drawing the round from the breech

Dutch translation: het patroon uit de kamer halend

21:44 Oct 27, 2020
English to Dutch translations [PRO]
Art/Literary - Poetry & Literature / Satirische roman.
English term or phrase: drawing the round from the breech
"You wouldn't understand," he replied, pullling the clip out of the gun and drawing the round from the breech. Het eerste deel is hier volgens mij "trok de (veiligheids)pin uit het pistool". De "round" moet het "magazijn" zijn. Maar wat is de "breech"?
Machiel van Veen
Netherlands
Dutch translation:het patroon uit de kamer halend
Explanation:
Een achterlader is een vuurwapen waarbij aan de achterkant van de loop een kamer is aangebracht. Deze kamer kan door middel van een grendel, een schuif of een klep worden geopend. Daarna kan deze kamer worden voorzien van een projectiel, in de wandeling wel genoemd kogel en een voortdrijvende lading van buskruit dan wel van een complete patroon. Bijna alle moderne wapens zijn achterladers behalve mortieren.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 19 hrs (2020-10-29 17:24:42 GMT)
--------------------------------------------------

het magazijn uit de kamer trekkend
Selected response from:

Leo Viëtor
Netherlands
Grading comment
Bedankt Leo. Kleine opmerking, het is niet "het patroon" in dit geval maar "de patroon". Het patroon wijst op een kenmerk.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1de patroon uit de loopkamer trekken
Barend van Zadelhoff
4het patroon uit de kamer halend
Leo Viëtor
Summary of reference entries provided
Breechloader = achterlader
Leo Viëtor

Discussion entries: 1





  

Answers


7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
de patroon uit de loopkamer trekken


Explanation:
..., terwijl hij .... de patroon uit de loopkamer trok

Ik zou breech 'loopkamer' noemen.
breech = achterkant van de loop / hier: kamer aan de achterkant van de loop
Een 'round' is een patroon, in ieder geval in dit geval.


Afbeelding:

A Marine artilleryman removes a spent round from the breech of an M114 155 Howitzer

https://nara.getarchive.net/media/a-marine-artilleryman-remo...

A breechloader[1][2] is a firearm in which the user loads the ammunition (cartridge or shell) via the rear (breech) end of its barrel, as opposed to a muzzleloader, which loads ammunition via the front (muzzle) end.

Modern firearms are generally breech-loading – except for replicas of vintage weapons. Early firearms up until the mid-19th century, however, were almost entirely muzzle-loading. Mortars are the only muzzleloaders remaining in frequent modern usage.

Image:

Breech from Russian 122 mm M1910 howitzer, modified and combined with 105mm H37 howitzer barre

Image;

An animation showing the loading cycle for a large naval breech-loader. Notice that there is a series of interlocking doors to close an open path from the gunhouse down which a flash might travel to the magazine.

https://en.wikipedia.org/wiki/Breechloader

Een achterlader is een vuurwapen waarbij aan de achterkant van de loop een kamer is aangebracht. Deze kamer kan door middel van een grendel, een schuif of een klep worden geopend. Daarna kan deze kamer worden voorzien van een projectiel, in de wandeling wel genoemd kogel en een voortdrijvende lading van buskruit dan wel van een complete patroon.

De achterkant van een groot Russisch kanon

https://nl.wikipedia.org/wiki/Achterlader

Achterladers
Zoals gezegd bestonden er in deze periode al vuurwapens die van achteraf geladen werden met een kogel en los kruit of met kogel en kruit in een soort pakketje, meestal gewikkeld in een brandbaar materiaal. In deze wapens werd de loop aan de achterzijde afgesloten door een mechanisme als een valblok of draaiende grendel maar het percussiekapje moest nog steeds apart geplaatst worden op een nippel die een onderdeel van het wapen was.
In het begin van de negentiende eeuw begon Pauly in Frankrijk met het ontwikkelen van een eenheidspatroon. Zijn idee was om het projectiel, de drijflading en het percussiedopje samen te brengen in een enkel pakketje: de eenheidspatroon. Zijn ontwerp was zijn tijd ver vooruit en het duurde dan ook tot 1840 voor het idee aansloeg.

Het eerste echt bruikbare ontwerp voor een achterlaadgeweer kwam van Dreyse in Duitsland. Het bestond uit een kogel en een kruitlading die verpakt waren in brandbaar papier. Een beetje slagsas was bevestigd in een holte achterin de kogel. Na de patroon in de kamer te hebben geplaatst werd de grendel door een draaiende beweging gesloten. Bij het overhalen van de trekker sloeg een lange dunne slagpin (ook wel naald genoemd) door het papier en door de kruitlading om vervolgens het slagsas achterin de kogel te treffen. Daardoor werd de kruitlading ontstoken waardoor de kogel de loop verliet en het papier waarin de componenten verpakt waren verbrandde. Hier blijkt uit dat een eenheidspatroon niet beslist een huls van messing of ander metaal hoeft te hebben. Ook een papieren patroon is een eenheidspatroon. Dit geweer kan beschouwd worden als de grootvader van het moderne grendelgeweer.
Papieren patronen voor achterladers met aparte ontsteking
Er was één groot problem het het Dreyse naaldvuurgeweer en zijn Franse tegenhanger, de Chassepot. De hoge druk van het brandende kruit moest vastgehouden worden door de mechanische passing tussen grendel en loop van het geweer. Als dit systeem niet heel nauwkeurig paste zou lekkage resulteren in verwonding van de schutter. Vervuiling door kruitresten had hetzelfde effect. Het oorspronkelijke idee van Pauly was hiervoor de oplossing: Kruit, kogel en slaghoedje werden gevat in een metalen huls die tijdens het schieten de speling tussen grendel en loop afsloot. Initieel werden alleen patronen gemaakt die slechts de kogel en het kruit bevatten maar waarbij de ontsteking nog steeds apart geplaatst moest worden. Later werd het ontstekingsmiddel in de huls ingebouwd en was de eenheidspatroon zoals we die nu kennen geboren.

https://www.bvvw.be/index.php/achterladers-sp-18874

Loopmonding (Muzzle)
Zoals hierboven is beschreven, bestaat een loop uit een holle buis. Aan de ene kant zit de loopkamer en aan de andere kant de loopmonding, waardoor de kogel naar buiten vliegt. In de ballistiek wordt de term loopmonding ook gebruikt voor het aanduiden van de kogelsnelheid bij een bepaalde afstand. De kogelsnelheid bij V0 is de gemeten snelheid op nul meter, dus direct na de loopmonding. De aanduiding ‘E0' wijst op de berekende kogelenergie op nul meter, direct nadat de kogelpunt de loop bij de loopmonding heeft verlaten.



Kamer (Chamber)
De kamer is het eerste stukje van de loop waar de af te schieten patroon in wordt geduwd door de slede of afsluiter. Dit gedeelte is dikker dan de loop zelf. Dat moet ook, omdat bij de ontsteking van de patroon een hoge gasdruk en temperatuur ontstaat. Zou de wanddikte van de patroonkamer onvoldoende zijn. Dan springt deze uit elkaar en krijgt de schutter de stukken om zijn oren.

https://www.gildegroeningen.nl/leden/wipboomschieten/patrone...

A cartridge or a round is a type of pre-assembled firearm ammunition packaging a projectile (bullet, shot or slug), a propellant substance (usually either smokeless powder or black powder) and an ignition device (primer) within a metallic, paper or plastic case that is precisely made to fit within the barrel chamber of a breechloading gun, for the practical purpose of convenient transportation and handling during shooting.[1] Although in popular usage the term "bullet" is often used to refer to a complete cartridge, it is correctly used only to refer to the projectile.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cartridge_(firearms)

Een eenheidspatroon (kortweg patroon) van een vuurwapen omvat alles wat nodig is om een schot te lossen: de kogel, de kruitlading, het slaghoedje en de omringende huls. De huls, die de patroon zijn typische vorm geeft, is geheel of gedeeltelijk gemaakt van messing, soms van staal, aluminium, kunststof, papier of zelfs nitrocellulose. Messing heeft de voorkeur omdat het elastischer is dan staal. Sedert de Eerste Wereldoorlog worden hulzen van militaire munitie ook van staal gemaakt, omdat messing vele andere toepassingen heeft, schaarser en dus ook duurder is.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Patroon_(munitie)


Barend van Zadelhoff
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leo Viëtor: Lijkt mij juist.
2 days 2 hrs
  -> Dank je, Leo. :-)

1 day 19 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
het patroon uit de kamer halend


Explanation:
Een achterlader is een vuurwapen waarbij aan de achterkant van de loop een kamer is aangebracht. Deze kamer kan door middel van een grendel, een schuif of een klep worden geopend. Daarna kan deze kamer worden voorzien van een projectiel, in de wandeling wel genoemd kogel en een voortdrijvende lading van buskruit dan wel van een complete patroon. Bijna alle moderne wapens zijn achterladers behalve mortieren.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 19 hrs (2020-10-29 17:24:42 GMT)
--------------------------------------------------

het magazijn uit de kamer trekkend

Example sentence(s):
  • In het wapen bevindt zich de zogenoemde kamer: in feite een stuk van de loop dat groot genoeg is om de hele patroon die afgevuurd gaat worden, te bevatten.

    https://nl.qaz.wiki/wiki/Chamber_(firearms)
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Patroon_(munitie)
Leo Viëtor
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt Leo. Kleine opmerking, het is niet "het patroon" in dit geval maar "de patroon". Het patroon wijst op een kenmerk.




Reference comments


1 day 19 hrs
Reference: Breechloader = achterlader

Reference information:
https://en.wikipedia.org/wiki/Breechloader

Example sentence(s):
  • A breechloader[1][2] is a firearm in which the user loads the ammunition (cartridge or shell) via the rear (breech) end of its barrel, as opposed to a muzzleloader, which loads ammunition via the front (muzzle) end.
Leo Viëtor
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
neutral  Barend van Zadelhoff: Deze referentie is al in mijn antwoord.
5 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search