lt. commander

Dutch translation: luitenant ter zee

19:11 Jun 23, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Military / Defense / U-boats
English term or phrase: lt. commander
concerning the crew of an American U-boat in World War II - the Dutch (Flemish) equivalent for Lt. commander?
Makidada
Dutch translation:luitenant ter zee
Explanation:
De marinecomponent van het ABL (Belgisch leger) heeft geen duikboten, dus ook geen benaming voor deze graden. Nederland heeft wel enkele duikboten. In Nederland komt een lt. commander overeen met luitenant ter zee der 1e klasse (of luitenant ter zee der tweede klasse) als het de bevelhebber van een duikboot betreft. De commandant van een fregat is dan weer een kapitein-luitenant. Ik zou kiezen voor luitenant ter zee.
Selected response from:

Ballistic
Belgium
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3luitenant-ter-zee
Robert Zwanenberg
3luitenant ter zee
Ballistic
3Luitenant ter Zee 1ste klasse
Christian Schneider


  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Luitenant ter Zee 1ste klasse


Explanation:
see link


    Reference: http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_military_ranks
Christian Schneider
Germany
Native speaker of: Native in GermanGerman

29 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
luitenant ter zee


Explanation:
De marinecomponent van het ABL (Belgisch leger) heeft geen duikboten, dus ook geen benaming voor deze graden. Nederland heeft wel enkele duikboten. In Nederland komt een lt. commander overeen met luitenant ter zee der 1e klasse (of luitenant ter zee der tweede klasse) als het de bevelhebber van een duikboot betreft. De commandant van een fregat is dan weer een kapitein-luitenant. Ik zou kiezen voor luitenant ter zee.


    Reference: http://www.mil.be/navycomp/ranks/index.asp?lan=nl&ID=1&IDS=3...
    Reference: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_militaire_rangen_van_...
Ballistic
Belgium
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 56

23 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
luitenant-ter-zee


Explanation:
Lt. staat voor lieutenant. Lt. commander is in de USA bij de marine de naam voor luitenant-ter-zee (afgekort: lt.-ter-zee).

--------------------------------------------------
Note added at 37 mins (2008-06-23 19:49:04 GMT)
--------------------------------------------------

Inderdaad: Christian heeft gelijk. Commander duidt op 1e klasse. Volgens de Van Dale moeten er echter wel streepjes tussen staan en is het 1e i.p.v. 1ste. Van Dale schrijft: luitenant-ter-zee 1e klasse. Formeel bij de marine is het luitenant-ter-zee der eerste klasse.


    Reference: http://www.mariniers.info/index.php?op=viewpage&page=25
Robert Zwanenberg
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search