that all good things come to those who make them happen.

Dutch translation: dat wie goed doet, goed ontmoet...

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:that all good things come to those who make them happen.
Dutch translation:dat wie goed doet, goed ontmoet...
Entered by: Ellen-Marian Panissières

11:53 Apr 15, 2005
English to Dutch translations [PRO]
Marketing / Market Research / nieuw parfum
English term or phrase: that all good things come to those who make them happen.
CHERISH is that joy, that happiness, that belief that all good things come to those who make them happen.

Gaat over een nieuw parfum. Ik zie het even niet en haal alles door elkaar. Wie kan me helpen?
Ellen-Marian Panissières
France
dat wie goed doet, goed ontmoet...
Explanation:
Een oude uitdrukking/gezegde, but why not?

B.v.:
Het is een oud gezegde: “Wie goed doet, goed ontmoet! ... systeem is het uitermate van belang dat er ook een persoonlijk noot aan wordt toegevoegd. ...
www.salesgids.com/Relatiegericht_verkopen.htm
Selected response from:

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Grading comment
Dank je wel!!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3dat wie goed doet, goed ontmoet...
Evert DELOOF-SYS
4 +3dat je het geluk kunt afdwingen
vixen
3...
Henk Peelen
3: omdat je het verdient!
Channa Montijn
3dat als je je best doet/je volledig inzet
Tina Vonhof
2... dat God hen helpt die zichzelf helpen
Harry Borsje


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
dat wie goed doet, goed ontmoet...


Explanation:
Een oude uitdrukking/gezegde, but why not?

B.v.:
Het is een oud gezegde: “Wie goed doet, goed ontmoet! ... systeem is het uitermate van belang dat er ook een persoonlijk noot aan wordt toegevoegd. ...
www.salesgids.com/Relatiegericht_verkopen.htm

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 81
Grading comment
Dank je wel!!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Iris70: precies!
12 mins

agree  Martijn Naarding
2 hrs

agree  Tina Vonhof: heel goed maar wel specifiek op mensen gericht.
3 hrs

41 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
dat je het geluk kunt afdwingen


Explanation:
het geloof/de overtuiging dat je het geluk kunt afdwingen.

Andere mogelijkheid: dat je verantwoordelijk bent voor je eigen geluk.
In een marketingtekst is de eerste oplossing beter, denk ik.

vixen
Greece
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 47

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Iris70: ook mooi ;-))
10 mins

neutral  Tina Vonhof: afdwingen lijkt mij te sterk - sluit ook niet goed aan bij 'joy' en 'happiness'.
2 hrs

agree  Gerard de Noord: Strakke vertaling.
2 hrs

agree  Mirjam Bonne-Nollen
21 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
dat als je je best doet/je volledig inzet


Explanation:
je ook de vruchten zult plukken.

Een meer neutraal/algemeen alternatief.

Tina Vonhof
Canada
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 24

3 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
... dat God hen helpt die zichzelf helpen


Explanation:
Niet direct een tekst waarmee je een parfum aanprijst, maar ik wilde je deze suggestie op vrijdagmiddag niet onthouden ;-)

Harry Borsje
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 42

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
: omdat je het verdient!


Explanation:
Ik kies hier voor een hele vrije vertaling omdat het parfum je een bepaald gevoel moet geven (doet me een beetje denken aan een reclame voor haarverf...).

Channa Montijn
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
...


Explanation:
CHERISH is dat geluk, dat plezier, dat geloof dat je je lot een beetje in eigen handen moet nemen.

CHERISH is dat geluk, dat plezier, die overtuiging dat je je lot een beetje in eigen handen moet nemen.

CHERISH is dat geluk, dat plezier, dat geloof dat je je lot een beetje moet helpen.


Ik vind die van Evert het mooiste, maar het betreft de "marktbewerking" voor parfum, en men bedoelt gewoon dat gebruik van hun troep een goeie date oplevert, of liever in goed Nederlands, een leuk afspraakje of een gaaf stuk oplevert.

--------------------------------------------------
Note added at 2005-04-15 18:27:06 (GMT)
--------------------------------------------------

Lot (ook met kleine letter l) klinkt wat negatief, je zou het kunnen inwisselen voor toekomst:
CHERISH is dat geluk, dat plezier, dat geloof dat je je toekomst een beetje in eigen handen moet nemen.

--------------------------------------------------
Note added at 2005-04-15 18:28:32 (GMT)
--------------------------------------------------

of:
CHERISH is puur geluk en plezier, maar ook het geloof dat je je toekomst een beetje in eigen handen moet nemen.

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 70




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search