Retained tooth

Dutch translation: geretineerd gebitselement, late doorbraak van een gebitselement

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Retained tooth
Dutch translation:geretineerd gebitselement, late doorbraak van een gebitselement
Entered by: Karin Lemmen

13:13 Dec 1, 2013
English to Dutch translations [PRO]
Medical - Medical: Dentistry / Orthodontic treatment
English term or phrase: Retained tooth
In a report of an orthodontic treatment. I can't find suitable translations either for:
- centerline discrepancy
- piggyback technique
- lacebacks
Thank you for your input.
Karin Lemmen
Netherlands
niet-doorgekomen tand
Explanation:
Op deze website vind je een glossary met medische termen, waaronder de retained tooth.

--------------------------------------------------
Note added at 41 mins (2013-12-01 13:54:47 GMT)
--------------------------------------------------

Vreemd. Ik kan je de lijst wel sturen, maar dan rechtstreeks, want volgens mij kun je hier geen bijlagen aanhangen. Ik neem zo contact met je op.
Selected response from:

Caroline de Hartogh BBA
Grading comment
Hartelijk dank
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1geretineerd gebitselement, late doorbraak van een gebitselement
Barend van Zadelhoff
3niet-doorgekomen tand
Caroline de Hartogh BBA
Summary of reference entries provided
Link:
Henk Sanderson

Discussion entries: 3





  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
retained tooth
niet-doorgekomen tand


Explanation:
Op deze website vind je een glossary met medische termen, waaronder de retained tooth.

--------------------------------------------------
Note added at 41 mins (2013-12-01 13:54:47 GMT)
--------------------------------------------------

Vreemd. Ik kan je de lijst wel sturen, maar dan rechtstreeks, want volgens mij kun je hier geen bijlagen aanhangen. Ik neem zo contact met je op.


    Reference: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=w...
Caroline de Hartogh BBA
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Hartelijk dank
Notes to answerer
Asker: Dank je; de link opent echter niet de website op mijn pc.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Barend van Zadelhoff: Een 'retained tooth' kan ook deels doorgekomen zijn. // Ook wel 'secundair geretineerd' genoemd.
2 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
retained tooth
geretineerd gebitselement, late doorbraak van een gebitselement


Explanation:
a 'tooth' heet een gebitselement in de tandheelkunde, kan zowel een kies als een tand zijn

A retained tooth is defined as one that does not erupt into the oral cavity at the normal time.

Multiple retained teeth often accompany the following syndromes: cleidocranial dysostis, ....

http://tinyurl.com/q3eaf3d

Boventallige gebitselementen komen overal in het gebit voor, maar vooral in het bovenfront en vaker in het blijvend dan in het melkgebit 246,275. Bij enkele syndromen, als cleidocraniale dysostose, komen ze in veelvoud voor. Een kegelvormig, extra gebitselement tussen de centrale bovensnijtanden wordt het meest aangetroffen (mesiodens) 323. Die kan in allerlei richtingen zijn georiënteerd, en ook dubbel voorkomen (afb. 10.4) 7,283,311. Een mesiodens kan tot een vertraagde doorbraak en afwijkende positie van centrale snijtanden leiden en tot een groot centraal diasteem.

Afbeelding 10.7 Röntgenopnamen van geretineerde en geïmpacteerde gebitselementen. Impactie van derde molaren onder en boven door ruimtegebrek (A,B). Horizontaal in het palatum liggende geïmpacteerde bovenhoektanden (C). Geretineerde tweede premolaar rechtsonder, veroorzaakt door opschuivingen na prematuur verlies van zijn voorganger (D). Soms erupteren premolaren en molaren niet door een defect in het eruptiemechanisme, hoewel ze niet ankylotisch zijn: ’primary failure of eruption’ (E,F). Vertraagde eruptie, late doorbraak en boventalligheid bij cleidocraniale dysostosis (G). Blokkeren van eruptie door een odontogene tumor (H). Ook deficiënties in botresorptie en boventallige gebitselementen kunnen eruptie verstoren.

http://mijn.bsl.nl/mijn-bsl/boeken/gebitsontwikkeling-bij-de...


--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2013-12-01 15:21:44 GMT)
--------------------------------------------------

Nog een verduidelijkend plaatje, blz 14, 'verlate doorbraak' kan denk ik ook i.p.v. 'late doorbraak'

a Mesiodens in doorbraak verhindert de
normale eruptie van de vestibulair
puilende 21.

b en c Na extractie van de mesiodens en
tegelijkertijd incisie van de mucosa ter
hoogte van de puilende incisale rand van
de 21, volgt de verlate doorbraak van de 21
die in een later stadium orthodontisch in
de rij wordt gebracht.

http://assortiment.bsl.nl/files/fc77da21-c3ca-4c0d-8051-fdd4...

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 40
Notes to answerer
Asker: Hartelijk dank!

Asker: dank je


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Caroline de Hartogh BBA: Deze is mooi, Barend!
1 hr
  -> Dank je, Caroline!




Reference comments


1 hr
Reference: Link:

Reference information:
http://www.gezondheid.belgie.be/internet2Prd/groups/public/@...

Henk Sanderson
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
Note to reference poster
Asker: Hartelijk dank!





The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search