Dissolution profiles generated for validation batches with 15, 30 and 60-minute

Dutch translation: desintegratie/oploscurve

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Dissolution profiles generated for validation batches with 15, 30 and 60-minute
Dutch translation:desintegratie/oploscurve
Entered by: Ingrid Collet

23:41 Apr 11, 2005
English to Dutch translations [PRO]
Medical - Medical: Pharmaceuticals
English term or phrase: Dissolution profiles generated for validation batches with 15, 30 and 60-minute
Ik kan de term 'dissolution profiles' niet goed plaatsen.
Ingrid Collet
desintegratie/oploscurve
Explanation:
opgeloste fractie als functie van de tijd. De oplossnelheid bij tabletten wordt in belangrijke mate bepaald door de desintegratiesnelheid: het tot een poeder uiteenvallen in (meestal) water of maagsap. Aan de tablet worden speciale middelen toegevoegd om het uiteenvallen te bespoedigen.
Van Dale geeft oplossen als 1e vertaling voor dissolve, maar noemt bij dissolution niets dat van oplossen is afgeleid. Vreemd.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 12 hrs 8 mins (2005-04-13 11:50:00 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Mijn tijd bij Organon is 30 jaar geleden. Als de betekenis klopt, neem dan de term van nfheid maar over: hij/zij is stellig genoeg, en ik beslist niet!
Selected response from:

Leo te Braake | dutCHem
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4dissolutieprofielen van validatiebatches met als meetpunten 15, 30 en 60 minuten
nfheid
3vervalprofielen
Harry Borsje
3 -1desintegratie/oploscurve
Leo te Braake | dutCHem


  

Answers


6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
dissolution profiles
vervalprofielen


Explanation:
profile slaat m.i. op het (grafisch uitgezette) verloop van het dissolution-proces tegen de tijd en dat kun je gewoon een profiel noemen; dissolution kan ook ontbinding of desintegratie zijn, afhankelijk van de context

Harry Borsje
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 33

7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
dissolution profiles generated for validation batches with 15, 30 and 60-minute
desintegratie/oploscurve


Explanation:
opgeloste fractie als functie van de tijd. De oplossnelheid bij tabletten wordt in belangrijke mate bepaald door de desintegratiesnelheid: het tot een poeder uiteenvallen in (meestal) water of maagsap. Aan de tablet worden speciale middelen toegevoegd om het uiteenvallen te bespoedigen.
Van Dale geeft oplossen als 1e vertaling voor dissolve, maar noemt bij dissolution niets dat van oplossen is afgeleid. Vreemd.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 12 hrs 8 mins (2005-04-13 11:50:00 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Mijn tijd bij Organon is 30 jaar geleden. Als de betekenis klopt, neem dan de term van nfheid maar over: hij/zij is stellig genoeg, en ik beslist niet!

Leo te Braake | dutCHem
Works in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 32

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  nfheid: De vakterm is dissolutieprofiel. Desintegratiecurve is iets anders en zal door vakmensen niet herkend worden. Ook oploscurve is geen gebruikelijke term voor dissolutieprofiel. Desintegratie wordt overigens ook niet in een curve uitgedrukt, maar in tijd.
1 day 3 hrs
  -> Dank je/u wel, meneer/mevrouw... :-)

15 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
dissolution profiles generated for validation batches with 15, 30 and 60-minute
dissolutieprofielen van validatiebatches met als meetpunten 15, 30 en 60 minuten


Explanation:
Een dissolutieprofiel geeft weer het vrijkomen van de actieve substantie in bijvoorbeeld een tablet of een capsule, in de tijd.
Met een dissolieprofiel kan worden aangetoond hoeveel actieve (werkzame) stof in het lichaam vrijkomt, en het tijdsbestek waarbinnen dat gebeurt.
Een validatiebatch is een partij geneesmiddelen die specifiek voor het valideren van bijv. het productieproces is gemaakt.
Ik neem dus aan dat wij het hier hebben over dissolutieprofielen die gemaakt zijn van tabletten van een validatiebatch.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 14 hrs 33 mins (2005-04-13 14:14:13 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

ik werk momenteel in de farmaceutische industrie en heb met grote regelmaat te maken met dissolutieprofielen. Vandaar de stelligheid ... en het is \"je\" en ik ben een zij (zie reactie op peer comment) .... you\'re welcome!

nfheid




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search