(Sub)compensated circulation

Dutch translation: (nog net) gecompenseerde circulatie

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:(Sub)compensated circulation
Dutch translation:(nog net) gecompenseerde circulatie
Entered by: Jilt

12:19 Nov 21, 2013
English to Dutch translations [PRO]
Medical - Medical (general)
English term or phrase: (Sub)compensated circulation
Best forum,

Wat is de Nederlandse term hiervoor? De context hieronder heb ik van het internet, mijn eigenlijke tekst is in het Hongaars (subkompenzált keringés).

Context:
Thromboobliterating diseases of the lower limbs with decompensated blood circulation in one leg or subcompensated circulation in both legs

Jilt
Jilt
Netherlands
(nog net) gecompenseerde circulatie
Explanation:

Van een ondergecompenseerde circulatie (of cirrose, of shock) heb ik eigenlijk nooit gehoord.

Volgens mij is de aandoening gecompenseerd tot op het moment dat ze het niet meer is.
Je kan natuurlijk wel de term nog net gecompenseerde circulatie gebruiken, indien dit relevant is voor de tekst.

Moet het trouwens niet thrombo-obliterating zijn? ;-)

Selected response from:

Didier Decle (X)
Grading comment
Dank!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4(nog net) gecompenseerde circulatie
Didier Decle (X)
2ondergecompenseerde circulatie
arianek


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
(sub)compensated circulation
ondergecompenseerde circulatie


Explanation:
ik kan er niets anders van maken dan ondergecompenseerd, (sub kan alleen maar onder betekenen). Ondercompensatie als zelfstandig naamwoord bestaat, maar dan in de zin van onvoldoende vergoeding of schadeloosstelling. Voor gedecompenseerde circulatie (eerder in de zin) vind ik twee hits, ook hier in de zin van onvoldoende gecompenseerde circulatie, en waarschijnlijk is ondergecompenseerd specifieker, dus gecompenseerd onder een bepaalde limiet.

arianek
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
(sub)compensated circulation
(nog net) gecompenseerde circulatie


Explanation:

Van een ondergecompenseerde circulatie (of cirrose, of shock) heb ik eigenlijk nooit gehoord.

Volgens mij is de aandoening gecompenseerd tot op het moment dat ze het niet meer is.
Je kan natuurlijk wel de term nog net gecompenseerde circulatie gebruiken, indien dit relevant is voor de tekst.

Moet het trouwens niet thrombo-obliterating zijn? ;-)



Example sentence(s):
  • Bij een schrille wanverhouding tussen vereiste en mogelijke hartprestatie spreekt men van een gedecompenseerde hartinsufficiëntie (decompensatio cordis).

    Reference: http://www.ntvg.nl/publicatie/geen-harde-aanwijzingen-voor-g...
    Reference: http://www.hepctrust.org.uk/Hepatitis_C_Info/The+Liver/Compe...
Didier Decle (X)
Specializes in field
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Dank!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search