Lower-tail probability

Dutch translation: cumulatieve kans

17:16 Jul 26, 2014
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Mathematics & Statistics
English term or phrase: Lower-tail probability
Ik heb wel 'kansverdeling met een dunne staart gevonden, maar ik twijfel of dat de juiste benaming is.
Marianne Wijnands
Netherlands
Dutch translation:cumulatieve kans
Explanation:
of linkeroverschrijdingskans.

Cf.:

"CDF [Cumulative Distribution Function] describes the lower tail probability of a probability distribution. It is the probability that a random variable X with a given probability distribution takes a value less than or equal to x. The CDF F(x) of a real-valued random variable X is given by:
F(x)=P[X≤x]"
(http://help.sap.com/saphelp_hanaplatform/helpdata/en/3d/2433...

"Upper tail probability
(Eng) Synoniem: overschrijdingskans, rechteroverschrijdingskans"
(http://www.encyclo.nl/begrip/Upper tail probability)

"De kans op het optreden van een uitkomst gelijk aan of groter dan een waarde x, P(X ≥ x), wordt (rechter)overschrijdingskans genoemd. De kans P(X ≤ x), wordt cumulatieve kans of ook wel linkeroverschrijdingskans genoemd."
(http://www.wynneconsult.com/root/HomePageKB012.htm)

--------------------------------------------------
Note added at 7 uren (2014-07-27 00:26:52 GMT)
--------------------------------------------------

Voorbeelden:

"The lower tail probability for the standard Normal distribution,
P(X ≤ x) is defined by:
P(X ≤ x) = [...]"
(http://www.nag.co.uk/numeric/MB/manual64_24_1/html/G01/g01ea...

"With a continuous random variable, X, it is evident that the sum of the usual upper-tail probability, P(X≥x), and the lower-tail probability, P(X≤x), is 1."
(http://oxfordindex.oup.com/view/10.1093/oi/authority.2011080...

"De rechteroverschrijdingskans is 0.8, de linkeroverschrijdingskans is dus 0.2."
(http://www.wynneconsult.com/forum statistiek/viewtopic.php?t...

"De tweezijdige Gauss-toets is niets anders dan de combinatie van de
twee eenzijdige toetsen, ieder met onbetrouwbaarheidsdrempel α0/2. We kunnen deze toets daarom uitvoeren door het berekenen van zowel de linker- als de rechteroverschrijdingskans."
(http://www.math.vu.nl/sto/onderwijs/algstatbwi/h5.pdf)

--------------------------------------------------
Note added at 21 uren (2014-07-27 15:05:47 GMT)
--------------------------------------------------

Nog een voorbeeld, ontleend aan het Forum Statistiek:

"Als de toetsingsgrootheid u de binomiale verdeling heeft met verwachting mu = 0.5 en n = 11, is de linkeroverschrijdingskans voor u = 4, P(u<=4), gelijk aan 0.274 en wordt de nuhypothese dus niet verworpen. Het kritieke gebied voor alpha = 0.10 omvat alle waarden van u, waarvoor de linkeroverschrijdingskans kleiner of gelijk aan 0.10 is, dus u <= 2, want P(u<=2) = 0.033 en P(u<=3) = 0.113."
(http://www.wynneconsult.com/forum statistiek/viewtopic.php?f...
Selected response from:

Roy vd Heijden
Belgium
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1cumulatieve kans
Roy vd Heijden
4Linkerstaart van de normale somverdeling / Gaussische kansverdeling
DLyons


Discussion entries: 5





  

Answers


17 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
lower-tail probability
Linkerstaart van de normale somverdeling / Gaussische kansverdeling


Explanation:
It's hard to find a diagram with Dutch labels. But it's 1 - Q(y) in Figure 5 of the first link.


    Reference: http://alexandria.tue.nl/extra1/afstversl/E/292228.pdf
    Reference: http://repub.eur.nl/pub/12445/StimulansKans_2004.pdf
DLyons
Ireland
Specializes in field
Native speaker of: English
PRO pts in category: 10

6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
lower-tail probability
cumulatieve kans


Explanation:
of linkeroverschrijdingskans.

Cf.:

"CDF [Cumulative Distribution Function] describes the lower tail probability of a probability distribution. It is the probability that a random variable X with a given probability distribution takes a value less than or equal to x. The CDF F(x) of a real-valued random variable X is given by:
F(x)=P[X≤x]"
(http://help.sap.com/saphelp_hanaplatform/helpdata/en/3d/2433...

"Upper tail probability
(Eng) Synoniem: overschrijdingskans, rechteroverschrijdingskans"
(http://www.encyclo.nl/begrip/Upper tail probability)

"De kans op het optreden van een uitkomst gelijk aan of groter dan een waarde x, P(X ≥ x), wordt (rechter)overschrijdingskans genoemd. De kans P(X ≤ x), wordt cumulatieve kans of ook wel linkeroverschrijdingskans genoemd."
(http://www.wynneconsult.com/root/HomePageKB012.htm)

--------------------------------------------------
Note added at 7 uren (2014-07-27 00:26:52 GMT)
--------------------------------------------------

Voorbeelden:

"The lower tail probability for the standard Normal distribution,
P(X ≤ x) is defined by:
P(X ≤ x) = [...]"
(http://www.nag.co.uk/numeric/MB/manual64_24_1/html/G01/g01ea...

"With a continuous random variable, X, it is evident that the sum of the usual upper-tail probability, P(X≥x), and the lower-tail probability, P(X≤x), is 1."
(http://oxfordindex.oup.com/view/10.1093/oi/authority.2011080...

"De rechteroverschrijdingskans is 0.8, de linkeroverschrijdingskans is dus 0.2."
(http://www.wynneconsult.com/forum statistiek/viewtopic.php?t...

"De tweezijdige Gauss-toets is niets anders dan de combinatie van de
twee eenzijdige toetsen, ieder met onbetrouwbaarheidsdrempel α0/2. We kunnen deze toets daarom uitvoeren door het berekenen van zowel de linker- als de rechteroverschrijdingskans."
(http://www.math.vu.nl/sto/onderwijs/algstatbwi/h5.pdf)

--------------------------------------------------
Note added at 21 uren (2014-07-27 15:05:47 GMT)
--------------------------------------------------

Nog een voorbeeld, ontleend aan het Forum Statistiek:

"Als de toetsingsgrootheid u de binomiale verdeling heeft met verwachting mu = 0.5 en n = 11, is de linkeroverschrijdingskans voor u = 4, P(u<=4), gelijk aan 0.274 en wordt de nuhypothese dus niet verworpen. Het kritieke gebied voor alpha = 0.10 omvat alle waarden van u, waarvoor de linkeroverschrijdingskans kleiner of gelijk aan 0.10 is, dus u <= 2, want P(u<=2) = 0.033 en P(u<=3) = 0.113."
(http://www.wynneconsult.com/forum statistiek/viewtopic.php?f...

Roy vd Heijden
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Stefan Blommaert: gezien de context die vraagsteller plaatste, is dit inderdaad wat er bedoeld wordt; een ordinaire cummulatieve kans
9 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search