frontline worker

Dutch translation: medewerker in de vitale beroepen

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
12:55 Apr 26, 2020
English to Dutch translations [PRO]
COVID-19 - Science - Medical (general)
Additional field(s): Medical (general), Journalism
English term or phrase: frontline worker
Definition from Cambridge Dictionary:
Used to describe an employee who deals directly with customers or patients, or who is directly involved in making a product.

Example sentence(s):
  • 'We Should Reward Them': Senate Democrats To Push For Frontline Worker Hazard Pay NPR
  • Across Maine, frontline health care workers brace for coronavirus cases to ‘explode’ Bangor Daily News
  • 'Long-serving' nurse latest frontline worker to die after coronavirus diagnosis Mirror
Glossary-building KudoZ




Question posted on behalf of translation team:
GBK medical and pharma specialists


This question is closed

Dutch translation:medewerker in de vitale beroepen
Definition:
Iemand die werkzaam is in een beroep dat van vitaal of cruciaal belang is voor het draaiend blijven van de maatschappij.
Selected response from:

Erik van Vliet
Netherlands
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
4 +2medewerker in de vitale beroepen
Erik van Vliet
4 +1essentiële (mede)werker
Barend van Zadelhoff
4 -1eerstelijnshulpverlener
Miet Ooms


  

Translations offered


35 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
eerstelijnshulpverlener


Definition from Van Dale (bij eerstelijnszorg):
Hulpverlener die in direct contact staat met de hulpvragenden en die werkt bij niet-ge­spe­ci­a­li­seer­de, vrij toe­gan­ke­lij­ke voor­zie­nin­gen in de ge­zond­heids­zorg en de hulp- en dienst­ver­le­ning, met een cen­tra­le plaats voor de huis­arts

Example sentence(s):
  • Vooral de huisarts heeft een centrale rol als eerstelijnshulpverlener. De huisarts bepaalt welke zorg je nodig hebt en kan je zo nodig doorverwijzen naar een specialist. - Weblog Independer  
  • Aanmelding kan door elke eerstelijnshulpverlener of door de cliënt zelf. - oostende.be  

Explanation:
Synoniem: eerstelijnswerker.
Voorbeeld: 'De rol van eerstelijnswerkers bij het tegengaan van polarisatie en radicalisering': https://www.sociaalweb.nl/cms/files/2015-12/rol_van_eersteli...
Miet Ooms
Belgium
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
No  Barend van Zadelhoff: Niet mee eens: het gaat niet alleen om hulpverleners, maar om iedereen die op moet komen dagen en daardoor een groter risico op besmetting loopt: van vuilnisman tot bezorgers tot verpleegkundigen en zeg het maar.
2 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
medewerker in de vitale beroepen


Definition from own experience or research:
Iemand die werkzaam is in een beroep dat van vitaal of cruciaal belang is voor het draaiend blijven van de maatschappij.

Example sentence(s):
  • De lijst met ‘vitale beroepen’ wordt vandaag uitgebreid. Zo komen boeren en uitvaartondernemers op de lijst. Kinderen van ouders met die beroepen kunnen daardoor wél terecht bij de kinderopvang. - AD  
  • Van leraar tot chauffeur: deze vitale beroepen houden recht op opvang - RTL Z  

Explanation:
Het is geen letterlijke 1:1-vertaling, maar wel wat we in Nederland zouden gebruiken. De Senaat heeft het over Frontline Workers, de Tweede Kamer over vitale beroepen. Merk op dat het niet alleen over medewerkers in de zorg gaat (dus niet alleen eerstelijnszorg), maar ook over schoonmakers, vakkenvullers, conducteurs, boeren enz. Dit geeft de Engelse definitie ook aan: directe opmgang met patiënten, maar ook met klanten, of betrokken bij het maken van een product.
Erik van Vliet
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 68

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Edith van der Have: Medewerker/iemand met een vitaal beroep zou ik er dan van maken, omdat de meeste mensen hier gelukkig geen meerdere banen hoeven te hebben.
4 days

Yes  Stieneke Hulshof: Rijksoverheid.nl heeft het ook over ouders in 'cruciale beroepen' of 'vitale processen'.
29 days
  -> Dank je!

2 days 6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
essentiële (mede)werker


Definition from Bynder:
Up To $25,000 Hazard Pay For Essential Workers ‘One Of Our Very Highest Priorities’

On Tuesday, the Senate passed a bipartisan bill to add an additional $484 billion in relief monies for small businesses, and the House is expected to pass it Thursday according to The Wall Street Journal. But nothing in this bill addresses the outstanding issue of hazard pay for essential frontline workers. Nothing that Congress has approved so far has included hazard pay for frontline workers. Though, Senator Schumer (D – NY) has stated that getting hazard pay approved in the next phase relief bill “is one of our very highest priorities.”

Essential workers are often overlooked in society.
Essential workers are far too often the disregarded workers in society. They are often overlooked and underpaid. But today, they are saving all of our lives and taking the risks of delivering the crucial services that our society absolutely needs. Oh yes. We are learning how much we truly need them, and we can’t overlook them now. We can’t look away. We can’t ignore their plight. And no, we can't thank them but not pay them. And we absolutely shouldn’t.

Here’s the deal. If COVID-19 has truly put us at war, then we must have a frontline. And if our frontline is protected by essential workers who risk their health and lives day in and day out, shouldn’t they receive hazard pay for doing so? This is the sentiment by many in Congress who have already proposed a $25,000 hazard pay raise for essential frontline workers who earn less than $200,000 per year. It is also the sentiment of Governor Cuomo of New York who recently said, “I am calling on the federal government to provide hazard pay to these frontline workers and give them a 50% bonus because they are the true heroes in this crisis.”

https://www.forbes.com/sites/terinaallen/2020/04/22/up-to-25...

So I would suggest: 'essentiële (mede)werker'.

Bij Bynder hopen we dat jij, je familie, vrienden en collega's gezond en veilig blijven terwijl we door de COVID-19 pandemie navigeren. We zijn geïnspireerd door de manier waarop onze gemeenschappen reageren op de gezondheidscrisis. Terwijl de gezondheidswerkers, de medewerkers van de supermarkten, bezorgers en andere essentiële medewerkers hun onbaatzuchtige service voortzetten, dragen we allemaal bij door sociale afstand te houden, onze ouderen te beschermen, kinderen te ondersteunen met onderwijs op afstand en ontelbare andere kleine offers te brengen. We zijn er trots op dat we de vele Bynder-klanten die helpen in de strijd tegen COVID-19, kunnen steunen en willen hen bedanken voor alles wat ze doen.

Example sentence(s):
  • Mensen staan altijd centraal Essentiële medewerkers van de salarisadministratie kunnen zelf door het virus worden getroffen of moeten mogelijk voor kwetsbare of zieke familieleden zorgen. In veel gevallen ontstaan er nieuwe ouderlijke plichten als gevolg van verplichte schoolsluitingen of problemen met de kinderopvang. - EY  
  • Onze werknemers Onze werknemers vormen ons belangrijkste kapitaal en blijven onze voornaamste prioriteit. Daarom hebben we een reeks stappen ondernomen om ervoor te zorgen dat ze veilig en gezond blijven. Die stappen houden onder andere thuiswerk in voor alle medewerkers die dat kunnen, waarbij we ons natuurlijk flexibel opstellen zodat iedereen kan zorgen dat zowel anderen als zijzelf gezond en gelukkig blijven tijdens deze periode. We hebben nog aanvullende maatregelen getroffen om de veiligheid te verzekeren van onze essentiële medewerkers die actief zijn in de productievestigingen, laboratoria, magazijnen en logistieke sites. Die maatregelen gaan bijvoorbeeld over een lagere snelheid van de productielijnen zodat de sociale afstand altijd bewaard kan worden, en over aanpassingen aan de shiftwissels om direct contact te minimaliseren. - DECHRA  
  • Premier Nieuw-Zeeland: “De paashaas is een essentiële werker” De Nieuw-Zeelandse premier Jacinda Ardern zei maandag in een toespraak dat zowel de paashaas als de tandenfee essentiële werkers zijn tijdens de lockdown. Ardern liet ook weten dat de paashaas mogelijk niet tot bij elk gezin zal kunnen komen. Ze roept de kinderen op om massaal paaseieren te tekenen en aan hun raam te plakken zodat alle kinderen een zoektocht kunnen doen in hun buurt. overeenkomen met de maatregelen van de Italiaanse regering. Zo heeft FCA (Fiat Chrysler) beslist om zijn fabrieken op woensdag tijdelijk te sluiten om ze te desinfecteren om het risico op de verspreiding van het virus te beperken. Vooral de gemeenschappelijke ruimtes als de kleedkamers, toiletten en ontspanningsruimtes worden aangepakt. - hbvl  

Explanation:
Folllow US news. :-)
Barend van Zadelhoff
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 497

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Stieneke Hulshof: Ik vind dit mooi gevonden en het blijft dichter bij de bron. Ik denk wel dat 'cruciale/vitale beroepen' gangbaarder is.
27 days
  -> Dank je, Stieneke. Ik denk dat 'essentiële medewerkers/werkers' gangbaarder is in deze context (probeer maar, zie ook refs hierboven).




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search