amenity

Dutch translation: voorziening

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:amenity
Dutch translation:voorziening

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
15:12 Jan 26, 2009
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial - Real Estate
Additional field(s): Tourism & Travel
English term or phrase: amenity
Definition from whiterocklifestyles.com:
A feature of real property that enhances its attractiveness and increases the occupant’s or user’s satisfaction although the feature is not essential to the property’s use. Natural amenities include a pleasant or desirable location near water, scenic views of the surrounding area, etc. Human-made amenities include swimming pools, tennis courts, community buildings, and other recreational facilities.

Example sentence(s):
  • Whether you are here for business or pleasure, be sure to explore our property and take advantage of our many amenities and opportunities for recreation. The Crossings
  • We have many amenities & services available at Casa Grandview. We've tried to think of everything. If we have missed anything, please let us know and we will do our best to accommodate you! casagrandview.com
  • The available amenities may make a less affordable property seem more appealing. Conversely a property which is more expensive may be considered worthwhile if the amenities offered are considered valuable enough to compensate for the higher price. isnare.com
Glossary-building KudoZ




This question was created by:


This question is closed

voorziening
Definition:
Een voorziening kan, in termen van real estate, zowel bestaan uit lokaal aanwezige zaken als scholen, openbaar vervoer, winkels etc, als uit inpandige faciliteiten (dubbele wastafel, open haard, etc).
Selected response from:

DitteP
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
4 +2voorziening
DitteP
5 +1Faciliteit
Joselien
3 +1bijzonderheden
Hester Eymers


  

Translations offered


58 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
bijzonderheden


Definition from own experience or research:
Kenmerken of voorzieningen die een huis of ander onroerend goed eruit doen springen en extra aantrekkelijk maken voor potentiële kopers.

Example sentence(s):
  • Bijzonderheden: Grondstuk - Erg mooi gelegen (bouwgrondstuk) – waarvan 30% mag worden bebouwd. Men heeft er een wijds uitzicht op het prachtige landschap van de Baranya. Het is gelegen aan het begin van een middelgroot dorp niet ver van Szigetvár. Er ligt een groot vismeer iets buiten het dorp. Ook het heerlijke Zselic natuurgebied biedt vele mogelijkheden voor recreatie en sportieve bezigheden. - Mahog (onroerend goed in Hongarije)  
  • Bijzonderheden: Verrukkelijk plekje voor liefhebbers - Villa in de (Portugese) zon  

Explanation:
Er lijkt geen vaste Nederlandse term te zijn die de lading van 'amenities' helemaal dekt. 'Bijzonderheden' komt m.i. het dichtst in de buurt, maar de gemelde bijzonderheden hoeven niet per se voordelen te zijn. Soms worden aantrekkelijke kenmerken genoemd onder een ander kopje, bijv. 'Extra informatie'.
Hester Eymers
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Sabine Piens
2 days 23 hrs

3 days 2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
Faciliteit


Definition from own experience or research:
Deze schitterende villa bevindt zich op een prachtige locatie en biedt niet alleen een adembenemend uitzicht, maar beschikt ook over diverse faciliteiten die uw verblijf zeer aangenaam zullen maken.

Example sentence(s):
  • Hotel Faciliteiten De kamers zijn knus en uiterst comfortabel ingericht en beschikken alle over een eigen douche, toilet, televisie en bureau. De receptie is 24 uur per etmaal in bedrijf en is gasten graag behulpzaam. - Martini Hotel  
  • In de ruime garage kunt u de auto parkeren en vindt u faciliteiten als een wasmachine, droger, vrieskist en een grote koelkast. - Villa Onleda  

Explanation:
Het woord 'amenity' wordt vertaald als 'faciliteit' en hiermee kunnen zowel de faciliteiten op een hotelkamer of in een bepaald vertrek van een woning worden bedoeld, als de faciliteiten van een complex in het geheel, zoals een appartementen gebouw of een woning.
Joselien
Italy
Native speaker of: Native in DutchDutch

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Astrid Deumers: Dit lijkt mij de meest dekkende vertaling.
3 hrs

3 days 14 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
voorziening


Definition from own experience or research:
Een voorziening kan, in termen van real estate, zowel bestaan uit lokaal aanwezige zaken als scholen, openbaar vervoer, winkels etc, als uit inpandige faciliteiten (dubbele wastafel, open haard, etc).

Example sentence(s):
  • Toekomstig gebruik voor bewoners die extra assistentie en voorzieningen nodig hebben passen bij dit pand en de ligging. - Droomgenoten, private enterprise  
  • Eersel: Woonboerderij met schuur op een ruim perceel van minimaal 3.000 m² Bedrijfspand van ca. 400 m² met woning te koop gevraagd Diverse bedrijfslocaties in Eersel te koop / te huur gevraagd, Diverse zoekers voor seniorenwoningen, op korte afstand van voorzieningen - Roijmans (real estate agent)  
  • Voorzieningen: Systeemplafond met TL verlichting Mechanische ventilatie in systeem plafond (ventilatiefactor 2) Airconditioning Telefoon centrale Kabelgoten t.b.v. Elektra, computernetwerk en telefonie Elektronische beveiliging Brandblusinstallatie Intercom Projecttapijt en jaloezieën (etc.) - Marktplaats (trade site like eBay)  

Explanation:
De vertaling 'voorziening' is specifieker dan 'bijzonderheden' en weer breder dan 'faciliteiten'. Voor mijn gevoel is dit dan ook de meest dekkende term. Een bijzonderheid kan in het Nederlands inderdaad ook een minpuntje zijn, terwijl een amenity dat nooit is. Een faciliteit referereert naar mijn idee vooral naar zelf aangelegde of georganiseerde zaken, zoals een camping ook over 'vele faciliteiten' kan beschikken, maar 'voorzieningen' refereren ook naar algemeen beschikbare middelen (scholen, etc.).
DitteP
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  katja van hellemond: van dale woordenboek vermeld de voorbeeldzin: a hut with only the most basic amenities
2 hrs

Yes  Mirjam Bonne-Nollen
2 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search