Ones digit

Dutch translation: cijfer voor (de) eenheden

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:ones digit
Dutch translation:cijfer voor (de) eenheden
Entered by: Barend van Zadelhoff

09:53 Jun 14, 2017
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Mathematics & Statistics
English term or phrase: Ones digit
No further context...
Ones digit

Tens digit

Ten-millions digit

Thanks in advance!
Channa Montijn
Netherlands
cijfer voor (de) eenheden
Explanation:
Volgens mij kom je met 'cijfer voor (de)' verder...
Ik denk niet dat hier vaste terminologie voor bestaat.

ones digit - cijfer voor de eenheden
tens digit - cijfer voor de tientallen
Ten-millions digit - cijfer voor de tienmiljoentallen


Ons talstelsel is opgebouwd uit 10 tekens (0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9). Met die 10 tekens (cijfers) kunnen we een oneindig aantal getallen vormen.
Ons talstelsel is een positiestelsel: de waarde van een cijfer in een getal wordt bepaald door zijn plaats (positie) in het getal.

naam symbool waarde
eenheden E 1
tientallen T 10
honderdtallen H 100
duizendtallen D 1 000
tienduizendtallen TD 10 000
honderdduizendtallen HD 100 000
miljoentallen M 1 000 000
tienmiljoentallen TM 10 000 000
honderdmiljoentallen HM 100 000 000
miljardtallen Md 1 000 000 000

https://leerkringgeert.files.wordpress.com/2015/02/rekenspro...

1.1.2. Positieschema
De plaats of positie van een cijfer in een getal bepaalt de waarde van dat cijfer en dus de grootte van het getal. Om de waarde van een cijfer te kennen, gebruiken we het positieschema of positietabel van het tiendelig of decimaal stelsel. Hierin is elke rang tien keer groter dan de vorige rang en tien keer kleiner dan de daarop volgende rang.

TM M HD TD D H T E
3 8 2 5 6 9 1 0

In het getal ‘38 miljoen 256 duizend 910’ staat het cijfer
3 op de plaats van de tienmiljoentallen en heeft de waarde van 30 miljoen;
8 op de plaats van de miljoentallen en heeft de waarde van 8 miljoen;
2 op de plaats van de honderdduizendtallen en heeft de waarde van 200 000;
5 op de plaats van de tienduizendtallen en heeft de waarde van 50 000
6 op de plaats van de duizendtallen en heeft de waarde van 6000;
9 op de plaats van de honderdtallen en heeft de waarde van 900;
1 op de plaats van de tientallen en heeft de waarde van 10;
0 op de plaats van de eenheden en heeft de waarde van 0

https://onderwijsopmaat.kdg.be/content/documents/inloopcursu...
Selected response from:

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Grading comment
Dank!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5eenhedencijfer
Henk Sanderson
3cijfer voor (de) eenheden
Barend van Zadelhoff


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
ones digit
eenhedencijfer


Explanation:
het laatste cijfer van een geheel getal of het cijfer dat direct voor de komma staat bij kommagetallen

Henk Sanderson
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 16

2 days 17 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
ones digit
cijfer voor (de) eenheden


Explanation:
Volgens mij kom je met 'cijfer voor (de)' verder...
Ik denk niet dat hier vaste terminologie voor bestaat.

ones digit - cijfer voor de eenheden
tens digit - cijfer voor de tientallen
Ten-millions digit - cijfer voor de tienmiljoentallen


Ons talstelsel is opgebouwd uit 10 tekens (0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9). Met die 10 tekens (cijfers) kunnen we een oneindig aantal getallen vormen.
Ons talstelsel is een positiestelsel: de waarde van een cijfer in een getal wordt bepaald door zijn plaats (positie) in het getal.

naam symbool waarde
eenheden E 1
tientallen T 10
honderdtallen H 100
duizendtallen D 1 000
tienduizendtallen TD 10 000
honderdduizendtallen HD 100 000
miljoentallen M 1 000 000
tienmiljoentallen TM 10 000 000
honderdmiljoentallen HM 100 000 000
miljardtallen Md 1 000 000 000

https://leerkringgeert.files.wordpress.com/2015/02/rekenspro...

1.1.2. Positieschema
De plaats of positie van een cijfer in een getal bepaalt de waarde van dat cijfer en dus de grootte van het getal. Om de waarde van een cijfer te kennen, gebruiken we het positieschema of positietabel van het tiendelig of decimaal stelsel. Hierin is elke rang tien keer groter dan de vorige rang en tien keer kleiner dan de daarop volgende rang.

TM M HD TD D H T E
3 8 2 5 6 9 1 0

In het getal ‘38 miljoen 256 duizend 910’ staat het cijfer
3 op de plaats van de tienmiljoentallen en heeft de waarde van 30 miljoen;
8 op de plaats van de miljoentallen en heeft de waarde van 8 miljoen;
2 op de plaats van de honderdduizendtallen en heeft de waarde van 200 000;
5 op de plaats van de tienduizendtallen en heeft de waarde van 50 000
6 op de plaats van de duizendtallen en heeft de waarde van 6000;
9 op de plaats van de honderdtallen en heeft de waarde van 900;
1 op de plaats van de tientallen en heeft de waarde van 10;
0 op de plaats van de eenheden en heeft de waarde van 0

https://onderwijsopmaat.kdg.be/content/documents/inloopcursu...

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 24
Grading comment
Dank!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search