halyard pit

Dutch translation: vallenbak

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:halyard pit
Dutch translation:vallenbak
Entered by: Ronald van Riet

13:27 Sep 5, 2012
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Ships, Sailing, Maritime / zeilboot
English term or phrase: halyard pit
Wordt in specificaties van een zeilboot als losse term genoemd en moet een onderdeel van een zeilboot zijn waar water in kan lopen dat met een kraan kan worden afgetapt. Dus niet spuigaten, want die lopen vanzelf leeg.
De Franse term hiervoor is "fosse à drisse".
Ronald van Riet
vallenbak
Explanation:
Voorbeelden:

"De vallenbak onder dek bleek een lastige puzzel."
(http://picasaweb.google.com/lh/photo/py4bZXi5T-EOfnORmn8QP6c...

"Als we op de haven de overtollige spullen van de boot in de trailer gooien is het warm en is er geen zucht wind. Dit is de Cowes Week zoals we hem herinneren van eerdere keren. Dat er begonnen wordt met een onbepaald uitstel verbaast ons dan ook niet en we varen uit om aan een mooring verdere beslissingen af te wachten. Om half een komt er een beetje wind en gooien we los, maar de start volgt uiteindelijk pas om tien voor twee. Dit uitstel geeft mij mooi de kans om me samen met Mark verder te verdiepen in de navigatie PC, die de komende week door mij gebruikt zal worden. Mark doet dit vaker, maar hij is er alleen het eerste weekend bij, dus wordt dit de rest van de week ook mijn domein, naast mijn vertrouwde plek in de vallenbak."
(http://www.karelmetdehoutenpoot.nl/nieuws/cowes04.html)
Selected response from:

Roy vd Heijden
Belgium
Grading comment
bedankt, ik wist wel wat bedoeld werd maar kon geen goed Nederlands woord vinden en jouw oplossing lijkt in ieder geval elders ook voor te komen.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2vallenbak
Roy vd Heijden
3valbak
Wiard Sterk


Discussion entries: 1





  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
valbak


Explanation:
Ik zeil veel, maar ben die term niet tegengekomen, al begrijp ik wel wat ermee wordt bedoeld.

Wiard Sterk
United Kingdom
Meets criteria
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish

6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
vallenbak


Explanation:
Voorbeelden:

"De vallenbak onder dek bleek een lastige puzzel."
(http://picasaweb.google.com/lh/photo/py4bZXi5T-EOfnORmn8QP6c...

"Als we op de haven de overtollige spullen van de boot in de trailer gooien is het warm en is er geen zucht wind. Dit is de Cowes Week zoals we hem herinneren van eerdere keren. Dat er begonnen wordt met een onbepaald uitstel verbaast ons dan ook niet en we varen uit om aan een mooring verdere beslissingen af te wachten. Om half een komt er een beetje wind en gooien we los, maar de start volgt uiteindelijk pas om tien voor twee. Dit uitstel geeft mij mooi de kans om me samen met Mark verder te verdiepen in de navigatie PC, die de komende week door mij gebruikt zal worden. Mark doet dit vaker, maar hij is er alleen het eerste weekend bij, dus wordt dit de rest van de week ook mijn domein, naast mijn vertrouwde plek in de vallenbak."
(http://www.karelmetdehoutenpoot.nl/nieuws/cowes04.html)

Roy vd Heijden
Belgium
Does not meet criteria
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
bedankt, ik wist wel wat bedoeld werd maar kon geen goed Nederlands woord vinden en jouw oplossing lijkt in ieder geval elders ook voor te komen.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ron Willems: ja, want halyard = val
10 hrs

agree  Wiard Sterk: Inderdaad!
15 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search