beta cell secretory defect

Dutch translation: secretoir defect van B-cellen

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:beta cell secretory defect
Dutch translation:secretoir defect van B-cellen
Entered by: Toiny Van der Putte-Rademakers

08:36 Feb 9, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Science - Medical (general)
English term or phrase: beta cell secretory defect
In addition to IGT, there is a specific beta cell secretory defect that also appears fundamental to the development and progression of type 2 diabetes.
Toiny Van der Putte-Rademakers
verstoorde afscheiding door bèta-cellen
Explanation:
Is een algemene omschrijving, dat is de bron ook. 'Secretoir defect van B-cellen' kan ook, afhankelijk van de doelgroep.
Selected response from:

Titia Meesters
Grading comment
Hartelijk dank!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3verstoorde afscheiding door een B-cel dysfunctie
vixen
3verstoorde afscheiding door bèta-cellen
Titia Meesters


  

Answers


59 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
verstoorde afscheiding door bèta-cellen


Explanation:
Is een algemene omschrijving, dat is de bron ook. 'Secretoir defect van B-cellen' kan ook, afhankelijk van de doelgroep.

Titia Meesters
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 60
Grading comment
Hartelijk dank!

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
verstoorde afscheiding door een B-cel dysfunctie


Explanation:
Pathofysiologisch wordt de ontwikkeling van diabetes mellitus type 2 gekenmerkt door twee verschijnselen: onvoldoende insulinesecretie door een B-cel dysfunctie en resistentie voor insuline in lever-, spier- en vetweefsel.

Een zeer groot aantal patienten met suikerziekte (Diabetes) kan het bloedsuikergehalte onvoldoende regelen door een defecte werking van hun pancreatische beta cellen. Deze cellen zijn uitgerust met een glucose sensor die (minuut-per-minuut, 24 uur per dag) het gehalte aan glucose meet en deze meting vertaalt in een aangepast tempo van insulinesecretie. Enkele zeldzame genetische defecten in genen die coderen voor onderdelen van deze sensor werden reeds ontdekt in families met suikerziekte. Zeer waarschijnlijk is dit echter het topje van een grote ijsberg.



    Reference: http://nhg.artsennet.nl/upload/104/standaarden/M01/std.htm
    Reference: http://www.kuleuven.ac.be/doctoreren/onderwerpgen.htm
vixen
Greece
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 51




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search