cheese wire rope cutter

Dutch translation: touwsnijder met snijdraad

09:03 Jan 2, 2017
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Safety / Fall arrest equipment
English term or phrase: cheese wire rope cutter
The use of square cutters, cheese wire rope cutters and casualty pulley systems (crackers) are preferred these offer a safer way to transfer the casualty off their fall arrest system onto the rescuer system.

Geen flauw idee of het een soort kniptang is, of dat ik mij meer iets moet voorstellen dat op een mes lijkt. Iemand ervaring met deze termen?
Riens Middelhof
Netherlands
Dutch translation:touwsnijder met snijdraad
Explanation:
Hieronder is de Lyon emergency rope cutter. Dat is het enige exemplaar dat ik gevonden heb dat laat zien wat dit reddingsmiddel doet. het is bedoeld voor klimmers, en is voor reddingswerk bij bergbelklimmen ontwikkeld, zoals ook de andere genoemde hulpmiddelen. "Rope cutter" is een "touw snijder" en "cheese wire" geeft de methode aan waarmee het touw dooresneden wordt bij reddingswerk, zoals ook uitgelegd wordt in de beschrijving van Lyon (overigens een van de grote fabrikanten van materiaal voor bergbeklimmers). Gezien het heel kleine toepasisngebied is het goed mogelijk dat dit het enige exemplaar is tot nu toe, dus dan kan er nog geen Nederlandse naam zijn. Vandaar dat ik hier het meest logische aangeef. Nee, het is gene kaasdraad. Dat is te specifiek. Overigens zijn kaasdraad en snijdraad vroijwel synoniem.
Selected response from:

Peter Leeflang
United States
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3touwsnijder met snijdraad
Peter Leeflang
5 -1kaasdraadsnijder
Steven Mertens
3draadzaag/touwzaag/survivalzaag
Elisabeth Barber (X)


Discussion entries: 1





  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
kaasdraadsnijder


Explanation:
Verschillende hits op Google ...

--------------------------------------------------
Note added at 11 mins (2017-01-02 09:14:40 GMT)
--------------------------------------------------

Volgens mij gaat het sowieso om een systeem waarbij een koord (of metalen draadje) gebruikt wordt als middel om bv. kaas te snijden, niet dat het een instrument is om touw mee te snijden...

Steven Mertens
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
Notes to answerer
Asker: Ik zie alleen maar hits die betrekking hebben op het snijden van kaas... Helaas moeten er hier touwen/lijnen worden doorgesneden.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Peter Leeflang: dit heeft niets met kaas te maken, tenzij het een kaasdraad effect betreft, maar ook dan is het slechts figuurlijk
1 day 8 hrs

1 day 1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
draadzaag/touwzaag/survivalzaag


Explanation:
Ik denk meteen hieraan.




    https://www.bol.com/nl/p/coghlan-s-draadzaag/9200000016498763/?bltg=itm_event%3Dclick%26mmt_id%3Da503a7ff77f41009%26pg_nm%3Dpdp%26slt_id%3Dp
Elisabeth Barber (X)
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

1 day 11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
touwsnijder met snijdraad


Explanation:
Hieronder is de Lyon emergency rope cutter. Dat is het enige exemplaar dat ik gevonden heb dat laat zien wat dit reddingsmiddel doet. het is bedoeld voor klimmers, en is voor reddingswerk bij bergbelklimmen ontwikkeld, zoals ook de andere genoemde hulpmiddelen. "Rope cutter" is een "touw snijder" en "cheese wire" geeft de methode aan waarmee het touw dooresneden wordt bij reddingswerk, zoals ook uitgelegd wordt in de beschrijving van Lyon (overigens een van de grote fabrikanten van materiaal voor bergbeklimmers). Gezien het heel kleine toepasisngebied is het goed mogelijk dat dit het enige exemplaar is tot nu toe, dus dan kan er nog geen Nederlandse naam zijn. Vandaar dat ik hier het meest logische aangeef. Nee, het is gene kaasdraad. Dat is te specifiek. Overigens zijn kaasdraad en snijdraad vroijwel synoniem.


    Reference: http://www.angloaccess.co.uk/general-rescue-equipment/lyon-e...
Peter Leeflang
United States
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Elisabeth Barber (X)
12 hrs
  -> thank you, Elisabeth

agree  Kitty Brussaard: Makes sense!
1 day 18 hrs
  -> Thank you, Kitty.

agree  Barend van Zadelhoff: Makes sense.
3 days 19 hrs
  -> Bedankt, Barend




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search