land impression

Dutch translation: systeemsporen

11:08 Feb 2, 2011
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Military / Defense / firearms
English term or phrase: land impression
Een afgevuurd wapen kan land impressions achterlaten. Ik kan hiervoor nergens een vertaling vinden maar het heeft iets met groeven te maken. Weet iemand de Nederlandse vertaling hiervoor? Alvast bedankt.
Lenneke
Dutch translation:systeemsporen
Explanation:
In mijn referentie (en die van Barend) wordt een onderscheid gemaakt tussen systeemsporen (groeven veroorzaakt door de trekken en velden van de loop) en individuele sporen (krassporen of kraslijnen veroorzaakt door oneffenheden in de loop).

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2011-02-02 12:48:07 GMT)
--------------------------------------------------

Zie ook hier: http://www.scholieren.com/werkstukken/15862

De sporen die aangetroffen kunnen worden in kogels en hulzen kun je onderscheiden in:
- systeemsporen
- karakteristieke sporen
Systeemsporen zijn de ‘algemene’ sporen en kunnen leiden tot een uitspraak over het soort, merk en type wapen dat is gebruikt. Bij kogels zijn dit groeven in de kogelomtrek en bij hulzen worden deze sporen met name veroorzaakt door de slagpin.
Karakteristieke sporen worden veroorzaakt door onregelmatigheden van wapenonderdelen die kenmerkend zijn voor het wapen waarmee is geschoten. Bij kogels zijn dit krasjes op de kogel die veelal zijn ontstaan door onregelmatigheden van de loop, bij hulzen kan je een onderscheid maken tussen eerste en tweede indentificatieorde. Sporen van de eerste worden ook wel ‘afvuursporen’ genoemd, die van de tweede heten in vaktermen ‘doorlaadsporen’.

Selected response from:

Erik Boers
Belgium
Grading comment
Hoewel ik er toch veldsporen van heb gemaakt
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3systeemsporen
Erik Boers
3afvuursporen
Barend van Zadelhoff
4 -1inslag
Nannie de Nijs Bik-Plasman
Summary of reference entries provided
Groeven
Erik Boers

Discussion entries: 3





  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
inslag


Explanation:
het punt waar het projectiel inslaat

Example sentence(s):
  • echnisch rechercheurs troffen bij het sporenonderzoek een inslag en een huls aan
  • Een medewerker hoorde een schot van een vuurwapen en hoorde de inslag op een stalen container

    Reference: http://www.nieuwsbank.nl/inp/2010/11/30/R277.htm
    Reference: http://politie.emea.nl/?p=12855
Nannie de Nijs Bik-Plasman
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Koen Speetjens: Zie discussie.
14 mins

32 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
afvuursporen


Explanation:
dat is wat in mij opkwam op grond van deze informatie:

The rifling pattern in the barrel that fired a particular bullet can be determined by counting the number of groove or land impressions around the circumference of the bullet. Then, by holding the nose of the bullet pointing away from you, the direction the impressions run away from you (either to your left or right) determines the direction of twist. If the rifling impression pattern on the bullet matches the rifling pattern in the barrel of the questioned firearm, the next step is to measure the rifling impressions on the bullet.

http://firearmsid.com/A_bulletIDrifling2.htm

zie voor een Nederlandse toelichting:

http://books.google.nl/books?id=8AqLnoLhft4C&pg=PA575&lpg=PA...

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
land impressions
systeemsporen


Explanation:
In mijn referentie (en die van Barend) wordt een onderscheid gemaakt tussen systeemsporen (groeven veroorzaakt door de trekken en velden van de loop) en individuele sporen (krassporen of kraslijnen veroorzaakt door oneffenheden in de loop).

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2011-02-02 12:48:07 GMT)
--------------------------------------------------

Zie ook hier: http://www.scholieren.com/werkstukken/15862

De sporen die aangetroffen kunnen worden in kogels en hulzen kun je onderscheiden in:
- systeemsporen
- karakteristieke sporen
Systeemsporen zijn de ‘algemene’ sporen en kunnen leiden tot een uitspraak over het soort, merk en type wapen dat is gebruikt. Bij kogels zijn dit groeven in de kogelomtrek en bij hulzen worden deze sporen met name veroorzaakt door de slagpin.
Karakteristieke sporen worden veroorzaakt door onregelmatigheden van wapenonderdelen die kenmerkend zijn voor het wapen waarmee is geschoten. Bij kogels zijn dit krasjes op de kogel die veelal zijn ontstaan door onregelmatigheden van de loop, bij hulzen kan je een onderscheid maken tussen eerste en tweede indentificatieorde. Sporen van de eerste worden ook wel ‘afvuursporen’ genoemd, die van de tweede heten in vaktermen ‘doorlaadsporen’.



Erik Boers
Belgium
Works in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 14
Grading comment
Hoewel ik er toch veldsporen van heb gemaakt




Reference comments


24 mins
Reference: Groeven

Reference information:
Het gaat inderdaad om groeven in een kogel veroorzaakt door de velden ("lands") in de loop van het wapen.

http://books.google.be/books?id=8AqLnoLhft4C&pg=PA577&lpg=PA...

Erik Boers
Belgium
Works in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 14




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search