spread of values

Dutch translation: spreiding van de waarden

13:10 Jan 9, 2012
English to Dutch translations [PRO]
Mathematics & Statistics
English term or phrase: spread of values
Weighting
Another important methodological issue refers to the weighting of variables. In most indices indicators and variables get equal weight when calculating the composite score. However, due to differences in spread of values, indicators may implicitly have a different weighting: the higher the standard deviation an indicator has, the more weight this indicator gets in the final composite score.

Het betreft de opstelling van een gendergelijkheidsindex.
Hoe noem je dat? Waardespreiding lijkt me alvast iets anders te zijn.
Erik Boers
Belgium
Dutch translation:spreiding van de waarden
Explanation:
misschien niet 'waardespreiding', maar met spreiding van (de) waarden lijkt me niets mis.

als de waarden van een bepaalde indicatie/parameter sterk uiteenlopen (grote standdaarddeviatie), dan heeft die parameter vanzelf (impliciet) een grotere invloed op het totaal/gemiddelde dan een parameter waarvan de waarden op een kluitje liggen.
Selected response from:

Ron Willems
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3spreiding van de waarden
Ron Willems
3 +1spreiding
Henk Peelen
2Waardeverdeling
Juno Bos


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
Waardeverdeling


Explanation:
Ben dit een aantal keer tegengekomen in stukken over gendergelijkheid, maar ben nu helaas niet in staat hier meer over op te zoeken

Juno Bos
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

20 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
spreiding van de waarden


Explanation:
misschien niet 'waardespreiding', maar met spreiding van (de) waarden lijkt me niets mis.

als de waarden van een bepaalde indicatie/parameter sterk uiteenlopen (grote standdaarddeviatie), dan heeft die parameter vanzelf (impliciet) een grotere invloed op het totaal/gemiddelde dan een parameter waarvan de waarden op een kluitje liggen.

Ron Willems
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Christoph Verplancke
19 mins
  -> merci Christoph

agree  Henk Peelen: Om verwarring met Balkenende-terminologie te vermijden, is "spreiding van de waarden" misschien nog iets beter.
24 mins
  -> ja, het was zeker niet als JP-jargon bedoeld :)

agree  Lianne van de Ven: Of nog duidelijker 'spreiding van de gemeten waarden', al staat er dat niet letterlijk.
1 hr

42 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
spreiding


Explanation:
Volgens mij wordt de veronderstedl dat de lezer thuis is in statistiek, je ziet immers iets verderop de term standard deviation. In dat geval voldoet het woord spreiding, al is een uitbreiding in de zin van spreiding van waarden niet per se verkeerd. Volgens mij bedoelt men hier "meetwaarden" en niet in eerste instantie "waarden en normen". Volgens de dikke vandalen zijn spreiding en standaarddeviatie syoniemen.

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lianne van de Ven: Mag ook.
55 mins




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search