overall glycaemic exposure

Dutch translation: totale blootstelling aan glykemie

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:overall glycaemic exposure
Dutch translation:totale blootstelling aan glykemie
Entered by: Toiny Van der Putte-Rademakers

13:01 Feb 9, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Science - Medical (general)
English term or phrase: overall glycaemic exposure
Both fasting and post-prandial hyperglycaemia contribute to overall glycaemic exposure and HbA1c.

Booklet for doctors.
Toiny Van der Putte-Rademakers
totale blootstelling aan glycemie
Explanation:
Hierbij wordt de blootstelling aan glycemie eerst berekend bij inclusie als een HbA1c -concentratie en later in de tijd als een gemiddelde van de jaarlijkse HbA1c -metingen, berekend voor elk individu vanaf de start voor elk jaar follow-up. Na drie jaar is de ‘updated mean HbA1c ’ dus het gemiddelde van de basismeting en de gemiddelde waarden van de metingen na één, twee en drie jaar.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-02-10 10:56:05 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Antwoord aan Leo:

Glyceamic exposure is net zo vreemd/onlogisch als blootstelling aan glycemie. Glycemie is in feite niets meer of minder dan de bloedsuikerspiegel(waarde). Best mogelijk dat ze het eigenlijk hebben over schommelingen in deze waarden. Het zijn ook juist die schommelingen die het regulerend systeem ondermijnen. In de genoemde referentie wordt ook gesproken over \'blootstelling aan hyperglycemie\', wat op zich logischer is. Suikerpatiënten kunnen flink last hebben van hyperglycemie (te hoge bloedsuikerspiegel) en hypoglycemie (hypo - te lage bloedsuikerspiegel).

Dat de termen verwarrend kunnen zijn blijkt wel uit de term hypoglycemie. Mensen die last hebben van hypoglycemie/hypoglykemie, zoals ikzelf, hebben in feite last van een sterk schommelende bloedsuikerspiegel met pieken en dalen. Het ziektebeeld wordt echter hypoglykemie genoemd omdat het juist de dalen zijn waardoor de mensen zich moe en uitgeput voelen. Gelukkig is dit met een regulerend dieet goed te verhelpen.
Selected response from:

vixen
Greece
Grading comment
Alweer bedankt.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 -1totale blootstelling aan glycemie
vixen
1totale glycemische blootstelling/opname/consumptie
Henk Peelen


  

Answers


52 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
totale glycemische blootstelling/opname/consumptie


Explanation:
letterlijk vertaald, meer niet.

De eerste internetreferentie heeft een zoekvenstertje waarmee je kunt zoeken op "glycaemic control"

Internetreferentie 1:
Evidence for the benefits of good glycaemic control, as monitored by glycated haemoglobin measurements, has been developed in the 25 years since they were introduced to the point where HbA1c assays play central roles in patient management, clinical guidance and audit, and clinical trial design. In this review this evidence is examined and three classes of uncertainty identified that diminish confidence in the effectiveness of these roles for HbA1c.


Internetreferentie 2:
Zoals ze het zelf uitdrukt: Het voedsel heeft een laag glycemisch gehalte en is bedoeld om de endorfine-ervaring van de


    Reference: http://www.blackwell-synergy.com/links/doi/10.1046/j.1464-54...
    Reference: http://www.mediamatic.net/cwolk/view/15316
Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 48

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
totale blootstelling aan glycemie


Explanation:
Hierbij wordt de blootstelling aan glycemie eerst berekend bij inclusie als een HbA1c -concentratie en later in de tijd als een gemiddelde van de jaarlijkse HbA1c -metingen, berekend voor elk individu vanaf de start voor elk jaar follow-up. Na drie jaar is de ‘updated mean HbA1c ’ dus het gemiddelde van de basismeting en de gemiddelde waarden van de metingen na één, twee en drie jaar.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-02-10 10:56:05 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Antwoord aan Leo:

Glyceamic exposure is net zo vreemd/onlogisch als blootstelling aan glycemie. Glycemie is in feite niets meer of minder dan de bloedsuikerspiegel(waarde). Best mogelijk dat ze het eigenlijk hebben over schommelingen in deze waarden. Het zijn ook juist die schommelingen die het regulerend systeem ondermijnen. In de genoemde referentie wordt ook gesproken over \'blootstelling aan hyperglycemie\', wat op zich logischer is. Suikerpatiënten kunnen flink last hebben van hyperglycemie (te hoge bloedsuikerspiegel) en hypoglycemie (hypo - te lage bloedsuikerspiegel).

Dat de termen verwarrend kunnen zijn blijkt wel uit de term hypoglycemie. Mensen die last hebben van hypoglycemie/hypoglykemie, zoals ikzelf, hebben in feite last van een sterk schommelende bloedsuikerspiegel met pieken en dalen. Het ziektebeeld wordt echter hypoglykemie genoemd omdat het juist de dalen zijn waardoor de mensen zich moe en uitgeput voelen. Gelukkig is dit met een regulerend dieet goed te verhelpen.


    Reference: http://www.minerva-ebm.be/articles/nl/2001/teksten_3-2001/3-...
vixen
Greece
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 51
Grading comment
Alweer bedankt.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Leo te Braake | dutCHem: Vlg mij is glycemie niet iets waaraan je blootgesteld kunt zijn , maar een afwijking of ziekte, waaraan je dus kunt lijden. Deze afwijking ZOU te maken KUNNEN hebben met gycine. Misschien hier bedoeld: optelsom van effecten v.glycemie-varianten?
48 mins




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search