Thumbscrew

Dutch translation: vingerschroef of handschroef

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Thumbscrew
Dutch translation:vingerschroef of handschroef
Entered by: Ronald van Riet

17:18 Jan 28, 2012
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering
English term or phrase: Thumbscrew
Is er een Nederlands woord voor thumbscrew? In mijn oospronkelijke (Engelse) tekst wordt dit als 1 woord geschreven, ik heb het ook als twee losse woorden gezien. Het gaat om een schroef die met de hand vastgedraaid kan worden. Het is geen vleugelmoer en vanzelfsprekend geen duimschroef, althans niet in de letterlijke zin van dat woord;)
Het ziet er uit als een schroef met een iets grotere/dikkere schroefkop dan andere schroeven. Bedankt!
mariette (X)
United States
vingerschroef of handschroef
Explanation:
volgens het SDU groot polytechnisch woordenboek
Selected response from:

Ronald van Riet
Grading comment
Bedankt voor de hulp! Ik heb handschroef gebruikt, zodat het voor iedereen duidelijk is wat er wordt bedoeld.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2vingerschroef of handschroef
Ronald van Riet
3kartelschroef
Max Nuijens
Summary of reference entries provided
!
Sindy Cremer
http://www.yorcom.nl/artikel/SCREWS14/duimschroeven-voor-pc-behuizing-per-6-stuks.html
Henk Peelen

  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
thumbscrew
vingerschroef of handschroef


Explanation:
volgens het SDU groot polytechnisch woordenboek

Ronald van Riet
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 28
Grading comment
Bedankt voor de hulp! Ik heb handschroef gebruikt, zodat het voor iedereen duidelijk is wat er wordt bedoeld.
Notes to answerer
Asker: Dank je wel Ronald!


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Frank van Thienen (X): volgens GTB: handschroef = "Schroef, voorzien van zoodanig een kop, dat zij met de hand kan aan- of losgedraaid worden"
5 mins

agree  Henk Peelen: duimschroef, handschroef, vingerschroef volgens de elektronische versie
1 day 15 hrs

20 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
thumbscrew
kartelschroef


Explanation:
In het algemeen kun je vingerschroef zeggen, maar kartelschroef is preciezer, als het om dit soort schroef gaat:

http://www.directindustry.com/prod/emile-maurin/knurled-thum...
http://stppo.en.alibaba.com/product/253251027-200210068/thum...
http://www.316l.nl/Pages/Catalogus_fasteners-1.html

Zie Wiki voor overzicht (schroeftype g):
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schroef_(verbinding)


--------------------------------------------------
Note added at 23 mins (2012-01-28 17:42:06 GMT)
--------------------------------------------------

Wiki weigert: "schroef" invoeren in de Nederlandstalige Wiki en doorklikken naar "schroef (verbinding):
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schroef


Max Nuijens
Belarus
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12
Notes to answerer
Asker: Dank je wel Max!





Reference comments


16 mins
Reference: !

Reference information:
www.tecdic.com

[ http://www.tecdic.com/index.php?zoekterm=thumb screw&submit=... ]

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2012-01-28 22:54:05 GMT)
--------------------------------------------------

my pleasure! tecdic kan heel handig zijn ;-)

Sindy Cremer
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 23
Note to reference poster
Asker: Dank je wel Sindy!


1 day 15 hrs
Reference: http://www.yorcom.nl/artikel/SCREWS14/duimschroeven-voor-pc-behuizing-per-6-stuks.html

Reference information:
http://www.yorcom.nl/artikel/SCREWS14/duimschroeven-voor-pc-...

Henk Peelen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 358




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search