bi-wiring link

Dutch translation: dubbele kabelaansluitingen

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:bi-wiring link
Dutch translation:dubbele kabelaansluitingen
Entered by: avantix

15:44 Oct 13, 2009
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Media / Multimedia / Afstellen van luidsprekers
English term or phrase: bi-wiring link
Hele zin: Check any bi-wiring links that might be present on the speaker
avantix
Netherlands
dubbele kabelaansluitingen
Explanation:
Ik denk dat je dit wel kunt vertalen als "dubbele kabelaansluitingen". Zie onderstaande referentie.

Bi betekent 'twee', en dat is wat je krijgt bij bi-wiring: twee (paar) luidsprekerskabels naar dezelfde luidspreker, in plaats van één. Aan de kant van de versterker zitten ze aan aan elkaar vast - fysisch, maar in ieder geval electrisch. Aan de luidsprekerkant worden ze apart aangesloten: één kabel aan het 'hoog', en één aan het 'laag'. De luidspreker moet hier wel geschikt voor zijn: ze zijn te herkennen aan meerdere aansluitingen, initieel verbonden met een kabeltje of stukje (verguld) blik. Op de foto Axiom luidsprekers, maar het is vrij snel herkenbaar. Zonder dit interconnect-stukje heeft bi-wiring geen zin, omdat de signalen aan begin en eind van de luidsprekerkabel exact hetzelfde zijn.

Het probleem van bi-wiring is, dat je mensen die niet 'geloven' in het verschil tussen verschillende kabels, bi-wiring dus automatisch ook onzin vinden. En meer een uitvinding van de hifi-handel, om zoveel mogelijk dure luidsprekerkabels te verkopen.

De wetenschappelijke tegenwerpingen hiertegen zijn, dat de het lage-tonen gedeelte van een luidspreker nu direct stroom haalt uit de eindversterker, en niet het signaal van de hoge-tonen beïnvloedt. Bovendien hebben twee parallele kabels een lagere weerstand, maar dat kun je ook al behalen door een dikkere kabel.
http://www.redcoon.nl/index.php/cmd/wiki/a/Bi-wiring/
Selected response from:

vixen
Greece
Grading comment
De klant gaf de voorkeur aan deze oplossing. Voor alle reacties: hartelijk dank
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2dubbele kabelaansluitingen
vixen
4 +1bi-wiringaansluiting
Cedric Jacobs
4bi-wiring-doorverbindingen
Bieke Bernaert


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
dubbele kabelaansluitingen


Explanation:
Ik denk dat je dit wel kunt vertalen als "dubbele kabelaansluitingen". Zie onderstaande referentie.

Bi betekent 'twee', en dat is wat je krijgt bij bi-wiring: twee (paar) luidsprekerskabels naar dezelfde luidspreker, in plaats van één. Aan de kant van de versterker zitten ze aan aan elkaar vast - fysisch, maar in ieder geval electrisch. Aan de luidsprekerkant worden ze apart aangesloten: één kabel aan het 'hoog', en één aan het 'laag'. De luidspreker moet hier wel geschikt voor zijn: ze zijn te herkennen aan meerdere aansluitingen, initieel verbonden met een kabeltje of stukje (verguld) blik. Op de foto Axiom luidsprekers, maar het is vrij snel herkenbaar. Zonder dit interconnect-stukje heeft bi-wiring geen zin, omdat de signalen aan begin en eind van de luidsprekerkabel exact hetzelfde zijn.

Het probleem van bi-wiring is, dat je mensen die niet 'geloven' in het verschil tussen verschillende kabels, bi-wiring dus automatisch ook onzin vinden. En meer een uitvinding van de hifi-handel, om zoveel mogelijk dure luidsprekerkabels te verkopen.

De wetenschappelijke tegenwerpingen hiertegen zijn, dat de het lage-tonen gedeelte van een luidspreker nu direct stroom haalt uit de eindversterker, en niet het signaal van de hoge-tonen beïnvloedt. Bovendien hebben twee parallele kabels een lagere weerstand, maar dat kun je ook al behalen door een dikkere kabel.
http://www.redcoon.nl/index.php/cmd/wiki/a/Bi-wiring/


vixen
Greece
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12
Grading comment
De klant gaf de voorkeur aan deze oplossing. Voor alle reacties: hartelijk dank

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jan Willem van Dormolen
1 hr

agree  Jack den Haan
15 hrs

32 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
bi-wiringaansluiting


Explanation:
Technische term, die m.i. onvertaald gebruikt wordt door fanatieke gebruikers en experts. Ik zou de term onvertaald laten: mensen die bi-wiringkabels aanschaffen, kennen ze meestal ook onder die naam.


Cedric Jacobs
Germany
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  René de Veer
15 mins

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bi-wiring-doorverbindingen


Explanation:
Het gaat hier niet om de aansluitingen/terminals maar om de doorverbindingen (ook verbindingsplaatjes of brugjes) die er af fabriek opgezet zijn voor als je niet "bi-wiret".

http://manuals.harman.com/JBL/HOM/Owner's%20Manual/Owners%20Manual%20-%20S4800%20%20(Dutch).pdf

Bieke Bernaert
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Dutch




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search