expert elicitation

Dutch translation: elicitatie van expertkennis

10:53 Dec 27, 2012
English to Dutch translations [PRO]
Mathematics & Statistics / risicoanalyse
English term or phrase: expert elicitation
Expert elicitation: This methodology provides an avenue for structurally engaging experts in the core areas of concern. This includes a nuanced approach towards expanding the pool of knowledge and is mainly qualitative in nature. Some quantitative methods can be combined (for instance, by asking experts to rank threats).

Wie weet een mooie Nederlandse vertaling voor deze term?
Jan Messchendorp
Netherlands
Dutch translation:elicitatie van expertkennis
Explanation:
kenniselicitatie
elicitatie van expertkennis
kenniselicitatie bij experts

kenniselicitatie

Inleiding kennisacquisitie
Elicitatietechnieken

Kenniselicitatie/kennisacquisitie = verkrijgen van kennis

Geëliciteerde kennis verifiëren
De experts en andere kennisbronnen zijn niet eenvormig

Er vindt bij kenniselicitatie altijd vervorming plaats:
Bij het stellen van de vragen
Bij het verwoorden door de expert
Bij de interpretatie van het antwoord

Directe elicitatie: als de expert de kennis kan verwoorden
Indirecte elicitatie: als de expert de kennis niet kan verwoorden

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q="kennisacquisitie"&sou...

Daarna kan door grootschaliger testen, in aanwezigheid van de domeinexpert, meer aandacht besteed worden aan de *elicitatie van dieperliggende expertkennis*.

http://alexandria.tue.nl/extra2/afstversl/E/422794.pdf

elicitatie van expertkennis

Ik weet niet of we in de vertaling 'expert-elicitatie mee moeten gaan (ik vind het niks) maar het is mij wel duidelijk dat 'elicitatie' niet in de vertaling mag ontbreken omdat het verwijst naar specifieke procedures/methoden voor het verkrijgen van kennis.

Ik zou een voorstander zijn van 'elicitatie van expertkennis'

Door experts een inschatting te laten maken over de waarden die een parameter mogelijk kan aannemen kan men een (subjectieve) inschatting krijgen van de parameter en de kwantitatieve onzekerheid daarvan. Het formele proces wordt *expert-elicitatie* (eng. ‘expert elicitation’) genoemd (Slottje et al., 2008).

http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/320015002.pdf

Om een goede *elicitatie/acquisitie van de expertkennis* mogelijk te maken, heeft een grondige inwerking op het gebied van het hart, de elektrocardiografie en PM's (en de invloed van PM's op beide) plaatsgevonden. Naast deze algemene informatie heeft een literatuuronderzoek naar eerder ontwikkelde expertsystemen voor analyse ...

http://alexandria.tue.nl/extra2/afstversl/E/422794.pdf

Regels voor elicitatie van expertmeningen:

http://www.costandvalue.org/download/?id=2063

dit zou als alternatief nog kunnen (althans 'bij' niet 'van', 'elicitatie/eliciteren van' en (expertelicitatie/expert-elicitatie) gaat mij, net als Lianne van de Ven, te ver)

Een interessante mogelijkheid is om verschillende benaderingen te combineren. In plaats van inductie pur sang, kan men inductie trachten te combineren met interaktieve *elicitatie bij de expert* of met het bouwen van een gestruktureerde kennisbank.

In dit artikel wordt onder kennisacquisitie verstaan het proces van kennisvergaren uit tekstboeken en via *elicitatie van experts*, de analyse en interpretatie van deze kennis en het vormen van een conceptueel model van het medisch proces.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&source=web&cd=1&ved=0...

Dank je wel, Jan.

zo gaat deze exploratieve arbeid en vertaalmogelijkheid niet voor het nageslacht verloren :-)
Selected response from:

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Grading comment
Dank je, Barend
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1elicitatie van expertkennis
Barend van Zadelhoff
4 +1gebruik maken van experts
Lianne van de Ven
2 +1eliciteren van (domein) experts
DLyons
Summary of reference entries provided
Andere definitie
Steven Segaert

Discussion entries: 17





  

Answers


54 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
eliciteren van (domein) experts


Explanation:
*

DLyons
Ireland
Specializes in field
Native speaker of: English
PRO pts in category: 10

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lianne van de Ven: Gezien de referenties van Barend is dit kennelijk juist, of elicitatie van expertkennis. Wat betekent trouwens: Explanation: * ?
16 hrs
  -> Thanks Lianne. Yes, Barend's elicitatie van expertkennis seems best and he should post it!

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
gebruik maken van experts


Explanation:
Volgens mij moet dit 'gewoon' kunnen:
"Evaluatiemethoden kunnen opgesplitst worden in methoden die gebruik maken van 'experts', en methoden die gebruik maken van gebruikers (zie Dix et al. (2003) Human-Computer Interaction).

De 'experts'-methoden zijn meestal analytisch van aard, en gebaseerd op modellen die door interactietheorieën worden voorgesteld. Veelal wordt een recensie-techniek toegepast. Er wordt gekeken of de interface (cognitieve) regels en empirische resultaten schendt. Voorbeelden van analysemethoden die door experts worden gehanteerd zijn de 'cognitive walkthrough' van Polson en collega's (zie presentatie en copietjes die uitgedeeld zijn op college), de 'discount usability'-techniek van Nielsen en Molich, en de methode die gebaseerd is op het Goals-Objects-Methods-Selection-model van Card en Newell."
http://www.let.rug.nl/bosveld/cmc/cmc0304/cmchc10.html

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2012-12-27 16:14:58 GMT)
--------------------------------------------------

Ps: ik ben me ervan bewust dat dit een andere context is, maar 'eliciteren' vind ik een beetje ver gaan. En experts blijven natuurlijk gewoon experts.

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2012-12-27 16:17:41 GMT)
--------------------------------------------------

... gezien de woorden "nuanced" en "qualitative" - er wordt op systematische wijze gebruik gemaakt van de (meningen/kennis van) experts.

Lianne van de Ven
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof: Kan, maar ik zou liever zeggen 'het gebruik van deskundige informatie', want 'elicit' heeft geen betrekking op de experts, maar op de informatie die ze te biedern hebben.
1 hr
  -> Ik was het met je antwoord eens, deskundigen (ipv deskundige info) en vooral ook over 'eliciteren'. Experts worden niet aan het licht gebracht, en voor informatie is het ook een beetje FBI-achtig, tenzij in passieve vorm: heeft aan het licht gebracht.

neutral  DLyons: The links seem to refer to evaluation. That's very different from the very specific technical meaning of "elicitation". See Steven's reference.
2 hrs
  -> De referenties van Barend zijn juist weer breed, maar hoe dan ook, kennelijk wordt 'elicitatie' of 'eliciteren' ivm met kennisverzameling gebruikt.

neutral  Steven Segaert: Lijkt me echt te ruim - ik denk echt dat er meer precies een specifieke vorm van bevragen van experten wordt bedoeld. Natuurlijk, in de oorspronkelijke vraag zit geen definitie verwerkt, dus is het aan Jan om alles in context te plaatsen.
21 hrs

2 days 4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
elicitatie van expertkennis


Explanation:
kenniselicitatie
elicitatie van expertkennis
kenniselicitatie bij experts

kenniselicitatie

Inleiding kennisacquisitie
Elicitatietechnieken

Kenniselicitatie/kennisacquisitie = verkrijgen van kennis

Geëliciteerde kennis verifiëren
De experts en andere kennisbronnen zijn niet eenvormig

Er vindt bij kenniselicitatie altijd vervorming plaats:
Bij het stellen van de vragen
Bij het verwoorden door de expert
Bij de interpretatie van het antwoord

Directe elicitatie: als de expert de kennis kan verwoorden
Indirecte elicitatie: als de expert de kennis niet kan verwoorden

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q="kennisacquisitie"&sou...

Daarna kan door grootschaliger testen, in aanwezigheid van de domeinexpert, meer aandacht besteed worden aan de *elicitatie van dieperliggende expertkennis*.

http://alexandria.tue.nl/extra2/afstversl/E/422794.pdf

elicitatie van expertkennis

Ik weet niet of we in de vertaling 'expert-elicitatie mee moeten gaan (ik vind het niks) maar het is mij wel duidelijk dat 'elicitatie' niet in de vertaling mag ontbreken omdat het verwijst naar specifieke procedures/methoden voor het verkrijgen van kennis.

Ik zou een voorstander zijn van 'elicitatie van expertkennis'

Door experts een inschatting te laten maken over de waarden die een parameter mogelijk kan aannemen kan men een (subjectieve) inschatting krijgen van de parameter en de kwantitatieve onzekerheid daarvan. Het formele proces wordt *expert-elicitatie* (eng. ‘expert elicitation’) genoemd (Slottje et al., 2008).

http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/320015002.pdf

Om een goede *elicitatie/acquisitie van de expertkennis* mogelijk te maken, heeft een grondige inwerking op het gebied van het hart, de elektrocardiografie en PM's (en de invloed van PM's op beide) plaatsgevonden. Naast deze algemene informatie heeft een literatuuronderzoek naar eerder ontwikkelde expertsystemen voor analyse ...

http://alexandria.tue.nl/extra2/afstversl/E/422794.pdf

Regels voor elicitatie van expertmeningen:

http://www.costandvalue.org/download/?id=2063

dit zou als alternatief nog kunnen (althans 'bij' niet 'van', 'elicitatie/eliciteren van' en (expertelicitatie/expert-elicitatie) gaat mij, net als Lianne van de Ven, te ver)

Een interessante mogelijkheid is om verschillende benaderingen te combineren. In plaats van inductie pur sang, kan men inductie trachten te combineren met interaktieve *elicitatie bij de expert* of met het bouwen van een gestruktureerde kennisbank.

In dit artikel wordt onder kennisacquisitie verstaan het proces van kennisvergaren uit tekstboeken en via *elicitatie van experts*, de analyse en interpretatie van deze kennis en het vormen van een conceptueel model van het medisch proces.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&source=web&cd=1&ved=0...

Dank je wel, Jan.

zo gaat deze exploratieve arbeid en vertaalmogelijkheid niet voor het nageslacht verloren :-)

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 24
Grading comment
Dank je, Barend

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  DLyons
21 hrs
  -> Dank je wel, DLyons, voor je ruimdenkendheid en genereuze houding.




Reference comments


57 mins
Reference: Andere definitie

Reference information:
Jammer genoeg geen vertaling gevonden - maar wel een ruimere definitie die misschien helpt. Als je er de tijd voor hebt kan je misschien de (Nederlandstalige) auteurs van dit rapport benaderen.

De definitie staat op pagina 7:

"Expert elicitation refers to a systematic approach to synthesize subjective judgments of experts on a subject where there is uncertainty due to insufficient data, when such data is unattainable because of physical constraints or lack of resources. It seeks to make explicit and
utilizable the unpublished knowledge and wisdom in the heads of experts, based on their accumulated experience and expertise, including their insight in the limitations, strengths and
weaknesses of the published knowledge and available data."


    Reference: http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/630004001.pdf
Steven Segaert
Estonia
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search