pré-turn around work (pré TA work)

Dutch translation: voorbereidend werk/niet vertalen

09:19 Nov 17, 2006
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering
English term or phrase: pré-turn around work (pré TA work)
in a list; context:
- Note 8 added pre-turnaround work
- Development to maximise pré-TA work
balohan
Dutch translation:voorbereidend werk/niet vertalen
Explanation:
Volgens mij kun je/dien je dit niet te vertalen. het zijn werkzaamhdeden die nodig zijn voordat het gehele werk kan worden voltooid. Op alle websites die ik vind, ook in het Nederlands wordt de term onvertaald gebruikt. Lijkt lui, maar soms is het zo. zie voorbeeld

--------------------------------------------------
Note added at 8 days (2006-11-26 07:58:45 GMT)
--------------------------------------------------

zie nu pas dat er nog een accent op pre staat, mag er in het Nederlands en Engels wel af!
Selected response from:

Alice Saunders (X)
France
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1voorbereidend werk/niet vertalen
Alice Saunders (X)
3werkvoorbereiding
Jack den Haan
3voorbereidende werkzaamheden voor de/een ombouw
Harry Borsje


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
pre-turnaround work
voorbereidende werkzaamheden voor de/een ombouw


Explanation:
Ervan uitgaande dat een turnaround, op wat voor manier dan ook, een ombouw is, lijkt me dit een passende vertaling. Een alternatief kan zijn werkvoorbereiding voor de ombouw of zelfs ombouwwerkvoorbereiding.



    Reference: http://www.a2denbosch.nl/htm/project/werkzaamheden.php#Werkv...
Harry Borsje
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 364

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jack den Haan: Werkvoorbereiding lijkt me een prima vertaling. Het 'ombouw' gedachtesprongetje kan ik niet helemaal volgen. // Zie opm. hierboven.
59 mins
  -> Waar laat jij turnaround dan? Dat maakt toch deel uit van de gevraagde term en heeft wel degelijk een specifieke betekenis, die je met alleen werkvoorbereiding niet dekt.

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
pré-turn around work (pré ta work)
werkvoorbereiding


Explanation:
Ik denk dat je dit rustig kunt vertalen met 'werkvoorbereiding'. Allerlei bedrijven in Nederland hebben daar zelfs een speciale afdeling voor.

--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs (2006-11-17 15:53:31 GMT)
--------------------------------------------------

@Harry: De Concise Oxford Dictionary definieert 'turnaround' in deze context als: "1a. the process of receiving, processing, and sending out again; progress through a system; the time taken for this ([e.g.] a seven-day turnaround; b. the process of unloading and reloading a ship, vehicle, etc.; the time taken for this this. (...) ". Volgens mij moet je 'pre-turnaround work' dus zien als werk dat als een stuk 'overhead' voorafgaand aan het turnaround-proces moet worden uitgevoerd, m.a.w. als werkvoorbereiding. De term 'turnaround' als zodanig hoeft mijns inziens dus niet per se in de vertaling te worden opgenomen.

Jack den Haan
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 470

22 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
pré-turn around work (pré ta work)
voorbereidend werk/niet vertalen


Explanation:
Volgens mij kun je/dien je dit niet te vertalen. het zijn werkzaamhdeden die nodig zijn voordat het gehele werk kan worden voltooid. Op alle websites die ik vind, ook in het Nederlands wordt de term onvertaald gebruikt. Lijkt lui, maar soms is het zo. zie voorbeeld

--------------------------------------------------
Note added at 8 days (2006-11-26 07:58:45 GMT)
--------------------------------------------------

zie nu pas dat er nog een accent op pre staat, mag er in het Nederlands en Engels wel af!


    Reference: http://www.primavera.nl/pagina.php?taal=NL&pagina_id=3400_06...
Alice Saunders (X)
France
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Babelnotes: voorbereiden werk
1 hr




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search