up sell

Dutch translation: de klant een duurder product verkopen (up-sell)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:up sell
Dutch translation:de klant een duurder product verkopen (up-sell)
Entered by: Ingrid Collet

13:06 Apr 27, 2005
English to Dutch translations [PRO]
Marketing - Marketing / Market Research
English term or phrase: up sell
‘Add on Items’ represent an opportunity to up sell to the customer based on the National Sales Company suggested part or labour ‘Add on Items’ for a menu.

Het betreft een computerprogramma voor garagehouders; eerlijk gezegd lijkt de hele zin me een betje vreemd.
Ingrid Collet
de klant een duurder product verkopen (up-sell)
Explanation:
Typische marketingterm, ook in het Nederlands (zelfstandig naamwoord: up-sell).
"Up-sell is het adviseren om een duurder product te kopen, dan het product waar je interesse voor hebt. Bijvoorbeeld wanneer je een eenvoudige computer om te internetten wilt kopen en met een multimedia-pc met alle toeters en bellen thuis komt... Dan weet je zeker dat de betreffende verkoper aan up-sell heeft gedaan.... "
Referentie:
http://www.computerwoorden.nl/woorden/php/index.php3?lijstwo...
Selected response from:

Wim Vandenberghe
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2de klant een duurder product verkopen (up-sell)
Wim Vandenberghe
4 +1upsell
Sandra Ponfoort
3 -2impuls verkoop
Francina
2 -1doorverkopen
Laurens Landkroon


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): -1
doorverkopen


Explanation:
Beste Ingrid,

Inderdaad, betje(?) vreemd, maar kun je hierover geen duidelijkheid/ meer uitgebreide uitleg, krijgen van de opdrachtgever?

Laurens Landkroon
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Wim Vandenberghe: Up-sell is a marketing term for the practice of suggesting higher priced products or services to a customer who is considering a purchase.
32 mins

44 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
upsell


Explanation:
In de ICT gebruikten wij de term altijd in het NL. Upselling & Cross-selling, was geen goede vertaling voor en zoals zoveel marketingtermen, bleef het Engels staan. Overigens was upsellen het verkopen van duurdere diensten/producten aan BESTAANDE klanten, dus iets anders dan wat Wim schrijft.

Sandra Ponfoort
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ellen-Marian Panissières
0 min

neutral  Wim Vandenberghe: Beste Sandra, een klant die een aankoop overweegt (considering) kan toch ook een BESTAANDE klant zijn.
14 mins
  -> Yep, kan ook, dacht teveel aan mijn praktijkvoorbeeld, hoe wij de term gebruikten, sorry!

neutral  tekstoj: Het gaat vooral om het verkopen van *aanvullende* producten. Bijvoorbeeld een navigatiesysteem bij een auto. Definitie: http://www.flexiblelearning.net.au/toolbox/demosites/series3...
18 mins

52 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
de klant een duurder product verkopen (up-sell)


Explanation:
Typische marketingterm, ook in het Nederlands (zelfstandig naamwoord: up-sell).
"Up-sell is het adviseren om een duurder product te kopen, dan het product waar je interesse voor hebt. Bijvoorbeeld wanneer je een eenvoudige computer om te internetten wilt kopen en met een multimedia-pc met alle toeters en bellen thuis komt... Dan weet je zeker dat de betreffende verkoper aan up-sell heeft gedaan.... "
Referentie:
http://www.computerwoorden.nl/woorden/php/index.php3?lijstwo...


    Reference: http://www.crm-resultants.nl/content/1.0WaaromCRM/01.1.3.htm...
Wim Vandenberghe
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Iris70
4 hrs

agree  Jan Willem van Dormolen
18 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -2
impuls verkoop


Explanation:
denk ik

--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs 51 mins (2005-04-27 23:57:50 GMT)
--------------------------------------------------

Up sell: The sale of a product or service in addition to the product or service the customer has purchased. For example an agent may sell an additional feature such as voice mail with a new telephone service. See: http://www.flexiblelearning.net.au/toolbox/demosites/series3...

Impluls verkoop: Deze platen kunt u bij de bloembollen zetten zodat de impuls verkoop groter is. See:http://www.bloembollen.com/Groothandel/NL/intro.html Under \"Fraaie kleurenplaten op A2 formaat om de verkoop te bevorderen.\"

--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs 55 mins (2005-04-28 00:01:45 GMT)
--------------------------------------------------

Note: eerste impuls spelling moet natuurlijk zonder de eerste \"l\"

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 5 mins (2005-04-28 13:12:25 GMT)
--------------------------------------------------

For Jan Willem van Dormolen:
Upsell, Upsell, Upsell
Millions of dollars have been made by asking one simple question: \"Do you want fries with that?\" When it came time to checkout the young manager went into upsell mode by saying things like, \"That\'s a great shirt you\'re buying… we have a really cool pair of shorts to match that! These earrings are on sale. They would look awesome with that necklace you\'re wearing!\"

My daughter giggled and blushed with each compliment - slash - sales pitch and if I had not been the one holding the credit card, she would have bought everything he was selling.
http://www.dropshipwholesale.net/columns/mall.php
One of the many more examples of \"upsell\" :)



    Reference: http://64.233.167.104/search?q=cache:dvLi1UBJQukJ:www.syscop...
Francina
United States
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Laurens Landkroon: hoe kom je, gezien de bovenstaande antwoorden, aan de definitie "impuls" verkoop ?
7 hrs
  -> See note added :)

disagree  Jan Willem van Dormolen: Onjuist antwoord en foutief gespeld (moet aan elkaar).
18 hrs
  -> Je hebt gelijk, upsell moet aan elkaar. Waarom mijn antwoord onjuist is (gegeven de informatie) dat vat ik even niet.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search