a pie cooling in he window

Dutch translation: wel erg aanlokkelijk

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:a pie cooling in he window
Dutch translation:wel erg aanlokkelijk
Entered by: joeky janusch

16:46 Apr 5, 2005
English to Dutch translations [PRO]
Other
English term or phrase: a pie cooling in he window
Het is figuurlijk bedoeld.
De zin: All of this oil money, wealth and potential in the nation of Iran is quite *a pie cooling in the window*.

Is er een gezegde in het Nederlands, die hier gebruikt zou kunnen worden.
joeky janusch
Israel
wel erg aanlokkelijk
Explanation:
Helaas schiet me ook geen spreekwoord te binnen. 'De gelegenheid maakt de dief' is het niet helemaal. Onweerstaanbaar, verleidelijk: zoiets. Succes!
Selected response from:

Marinus Vesseur
Canada
Grading comment
ja, naar mijn gevoel is het dit ook niet helemaal, maar het komt het wel het dichtst bij.
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +8wel erg aanlokkelijk
Marinus Vesseur
3 +1als rijp fruit aan de boom; als rijpe appels aan de boom
Henk Peelen
4wel erg verleidelijk
Martijn Naarding
2 +2is als de kat op het spek binden
Harry Borsje


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +2
is quite a pie cooling in he window
is als de kat op het spek binden


Explanation:
eerste voorzet

Harry Borsje
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 156

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Martijn Naarding: Lijkt mij te negatief in deze context, terwijl het om positieve zaken gaat.
25 mins
  -> oh ja? meestal wordt er niet netjes om een stukje van zo'n taart gevraagd!

agree  Marinus Vesseur: Ik vind deze ook leuk. Beetje te sterk, misschien.
1 hr

neutral  Henk Peelen: het negatieve, de sterkte en het spek klopt volgens mij wel, maar in deze zin wordt de kat niet genoemd en kan er nog geen sprake zijn van "binden op". Het is een statische beschrijving van de aanlokkelijke factoren.
2 hrs
  -> jou opmerking over de kat is inderdaad wat mij ook een beetje dwars zat

agree  Nicole_BC (X): met marinus
3 hrs

agree  Jan Willem van Dormolen: Het lijkt mij nu juist precies in de roos.
13 hrs

11 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +8
wel erg aanlokkelijk


Explanation:
Helaas schiet me ook geen spreekwoord te binnen. 'De gelegenheid maakt de dief' is het niet helemaal. Onweerstaanbaar, verleidelijk: zoiets. Succes!

Marinus Vesseur
Canada
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in GermanGerman
PRO pts in category: 6
Grading comment
ja, naar mijn gevoel is het dit ook niet helemaal, maar het komt het wel het dichtst bij.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kate Hudson
11 mins

agree  Henk Peelen: http://banjoy.com/reviews_songscape.html as rustic, warm and appealing as a apple pie cooling on the window sill
38 mins

agree  Leo te Braake | dutCHem
50 mins

agree  Tina Vonhof
2 hrs

agree  Saskia Steur (X)
3 hrs

agree  Iris70
4 hrs

agree  Mirjam Bonne-Nollen
4 hrs

agree  Paul Peeraerts
12 hrs

58 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
wel erg verleidelijk


Explanation:
Marinus option is fine, this is just another option.

Martijn Naarding
Spain
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

17 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
als rijp fruit aan de boom; als rijpe appels aan de boom


Explanation:
komt een beetje in de buurt, maar wordt niet veel gebruikt.

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 125

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Gerard de Noord: Mooi gevonden.
11 mins




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search