open sentence

Dutch translation: open bewering

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:open sentence
Dutch translation:open bewering
Entered by: Katuschka Kuipers - Van Nuland

18:57 Apr 15, 2013
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Mathematics & Statistics
English term or phrase: open sentence
Dit staat in een vertaling met allemaal wiskundige/meetkundige termen, en komt o.a. voor in de volgende context:
'Choose an open sentence to intersect'

Ik heb wel een aantal Franse vertalingen gevonden (phrase ouvert, formule libre), en op de volgende webpagina staat een duidelijke uitleg in het Engels:
http://www.mathsisfun.com/algebra/open-sentences.html

Maar hoe heet dit nou in het Nederlands?
Katuschka Kuipers - Van Nuland
Netherlands
open bewering
Explanation:
de terminologie rond 'sentence' is inderdaad verwarrend, je zou verwachten 'propositie' maar op grond van vergelijking het volgende:

Propositie
Tot nu toe hebben we gewerkt met proposities. Dit onderdeel heet dan ook propositielogica.
Nu gaan we open beweringen of predikaten aan de orde stellen.
Dit noemen we predikatenlogica.
Voorbeelden van open beweringen of predikaten zijn:

x - 1 > 0
x.x + 2x - 5 < 0
y = 2x.x + 1
(a + b).(a + b) = a.a + 2a.b + b.b

Open beweringen bevatten één of meer letters die nog geen vaste waarde hebben.
Van open beweringen kun je dus ook niet zeggen of ze waar of onwaar zijn.
Het zijn geen proposities.
Zodra je getallen hebt ingevuld, wordt de open bewering een propositie, die waar is of niet waar is

http://www.fisme.science.uu.nl/ctwo/WiskundeD/MateriaalDomei...

vergelijk dat met:

--> In mathematics, an open sentence (usually an equation or equality) is described as "open" in the sense that its truth value is meaningless until its variables are replaced with specific numbers, at which point the truth value can usually be determined (and hence the sentences are no longer regarded as "open"). <---


These possible replacement values are assumed to range over a subset of either the real or complex numbers, depending on the equation or inequality under consideration (in applications, real numbers are usually associated also with measurement units). The replacement values which produce a true equation or inequality are called solutions of the equation or inequality, and are said to "satisfy" it.

http://en.wikipedia.org/wiki/Open_sentence



--------------------------------------------------
Note added at 16 hrs (2013-04-16 11:38:36 GMT)
--------------------------------------------------

Ikzelf ben nu in ieder geval voldoende overtuigd met het materiaal dat ik nu heb

wat wiskunde betreft:

Een vergelijking bestaat uit een linker lid en een rechter lid met daartussen een 'isgelijkteken'. Het is een voorbeeld * van een open bewering *. Het linker- en rechterlid is meestal een formule met variabelen en getallen. Dit kan één variabele zijn, maar er zijn ook vergelijkingen met meer variabelen.


http://www.wiskundeleraar.nl/page3.asp?nummer=7167

Je kunt een vergelijking opvatten als een bewering. Met variabelen wordt het zelfs een * open bewering *.

De vraag is dan bijvoorbeeld 'wat kan je voor x nemen zodat je een ware bewering krijgt?' We noemen dat de oplossing van die vergelijking. Soms is dat dan niet één oplossing. Het kan ook een verzameling van oplossingen zijn.

Bij wiskunde willen we dan ook altijd het liefst alle oplossingen hebben.

http://www.wiskundeleraar.nl/page3.asp?nummer=7658

Kijk ook in de pdf op bijv bladzijde 17 kopje 3.2

* Open beweringen *
Variabelen

http://www.fisme.science.uu.nl/wiskrant/artikelen/artikelen0...



--------------------------------------------------
Note added at 5 days (2013-04-21 18:41:57 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Dank je wel, Katuschka.
Voor het tonen van een 'open geest'. :-)
Selected response from:

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1open formule
DLyons
4open expressie
Ronald van Riet
3open bewering
Barend van Zadelhoff


Discussion entries: 8





  

Answers


11 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
open formule


Explanation:
Een formule A is open als ze niet gesloten is.

--------------------------------------------------
Note added at 11 hrs (2013-04-16 05:59:26 GMT)
--------------------------------------------------

A sentence of a predicate logic is a boolean-valued well formed formula with no free variables.

DLyons
Ireland
Specializes in field
Native speaker of: English
PRO pts in category: 10

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Stefan Blommaert: beslist formule: wiskunde en logica (bewering/predicaat/uitspraak) hanteren hier nu spijtig genoeg niet dezelfde terminologie, en de vraag lijkt uit de wiskundige hoek te komen
34 mins

12 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
open expressie


Explanation:
expressie is dé wiskundige term voor "sentence" en extrapolatie zegt dan dat een "open sentence" een "open expressie" is, al moet ik eerlijk bekennen dat ik deze term zelf nooit ben tegengekomen.

Ronald van Riet
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
open bewering


Explanation:
de terminologie rond 'sentence' is inderdaad verwarrend, je zou verwachten 'propositie' maar op grond van vergelijking het volgende:

Propositie
Tot nu toe hebben we gewerkt met proposities. Dit onderdeel heet dan ook propositielogica.
Nu gaan we open beweringen of predikaten aan de orde stellen.
Dit noemen we predikatenlogica.
Voorbeelden van open beweringen of predikaten zijn:

x - 1 > 0
x.x + 2x - 5 < 0
y = 2x.x + 1
(a + b).(a + b) = a.a + 2a.b + b.b

Open beweringen bevatten één of meer letters die nog geen vaste waarde hebben.
Van open beweringen kun je dus ook niet zeggen of ze waar of onwaar zijn.
Het zijn geen proposities.
Zodra je getallen hebt ingevuld, wordt de open bewering een propositie, die waar is of niet waar is

http://www.fisme.science.uu.nl/ctwo/WiskundeD/MateriaalDomei...

vergelijk dat met:

--> In mathematics, an open sentence (usually an equation or equality) is described as "open" in the sense that its truth value is meaningless until its variables are replaced with specific numbers, at which point the truth value can usually be determined (and hence the sentences are no longer regarded as "open"). <---


These possible replacement values are assumed to range over a subset of either the real or complex numbers, depending on the equation or inequality under consideration (in applications, real numbers are usually associated also with measurement units). The replacement values which produce a true equation or inequality are called solutions of the equation or inequality, and are said to "satisfy" it.

http://en.wikipedia.org/wiki/Open_sentence



--------------------------------------------------
Note added at 16 hrs (2013-04-16 11:38:36 GMT)
--------------------------------------------------

Ikzelf ben nu in ieder geval voldoende overtuigd met het materiaal dat ik nu heb

wat wiskunde betreft:

Een vergelijking bestaat uit een linker lid en een rechter lid met daartussen een 'isgelijkteken'. Het is een voorbeeld * van een open bewering *. Het linker- en rechterlid is meestal een formule met variabelen en getallen. Dit kan één variabele zijn, maar er zijn ook vergelijkingen met meer variabelen.


http://www.wiskundeleraar.nl/page3.asp?nummer=7167

Je kunt een vergelijking opvatten als een bewering. Met variabelen wordt het zelfs een * open bewering *.

De vraag is dan bijvoorbeeld 'wat kan je voor x nemen zodat je een ware bewering krijgt?' We noemen dat de oplossing van die vergelijking. Soms is dat dan niet één oplossing. Het kan ook een verzameling van oplossingen zijn.

Bij wiskunde willen we dan ook altijd het liefst alle oplossingen hebben.

http://www.wiskundeleraar.nl/page3.asp?nummer=7658

Kijk ook in de pdf op bijv bladzijde 17 kopje 3.2

* Open beweringen *
Variabelen

http://www.fisme.science.uu.nl/wiskrant/artikelen/artikelen0...



--------------------------------------------------
Note added at 5 days (2013-04-21 18:41:57 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Dank je wel, Katuschka.
Voor het tonen van een 'open geest'. :-)

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 24
Notes to answerer
Asker: Bedankt voor het meedenken en zoeken naar informatie!





The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search