cap gas

Dutch translation: bloedgasmeting (d.m.v. een hielprik)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:cap gas
Dutch translation:bloedgasmeting (d.m.v. een hielprik)
Entered by: vixen

12:33 Feb 10, 2004
English to Dutch translations [Non-PRO]
Medical (general)
English term or phrase: cap gas
Dit zegt een dokter: Let's get a cap gas on her. She's looking a little dusky.
De Facto
hielprik
Explanation:
Laten we maar een hielprik geven/uitvoeren.
Laten we maar een pku-test doen.

Dit is een bloedtest die bij baby's wordt afgenomen. In dat geval is die '34-weeker' uit je andere vraag wellicht toch een premature baby.

Ref 1:
Blood Gas - A blood test used to determine the amounts of oxygen, carbon dioxide, and acidity in the blood. Information from this test is used to adjust ventilators and therapy for lung diseases. This is one of the most common tests in the ICN, and may be performed using blood from an artery (arterial blood gas [ABG]), vein (venous blood gas [VBG]), or heelstick (capillary blood gas [CBG, "cap gas"]).

Heelstick - A sample of blood taken from an infant's heel. This is the most common means of obtaining blood specimens from infants, and is often preceded by placing a heel warmer on the foot to increase the flow of blood to the skin.

Ref 2:
Alle pasgeborenen in Nederland krijgen in hun eerste levensweek een hielprik. Bij deze hielprik worden enkele druppels bloed afgenomen uit de hiel van de baby. Dit bloed wordt onderzocht op drie aangeboren afwijkingen, die - wanneer ze tijdig worden ontdekt - kunnen worden behandeld vóórdat er problemen ontstaan.

De prik kan het beste op de vierde levensdag worden gegeven, maar in ieder geval binnen een week. In sommige gevallen moet de prik nog een keer worden herhaald. In Nederland wordt de hielprik uitgevoerd door de wijkverpleegkundige, de verloskundige, de huisarts of de kraamverzorgende.

De ziekten waarop het hielprikbloed wordt onderzocht zijn:
phenylketonurie (PKU)
congenitale hypothyreoïdie (CHT)
het adrenogenitaal syndroom (AGS)
Het overgebleven bloed wordt vijf jaar bewaard om eventueel te gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek. U moet hiervoor toestemming geven en kunt bezwaar maken wanneer u niet wilt dat het bloed hiervoor gebruikt wordt.
Top
Phenylketonurie (PKU)
Phenylketyonurie is een zeldzame erfelijke stofwisselingsziekte. In Nederland worden ieder jaar 10 tot 12 kinderen geboren met PKU. De aandoening wordt veroorzaakt doordat in de lever van de baby een bepaald enzym niet aanwezig is. Hierdoor is het kind niet in staat een bepaald onderdeel van de eiwitten in de voeding, het aminozuur phenylalanine te verwerken. Deze stof hoopt zich vervolgens op in het bloed en de urine van de baby en veroorzaakt een achterstand in de groei en ontwikkeling van het zenuwstelsel. Hierdoor kan een geestelijke handicap (zwakzinnigheid) ontstaan. Met behulp van de hielprik kan phenylketonurie worden ontdekt vóórdat er schade aan hersenen en zenuwen is ontstaan.


--------------------------------------------------
Note added at 2004-02-10 13:51:41 (GMT)
--------------------------------------------------

Mogelijk gaat het \'gewoon\' om een \'bloedgasmeting\'. Zoals de Engelstalige referentie aangaf, gaat het bij \'cap gas\' om een meting van het \'capillary blood gas\'. Dat het bloed via de hiel wordt afgenomen, hoeft dus nog niet meteen te betekenen dat het om een pku-test gaat.

Op 31 juli 1994 werd P uit het ziekenhuis ontslagen en de ouders kregen een monitor mee, die ademhaling en hartslag bewaakt.
Deze gaf herhaaldelijk alarm. Heropname volgde van 6 augustus tot 12 augustus 1994. De monitor bleek defect te zijn. Lichamelijk onderzoek vertoonde geen afwijkingen; evenmin de glucosetolerantietest, bloedgasmeting, ECG, EEG, X-thorax. P ging naar huis met een nieuwe monitor, thans een met geheugen. Inmiddels was een “zorgnetwerk” rond P samengesteld, bestaande uit de wijkverpleegkundige, gezinsverzorger, huisarts en Consultatiebureau-arts.

http://www.tuchtcollege-gezondheidszorg.nl/psychiater_files/...
Selected response from:

vixen
Greece
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2hielprik
vixen
4gaskapje
Adela Van Gils


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
gaskapje


Explanation:
zie google

--------------------------------------------------
Note added at 13 mins (2004-02-10 12:46:42 GMT)
--------------------------------------------------

http://members.lycos.nl/dancinglenny/operatie.html

--------------------------------------------------
Note added at 14 mins (2004-02-10 12:47:42 GMT)
--------------------------------------------------

Dan word je onder narcose gebracht. Soms kan je kiezen of je het via een gaskapje wilt, of via een injectie.


Adela Van Gils
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  moya
1 hr

disagree  Steven Mertens: gaskapje bestaat inderdaad, maar ik meen dat dit vertaald wordt als "gas cap" ipv "cap gas"
5 hrs

51 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
hielprik


Explanation:
Laten we maar een hielprik geven/uitvoeren.
Laten we maar een pku-test doen.

Dit is een bloedtest die bij baby's wordt afgenomen. In dat geval is die '34-weeker' uit je andere vraag wellicht toch een premature baby.

Ref 1:
Blood Gas - A blood test used to determine the amounts of oxygen, carbon dioxide, and acidity in the blood. Information from this test is used to adjust ventilators and therapy for lung diseases. This is one of the most common tests in the ICN, and may be performed using blood from an artery (arterial blood gas [ABG]), vein (venous blood gas [VBG]), or heelstick (capillary blood gas [CBG, "cap gas"]).

Heelstick - A sample of blood taken from an infant's heel. This is the most common means of obtaining blood specimens from infants, and is often preceded by placing a heel warmer on the foot to increase the flow of blood to the skin.

Ref 2:
Alle pasgeborenen in Nederland krijgen in hun eerste levensweek een hielprik. Bij deze hielprik worden enkele druppels bloed afgenomen uit de hiel van de baby. Dit bloed wordt onderzocht op drie aangeboren afwijkingen, die - wanneer ze tijdig worden ontdekt - kunnen worden behandeld vóórdat er problemen ontstaan.

De prik kan het beste op de vierde levensdag worden gegeven, maar in ieder geval binnen een week. In sommige gevallen moet de prik nog een keer worden herhaald. In Nederland wordt de hielprik uitgevoerd door de wijkverpleegkundige, de verloskundige, de huisarts of de kraamverzorgende.

De ziekten waarop het hielprikbloed wordt onderzocht zijn:
phenylketonurie (PKU)
congenitale hypothyreoïdie (CHT)
het adrenogenitaal syndroom (AGS)
Het overgebleven bloed wordt vijf jaar bewaard om eventueel te gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek. U moet hiervoor toestemming geven en kunt bezwaar maken wanneer u niet wilt dat het bloed hiervoor gebruikt wordt.
Top
Phenylketonurie (PKU)
Phenylketyonurie is een zeldzame erfelijke stofwisselingsziekte. In Nederland worden ieder jaar 10 tot 12 kinderen geboren met PKU. De aandoening wordt veroorzaakt doordat in de lever van de baby een bepaald enzym niet aanwezig is. Hierdoor is het kind niet in staat een bepaald onderdeel van de eiwitten in de voeding, het aminozuur phenylalanine te verwerken. Deze stof hoopt zich vervolgens op in het bloed en de urine van de baby en veroorzaakt een achterstand in de groei en ontwikkeling van het zenuwstelsel. Hierdoor kan een geestelijke handicap (zwakzinnigheid) ontstaan. Met behulp van de hielprik kan phenylketonurie worden ontdekt vóórdat er schade aan hersenen en zenuwen is ontstaan.


--------------------------------------------------
Note added at 2004-02-10 13:51:41 (GMT)
--------------------------------------------------

Mogelijk gaat het \'gewoon\' om een \'bloedgasmeting\'. Zoals de Engelstalige referentie aangaf, gaat het bij \'cap gas\' om een meting van het \'capillary blood gas\'. Dat het bloed via de hiel wordt afgenomen, hoeft dus nog niet meteen te betekenen dat het om een pku-test gaat.

Op 31 juli 1994 werd P uit het ziekenhuis ontslagen en de ouders kregen een monitor mee, die ademhaling en hartslag bewaakt.
Deze gaf herhaaldelijk alarm. Heropname volgde van 6 augustus tot 12 augustus 1994. De monitor bleek defect te zijn. Lichamelijk onderzoek vertoonde geen afwijkingen; evenmin de glucosetolerantietest, bloedgasmeting, ECG, EEG, X-thorax. P ging naar huis met een nieuwe monitor, thans een met geheugen. Inmiddels was een “zorgnetwerk” rond P samengesteld, bestaande uit de wijkverpleegkundige, gezinsverzorger, huisarts en Consultatiebureau-arts.

http://www.tuchtcollege-gezondheidszorg.nl/psychiater_files/...



    Reference: http://www.pennhealth.com/obgyn/hi/neonatology/glossary.html
    Reference: http://www.medicinfo.nl/%7B835f91cc-5f3a-49bd-b90e-c854be852...
vixen
Greece
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 51

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mirjam Bonne-Nollen: inderdaad, een bloedgasmeting van bloed verkregen d.m.v. een hielprik
5 hrs

agree  Channa Montijn: prima uitleg
19 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search