syndrome of chronic cardiovasculair risk

Dutch translation: insulineresistentiesyndroom

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:syndrome of chronic cardiovasculair risk
Dutch translation:insulineresistentiesyndroom
Entered by: Steven Mertens

08:50 Feb 18, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Science - Medical (general) / diabetische voet
English term or phrase: syndrome of chronic cardiovasculair risk
In de inhoudsopgave van een een boekje over diabetes (voor artsen):
The metabolic syndrome (syndrome of chronic cardiovascular risk).
Ik dacht aan insulineresistentiesyndroom, maar ik twijfel nog of ik dit beter letterlijk kan vertalen.
Toiny Van der Putte-Rademakers
insulineresistentiesyndroom
Explanation:
ik zie niet in wat er mis is met "insulineresistentiesyndroom". Op de tweede website staan insulineresistentiesyndroom en metabolisch syndroom broederlijk naast elkaar als synoniemen.


http://www.spreekuurthuis.nl/themapag.html?thema=Hypertensie...
http://www.liguecardiologique.be/NL/tijdschrift.htm
Selected response from:

Steven Mertens
Grading comment
Hartelijk dank.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4insulineresistentiesyndroom
Steven Mertens
4Zie hieronder
hirselina


  

Answers


44 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Zie hieronder


Explanation:
Ik zou mijn niet wagen aan "insulineresistentiesyndroom" want dat is een interpretatie.

"Metabolisch syndroom, syndroom X of insuline-resistentiesyndroom
Het insuline-resistentiesyndroom is een combinatie van de volgende problemen :
resistentie tegen insuline, glucose-intolerantie, verhoging van de triglyceriden-waarde en van de VLDL partikels, verlaging van de HDL-cholesterolwaarde en arteriële hypertensie. Men denkt dat de insuline-resistentie de onderliggende oorzaak voor het geheel is. In ieder geval bestaat er nog geen internationale consensus over de exacte definitie van dit syndroom.
Een persoon die symptomen van dit syndroom vertoont, maar (nog) normoglycemisch is,
loopt toch een hoog risico later diabetes te ontwikkelen. Elk afzonderlijk symptoom van
het metabolisch syndroom heeft een verhoging van het cardiovasculaire risico tot gevolg,
maar dit risico verhoogt meer naarmate er verschillende symptomen samen voorkomen.
Een doeltreffende verzorging van deze personen met een bijzonder hoog risico kan een
belangrijke impact hebben op de preventie van zowel diabetes als cardiovasculaire
aandoeningen (1)."http://www.iph.fgov.be/epidemio/morbidat/nl/zie/ziek04t.pdf

hirselina
Works in field
Native speaker of: Native in FrenchFrench, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 39

13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
insulineresistentiesyndroom


Explanation:
ik zie niet in wat er mis is met "insulineresistentiesyndroom". Op de tweede website staan insulineresistentiesyndroom en metabolisch syndroom broederlijk naast elkaar als synoniemen.


http://www.spreekuurthuis.nl/themapag.html?thema=Hypertensie...
http://www.liguecardiologique.be/NL/tijdschrift.htm

Steven Mertens
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Grading comment
Hartelijk dank.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search