar Nederlandse begrippen heeft omgezet. Scheikunde heb ik vrijwel geheel uit Engelse en Duitse boeken geleerd, en daar vind je later dan heel zeker de beste Nederlandse vertalingen bij.

Ik heb overigens hierboven ten onrechte het logistieke begrip procesgewijs vermengd met het begrip procestechniek. Die twee vallen vaak wel samen, maar niet altijd. Dat kan aan de verwarring hebben bijgedragen. Had ik maar niet van discipline moeten switchen...


Leo te Braake | dutCHem
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Fred ten Berge: Aardig op dezelfde golflengte. Deels eens met je gedegen commentaar! // 'fabricage' is prima alternatief voor 'productie' (always grateful to learn!) // 'procesgewijze' m.i. toch te vaag // 'discrete', in GANGBAAR NL , vrijwel uitsluitend 'bescheiden'
28 mins
  -> In bedrijfskunde is discreet gangbaar NL voor "te onderscheiden, apart, telbaar". Daarbuiten ook. Van Dale :(1) afzonderlijk, apart, los, onderscheiden, verschillend; 2 onsamenhangend, zonder onderling verband . Discretie is hier een valse vriend.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search