on your six

Dutch translation: op zes uur/op je staart/achter je

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:on your six
Dutch translation:op zes uur/op je staart/achter je
Entered by: Iris70

10:05 Oct 28, 2005
English to Dutch translations [Non-PRO]
Military / Defense / PS2, Startrek
English term or phrase: on your six
WATCH YOUR TAIL ROOKIE! CYLON RAIDERS ON YOUR SIX!

Ben niet zo thuis in "pilotentaal" dus weet niet wat de geijkte Nederlandse uitdrukking hier voor is. Iemand?

MTIA,
Iris
Iris70
op zes uur
Explanation:
On Your Six" means that the fighter is attacking the airplane from the rear.
http://www.uno.it/utenti/tetractys/zoys.htm

"Controleer de zes of meer algemeen, hou je achterkant in de gaten (visuele observatie van het achterste kwadrant van waaruit de meeste luchtaanvallen kunnen worden verwacht; 'zes' slaat op 'zes uur'); het is ook een veel gebruikte groet bij gevechtsvliegers"

six o' clock: op zes uur (recht naar achteren/recht achteruit/recht achter je)
http://www.ochrid.dds.nl/LuchtAlg.htm
(millitaire termen - luchtmacht)
Selected response from:

hirselina
Grading comment
Thanks!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +5achter je
Gert Vercauteren
2 +4op zes uur
hirselina


Discussion entries: 1





  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +4
op zes uur


Explanation:
On Your Six" means that the fighter is attacking the airplane from the rear.
http://www.uno.it/utenti/tetractys/zoys.htm

"Controleer de zes of meer algemeen, hou je achterkant in de gaten (visuele observatie van het achterste kwadrant van waaruit de meeste luchtaanvallen kunnen worden verwacht; 'zes' slaat op 'zes uur'); het is ook een veel gebruikte groet bij gevechtsvliegers"

six o' clock: op zes uur (recht naar achteren/recht achteruit/recht achter je)
http://www.ochrid.dds.nl/LuchtAlg.htm
(millitaire termen - luchtmacht)

hirselina
Native speaker of: Native in FrenchFrench, Native in DutchDutch
Grading comment
Thanks!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Harry Borsje: als deze terminologie algemeen wordt gebruikt in het spel (dus ook de andere richtingen) dan deze, anders voldoet recht achter je van Sandra\\@Iris: hoezo Mining & Minerals??
13 mins
  -> Thanks!

agree  Evert DELOOF-SYS: met Harry
52 mins
  -> Thanks!

agree  123xyz (X): zie ook : www.fnb.nl/download/handleiding_victor_reader_vibe.doc - http://www.vaartips.nl/tonnen.htm
3 hrs
  -> Thanks!

neutral  mariette (X): dan zou er ook six o'clock gestaan moeten hebben denk ik?http://www.nzetc.org/tm/scholarly/tei-WH2-1Epi-c3-WH2-1Epi-d...
5 hrs
  -> Natuurlijk niet!

agree  HannaTheuwen: betekent hetzelfde als 'achter je' , maar past beter in deze context
6 hrs

7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +5
achter je


Explanation:
Vond op een website deze uitleg:

"On Your Six" means that the fighter is attacking the airplane from the rear.

Ik denk dat je dus gewoon 'achter je' kan vertalen.

HTH

Gert


    Reference: http://www.uno.it/utenti/tetractys/zoys.htm
Gert Vercauteren
Belgium
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sandra van Bijsterveld (X): evt. recht achter je
2 mins
  -> geeft inderdaad nog beter het idee weer!

agree  Anthony Michils: met Sandra, evt. in je rug
20 mins
  -> Bedankt

agree  Evert DELOOF-SYS
53 mins
  -> Bedankt Evert

agree  Anneke Panel (X)
58 mins
  -> Dank je wel

agree  mariette (X)
5 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search