(to) misgender

Dutch translation: bij het 'verkeerde geslacht' noemen

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:(to) misgender
Dutch translation:bij het 'verkeerde geslacht' noemen
Entered by: Barend van Zadelhoff

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
22:55 Nov 1, 2019
English to Dutch translations [PRO]
Social Sciences - Psychology
Additional field(s): General / Conversation / Greetings / Letters, Social Science, Sociology, Ethics, etc.
English term or phrase: (to) misgender
Definition from Oxford Dictionary:
Verb, transitive. The action of misstating a person's gender, especially of addressing or referring to a transgender person in terms that do not reflect their gender identity.

Example sentence(s):
  • Such a law might have reminded Vlaming that misgendering a transgender child is wrong. CNN
  • "Personally, I've been misgendered many times before. and it can be really demoralizing and just frustrating and that people just assume who you are and then try to make excuses for why they have used the wrong pronoun," said owner of Cocoa and Spice, Jennifer Mowad. NBC29
  • Sam Dylan Finch recounts his experience of being misgendered by doctors after attempting suicide, showing why it's critical that doctors do better for transgender patients. Teen Vogue
Glossary-building KudoZ




This question was created by:


This question is closed

bij het 'verkeerde geslacht' noemen
Definition:
Een Nederlandse oplossing is mogelijk.

'misgender' means in Dutch ' [iemand] bij het 'verkeerde geslacht' noemen
However, it should be noted that 'geslacht' should be understood as 'perceived gender' or 'gender identity' rather than biological gender.

So it would be more precise to say: [iemand] bij het verkeerde psychologische geslacht noemen (but this sounds contrived)

That's why I put 'verkeerde geslacht' between quotation marks (but quotation marks could be left out, further meaning will be inferred from the context).

Genderidentiteit of psychologisch geslacht is iemands persoonlijke beleving van zijn of haar gender.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Genderidentiteit

‘Caitlyn Jenner is geen vrouw’

De radicale feministe had in het BBC tv-programma Newsnight gezegd dat transgender ‘vrouwen’ als Bruce Jenner geen vrouwen zijn. “Zij lijken niet, klinken niet en gedragen zich niet als vrouwen”, aldus Greer. Zij zet al jaren grote vraagtekens bij het fenomeen dat de laatste tijd ruime media-aandacht krijgt.
Pressiegroepen startten na de uitzending een campagne om haar te weren van een lezing voor de Universiteit van Cardiff.

‘Haatdragende visies’

Zonder concrete voorbeelden te noemen werd Greer ervan beschuldigd “constant transvrouwen” bij het ‘verkeerde geslacht’ te noemen en het bestaan van “transfobie te ontkennen”.
“Hoewel het debat op een universiteit aanmoediging verdient, is het toelaten van een spreker met zulke problematische en haatdragende visies tegenover gemarginaliseerde en kwetsbare groepen gevaarlijk.”
“Greer een platform geven bevordert haar ideeën en daarmee ook de transvrouwenhaat die zij blijft uitdragen.”

https://www.kn.nl/archief/caitlyn-jenner-is-geen-vrouw/

Example from a non-transgender context:

Vergeet ook niet om in de onderwerpsregel aan te geven dat het om een pitch gaat en te achterhalen of een eindredacteur met een unisex naam een man of vrouw is, zodat je iemand niet per ongeluk bij het verkeerde geslacht noemt. (A Field Guide For Science Writers, p. 64).

https://tinyurl.com/y5akch5g

hij had Freddii bij het verkeerde geslacht genoemd waarmee hij zichzelf neerzette als transgenderfoob

https://tinyurl.com/y4ludgan
Selected response from:

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
4 +2misgenderen
Erik van Vliet
3 +2bij het 'verkeerde geslacht' noemen
Barend van Zadelhoff


  

Translations offered


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
misgenderen


Definition from Transgender Infopunt:
Iemand aanspreken met het verkeerde geslacht. Dit is met name iets waar transgenders last van hebben.

Example sentence(s):
  • Bereid je er dus mentaal op voor dat mensen je mogelijks zullen misgenderen en dat niet iedereen even flexibel en begripvol zal reageren. - Transgender Infopunt  
  • Maar als het over ‘misgenderen‘ gaat, het aanspreken met het verkeerde voornaamwoord, dan heb je een keuze. Ga je mensen corrigeren? Moet je mensen corrigeren? - Rainbow in my sky  

Explanation:
Not the prettiest, but probably used because it resembles the English term, and the gender discussion leans on the Amrican discussions around the subject too.
Erik van Vliet
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Hanneke Hooijmans: In the field of Social Sciences - Psychology, this is probably the better translation. In a more informal or less scientific context, I think 'bij het verkeerde geslacht noemen' might be better.
2 days 9 hrs

Yes  Robert Rietvelt: Schijnt te bestaan en Barend verklaart wat het is.
2 days 9 hrs

16 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
bij het 'verkeerde geslacht' noemen


Definition from https://nl.wikipedia.org/wiki/Genderiden:
Een Nederlandse oplossing is mogelijk.

'misgender' means in Dutch ' [iemand] bij het 'verkeerde geslacht' noemen
However, it should be noted that 'geslacht' should be understood as 'perceived gender' or 'gender identity' rather than biological gender.

So it would be more precise to say: [iemand] bij het verkeerde psychologische geslacht noemen (but this sounds contrived)

That's why I put 'verkeerde geslacht' between quotation marks (but quotation marks could be left out, further meaning will be inferred from the context).

Genderidentiteit of psychologisch geslacht is iemands persoonlijke beleving van zijn of haar gender.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Genderidentiteit

‘Caitlyn Jenner is geen vrouw’

De radicale feministe had in het BBC tv-programma Newsnight gezegd dat transgender ‘vrouwen’ als Bruce Jenner geen vrouwen zijn. “Zij lijken niet, klinken niet en gedragen zich niet als vrouwen”, aldus Greer. Zij zet al jaren grote vraagtekens bij het fenomeen dat de laatste tijd ruime media-aandacht krijgt.
Pressiegroepen startten na de uitzending een campagne om haar te weren van een lezing voor de Universiteit van Cardiff.

‘Haatdragende visies’

Zonder concrete voorbeelden te noemen werd Greer ervan beschuldigd “constant transvrouwen” bij het ‘verkeerde geslacht’ te noemen en het bestaan van “transfobie te ontkennen”.
“Hoewel het debat op een universiteit aanmoediging verdient, is het toelaten van een spreker met zulke problematische en haatdragende visies tegenover gemarginaliseerde en kwetsbare groepen gevaarlijk.”
“Greer een platform geven bevordert haar ideeën en daarmee ook de transvrouwenhaat die zij blijft uitdragen.”

https://www.kn.nl/archief/caitlyn-jenner-is-geen-vrouw/

Example from a non-transgender context:

Vergeet ook niet om in de onderwerpsregel aan te geven dat het om een pitch gaat en te achterhalen of een eindredacteur met een unisex naam een man of vrouw is, zodat je iemand niet per ongeluk bij het verkeerde geslacht noemt. (A Field Guide For Science Writers, p. 64).

https://tinyurl.com/y5akch5g

hij had Freddii bij het verkeerde geslacht genoemd waarmee hij zichzelf neerzette als transgenderfoob

https://tinyurl.com/y4ludgan

Example sentence(s):
  • als iemand jou per ongeluk bij het verkeerde geslacht noemt, dan ga je uit je stekker en doe je net alsof de wereld tegen je is - Internet  
  • En trouwens, man, ik ga jou ook eens bij het verkeerde geslacht aanspreken hoor, - Internet  
  • Zonder concrete voorbeelden te noemen werd Greer ervan beschuldigd “constant transvrouwen” bij het ‘verkeerde geslacht’ te noemen en het bestaan van “transfobie te ontkennen”. - Internet  

Explanation:
No further comments.
Barend van Zadelhoff
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Robert Rietvelt: Is precies wat het is en schijnt ook "misgenderen" genoemd te worden (klinkt trouwens verschrikkelijk).
1 day 19 hrs
  -> Ja, klinkt inderdaad verschrikkelijk, daar zijn we het allemaal over eens. Heb daarom de Nederlandse oplossing voorgesteld. We zitten niet aan dat 'misgenderen' vast, er is een goede Nederlandse oplossing.

Yes  Els Warmelink
2 days 5 hrs
  -> Ik zie nog geen oplossing in Op-en-Top Nederlands Woordenlijst overbodig Engels :-)




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search