edge-grain wood

Dutch translation: langshout

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:edge-grain wood
Dutch translation:langshout
Entered by: Carolien de Visser

17:47 Oct 18, 2019
English to Dutch translations [PRO]
Materials (Plastics, Ceramics, etc.)
English term or phrase: edge-grain wood
High-performance MS polymer adhesive for laying all types of wood flooring: unfinished or varnished solid wood floors up to 200 mm wide, bonded floors of all sizes, edge-grain wood, end-grain wood and all wood species, including exotic wood.

Ik heb 'end grain wood' als kophout vertaald, maar kom er niet goed achter wat edge grain precies is.
Carolien de Visser
France
langshout
Explanation:
edge-grain wood is langshout.
end-grain wood is kopshout.

https://www.vloerenleggenenschuren.nl/de-werkplaatsvloer/

"Terwijl traditionele parketdelen en houten plankenvloeren in de lengterichting van de houtnerf worden verzaagd, wordt kopshout dwars op de houtnerf doorgezaagd. Vandaar het onderscheid tussen langshout en kopshout."

http://bisonwoodworking.com/blog_post/?id=4

"End grain shows you the wood when cut across the growth rings and graining.
[...]
Edge grain shows you the wood cut along the edge and with the grain."



Selected response from:

Sindy Cremer
Grading comment
Bedankt
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3langshout
Sindy Cremer
5 -2randnerfhout
Roel Blomsma


  

Answers


28 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -2
randnerfhout


Explanation:
Misschien komen termen als 'hout of houten planken met randnerf' vaker voor, maar in deze context denk ik dat randnerfhout de beste vertaling is.


    https://dut.beashandmade.com/board-basics-how-make-an-end-grain-cutting-board-70771
    https://nl.insterne.com/houten-werkbladen-maken-kitchen-warmer-tegen-een-vergoeding/
Roel Blomsma
Mexico
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sindy Cremer: Roel, beide referenties zijn slechte vertalingen :( De term 'randnerfhout' komt op het web één keer voor en ook daar gaat het om een slechte vertaling. Ik kies voor 'disagree' in plaats van 'neutral' vanwege onterecht vertrouwensniveau '5'.
1 hr
  -> Nou, daar heb je wel gelijk in. Ik zag de term randnerf een paar keer voorbij komen en dacht het op te lossen door een samengesteld znw ervan te maken. Tevens had ik niet goed op de 'confidence'-level gelet. Bedankt voor je aanmerking.

disagree  Willem Wunderink: Sorry Roel, niet om de vinger te wijzen maar om te voorkomen dat anderen in de toekomst dit over gaan nemen. =>Jouw reactie: ik ben bang dat je een verkeerde beeld hebt over mijn intenties, ik zal even direct naar jou toe per mail reageren op je opmerking
15 hrs
  -> Nou, Sindy heeft met daar op gewezen en ik heb hier al op gereageerd en haar een 'mee eens' gegeven. Wellicht wat overbodig dus, maar goed, zoals ik al schreef in mijn commentaar naar Sindy. Ik begrijp dat ik hier de fout in ben gegaan.

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
langshout


Explanation:
edge-grain wood is langshout.
end-grain wood is kopshout.

https://www.vloerenleggenenschuren.nl/de-werkplaatsvloer/

"Terwijl traditionele parketdelen en houten plankenvloeren in de lengterichting van de houtnerf worden verzaagd, wordt kopshout dwars op de houtnerf doorgezaagd. Vandaar het onderscheid tussen langshout en kopshout."

http://bisonwoodworking.com/blog_post/?id=4

"End grain shows you the wood when cut across the growth rings and graining.
[...]
Edge grain shows you the wood cut along the edge and with the grain."





Sindy Cremer
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 20
Grading comment
Bedankt

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Roel Blomsma: Dit is inderdaad de juiste vertaling.
1 hr
  -> ;-)

agree  Willem Wunderink
13 hrs
  -> dank je wel

agree  Kitty Brussaard
16 hrs
  -> dank je wel




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search