paradigm-shift

Dutch translation: geheel nieuwe situatie

02:17 Aug 6, 2009
English to Dutch translations [PRO]
Social Sciences - Psychology / social behaviour
English term or phrase: paradigm-shift
Context is a self-help book about how to change the opinion of others about you.

"By sending her this note you'll become a challenge to her. This is a huge paradigm-shift for her because previously she had you in her pocket. Also, the curiosity about what that “big, exciting thing that just happened to you” is will eat away at her. Curiosity is the strongest human emotion there is."

Does anybody know a short (Dutch) alternative to paradigm-shift?
Froukje Frijlink
Netherlands
Dutch translation:geheel nieuwe situatie
Explanation:
(als je de meest letterlijke en gangbare vertaling zou willen, moet je voor "paradigmaverschuiving" kiezen.)

maar je vraagt om een alternatief. ik vind de kreet "paradigma-shift" in deze context inderdaad nogal zwaar, dus ik zou gewoon gaan voor het veel duidelijkere "Daarmee creëer je voor haar een geheel nieuwe situatie, ..."
Selected response from:

Ron Willems
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +4geheel nieuwe situatie
Ron Willems
4 +1paradigmaverandering
Lianne van de Ven


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
paradigmaverandering


Explanation:
Als je de meest letterlijke en gangbare vertaling wilt.

Lianne van de Ven
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 6

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  iqcservices: Jan; zoals Ron zegt, zou het inderdaad "paradigmaverschuiving" moeten zijn.
7 hrs
  -> mee eens

agree  Esmeralda Kleinreesink: paradigma is in het NL ook paradigma, dus daar zou ik niet aan gaan sleutelen
6 days
  -> paradigmaverschuiving dan, er is heel wat gefilosofeerd over de verschillen tussen verschuiving en verandering. Bedankt.

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +4
geheel nieuwe situatie


Explanation:
(als je de meest letterlijke en gangbare vertaling zou willen, moet je voor "paradigmaverschuiving" kiezen.)

maar je vraagt om een alternatief. ik vind de kreet "paradigma-shift" in deze context inderdaad nogal zwaar, dus ik zou gewoon gaan voor het veel duidelijkere "Daarmee creëer je voor haar een geheel nieuwe situatie, ..."

Ron Willems
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
Notes to answerer
Asker: Dank je Ron, dit is inderdaad een goed alternatief. Groet Froukje


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  iqcservices: Jan; ok, waarom niet.
1 hr
  -> merci, Jan

agree  Dietger Houben
1 hr
  -> dank je

agree  Lianne van de Ven: gezien de context kun je er dan ook nog "verschuiving van de balans" van maken
4 hrs
  -> dank je :)

agree  Hester Eymers: Ja, een erg zware filosofische term (bedacht door Kuhn), die staat voor een zeer radicale verandering van conceptueel kader of wereldbeeld, die vaak (ook hier) misbruikt wordt. In het Nederlands gebruiken filosofen hier de term 'paradigmawisseling'.
1 day 6 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search