The dead must relinquish so much.

Dutch translation: Als je sterft, moet je zoveel loslaten

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:The dead must relinquish so much.
Dutch translation:Als je sterft, moet je zoveel loslaten
Entered by: Henk Peelen

10:23 Nov 29, 2006
English to Dutch translations [PRO]
Art/Literary - Poetry & Literature
English term or phrase: The dead must relinquish so much.
Hoeft niet letterlijk te zijn.
Anneke Panel (X)
Netherlands
Bij het sterven moet je zoveel loslaten
Explanation:
De stervenden moeten zoveel loslaten / opgeven


Ik weet wel dat er met de doden vaak de stervenden wordt bedoeld, maar toch zou ik de stervenden gebruiken, of nog liever "bij het sterven ...", omdat de combinatie dode en een actie (als is het dan loslaten of zo) niet juist is.
Selected response from:

Henk Peelen
Netherlands
Grading comment
Hartelijk dank iedereen! Deze heb ik uiteindelijk gebruikt.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +4Bij het sterven moet je zoveel loslaten
Henk Peelen
4 +2de doden moeten van zo veel afstand doen
Hester Eymers
4 +1de doden moeten al zoveel opgeven/loslaten/
Adela Van Gils
4sterven is loslaten / sterven is afstand doen.
Babelnotes
4Wie dood is, moet zo veel loslaten.
Antoinette Verburg


  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
the dead must relinquish so much.
de doden moeten al zoveel opgeven/loslaten/


Explanation:
afstand doen van zoveel zaken
moeten al genoeg onthechten
ik kan nog wel even doorgaan, maar ligt toch vooral aan context.
succes.

Adela Van Gils
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Meturgan: Ahankelijk van context vind ik dit bijzonder aardig
1 hr

36 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
the dead must relinquish so much.
de doden moeten van zo veel afstand doen


Explanation:
...of: de doden moeten zo veel loslaten


Hester Eymers
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 28

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  reebecca (X)
11 mins

neutral  Adela Van Gils: Hi, Hester. Ik had de 'afstand doen van' ook al genoemd in mijn opsomming. In zo veel heb je helemaal gelijk. Zag ik ook bij het wegsturen. Maar bij afstand doen staat geen al, sorry. Lijkt wel op een spelletje vliegenvangen.
1 hr
  -> Ja, maar in jouw antwoord heb je het woordje 'al' toegevoegd en bovendien is het volgens mij in dit geval 'zo veel' en niet 'zoveel'.

agree  Jan Willem van Dormolen
20 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Wie dood is, moet zo veel loslaten.


Explanation:
Omdat ik in de gauwigheid meen te zien dat de ik-persoon deze stelling op zichzelf betrekt, zou deze variant (in vorm enkelvoudig, qua betekenis meervoudig) hier volgens mij ook goed passen...




    Reference: http://www.dennisbock.ca/excerpt.php
Antoinette Verburg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 38

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +4
the dead must relinquish so much.
Bij het sterven moet je zoveel loslaten


Explanation:
De stervenden moeten zoveel loslaten / opgeven


Ik weet wel dat er met de doden vaak de stervenden wordt bedoeld, maar toch zou ik de stervenden gebruiken, of nog liever "bij het sterven ...", omdat de combinatie dode en een actie (als is het dan loslaten of zo) niet juist is.

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 32
Grading comment
Hartelijk dank iedereen! Deze heb ik uiteindelijk gebruikt.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof: helemaal eens met je uitleg.
3 hrs

agree  Marion Rooijmans
5 hrs

agree  Erik Boers: Als je sterft...
9 hrs

agree  Hester Eymers: Goede argumentatie!
19 hrs

1 day 5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
the dead must relinquish so much.
sterven is loslaten / sterven is afstand doen.


Explanation:
just my 2 cents.

Babelnotes
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search