heat treat furnaces

Dutch translation: hardingsoven

14:47 Dec 10, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Metallurgy / Casting / Foundry
English term or phrase: heat treat furnaces
de hele zin:
...new equipment including six new melting furnaces and six new heat treat furnaces.

Ovens om hittebewerkingen in uit te voeren maar hoe wordt dit precies genoemd in de bedrijfstak?
Eppo Schaap
Netherlands
Dutch translation:hardingsoven
Explanation:
In een hardingsoven wordt de oppervlakte van het metaal "gehard" door een warmtebehandeling. Geeft meer dan 600 hits op Google.

--------------------------------------------------
Note added at 6 dagen (2008-12-17 08:51:17 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Dank je, Eppo!
Selected response from:

leo van bragt
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2hardingsoven
leo van bragt
3gloeiovens
Leo te Braake | dutCHem


  

Answers


6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
gloeiovens


Explanation:
Na een of twee stappen koud vervormen wordt het metaal op zeker moment te hard. De warmtebehandeling maakt het materiaal weer zachter, geschikt voor verdere vervorming. Daar hangen weer een heleboel DIN-termen aan, afhankelijk van temperatuur en tijd van het gloeien, maar dat heb ik langs me heen laten gaan. Ik was in die buizenfabriek voor de logistiek, niet voor de metallurgie.

Leo te Braake | dutCHem
Specializes in field
Native speaker of: Dutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  leo van bragt: Maar de vraag gaat over het gieten van metaal in een gieterij, niet over koud verwerken van billets of wat dan ook. Als ik het goed begrijp, gaat het dus om de productie van billets (bijv.), niet om het later verwerken ervan.
11 hrs
  -> Misschien. Maar het gaat hoe dan ook over twee soorten apparatuur: smeltovens en gloeiovens. Daar kunnen nog wel twintig processtappen tussen zitten., bv koude vervorming. Nergens staat in de gegeven tekst, dat het NIET over iets bepaalds gaat

8 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
hardingsoven


Explanation:
In een hardingsoven wordt de oppervlakte van het metaal "gehard" door een warmtebehandeling. Geeft meer dan 600 hits op Google.

--------------------------------------------------
Note added at 6 dagen (2008-12-17 08:51:17 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Dank je, Eppo!

leo van bragt
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16
Grading comment
Bedankt!
Notes to answerer
Asker: Bedankt!


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  vic voskuil: vs. smeltoven ... lijkt mij goed (al geeft Kluwer een wat logge 'hittebehandelingsoven')
31 mins
  -> dank je, Vic - ik heb in een ver en grijs verleden nog in de metaalindustrie gewerkt, dus ik ken dat vakjargon wel wat... ;-)

agree  Arie Uittenbogaard
3 hrs
  -> dank je, Arie

neutral  Leo te Braake | dutCHem: oppervlakteharding krijg je geloof ik juist door snelle afkoeling, niet door de warmtebehandeling zelf.
6 hrs
  -> dat is weer een andere methode volgens mij, namelijk "quenching": het doen "schrikken" van het metaal door plotse afkoeling. Maar dat doe je niet in een oven, uiteraard, dat doe je in een afschrikbad. Volgens mij zijn beide toch hardingsmethodes hoor.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search