PROZ.COM COVID-19 RESOURCE CENTER
Access Covid-19 jobs, answer relevant terminology questions, read industry news and more.

blade thrust

Dutch translation: stuwdruk van schroefblad

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:blade thrust
Dutch translation:stuwdruk van schroefblad
Entered by: Lianne van de Ven

03:16 Jan 9, 2013
English to Dutch translations [PRO]
Ships, Sailing, Maritime / small boat operations
English term or phrase: blade thrust
There are several causes for cavitation in propulsion systems (propeller, i.e. scheepsschroef). One of them is "unequal blade thrust".
In mijn document wordt waarschijnlijk deze bron geciteerd: http://is.gd/8jgZek
Ik denk dat het vertaald kan worden met "ongelijke druk op de schroefbladen", maar ben er niet zeker van.

Ondertussen heb ik nog een hoop te doen voor a.s vrijdag. Als je thuis bent in dit onderwerp en tijd hebt, stuur me dan een berichtje.
Lianne van de Ven
United States
stuwdruk van schroefblad
Explanation:
Cavitatie ontstaat door een lage druk op het schroefblad (zie wiki). het gaat om de druk, niet om de kracht. Dat er cavitatie zou kunnen ontstaan door verschillen tussen de schroefbladen, lijkt me sterk, omdat cavitatie een heel lokaal verschijnsel is en alleen maar op een klein gedeelte van een schroefblad optreedt.
Selected response from:

Henk Sanderson
Netherlands
Grading comment
Bedankt, Henk
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1stuwdruk van schroefblad
Henk Sanderson
4schroefeffect
Ron Willems


Discussion entries: 3





  

Answers


6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
unequal blade thrust
schroefeffect


Explanation:
Het onderstaande Wikipedia-verhaal sluit naadloos aan op de beschrijving in het door jou genoemde Chapman-boek ( http://tinyurl.com/asplexh ).


Het schroefeffect zorgt er voor zorgt dat een schroef niet alleen langsscheeps, maar ook dwarsscheeps — in de draairichting — een kracht ontwikkelt. Dit heeft invloed op de manoeuvreereigenschappen van een schip. Doordat het ondergelegen schroefblad onderhevig is aan een hogere druk, zal de uitgeoefende kracht van dit blad groter zijn dan dit van het bovengelegen blad.
...
Bij een in het achterschip geplaatste rechtsdraaiende schroef zal dit resulteren in het effect dat het achterschip zich vooruit varend naar stuurboord verplaatst. Het schip als geheel zal dus naar bakboord draaien. Dit is vooral bij lagere snelheden merkbaar. Bij achteruitslaan is dit bij een vaste schroef andersom, aangezien de draairichting andersom is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schroefeffect

Zie ook dit zeer uitgebreide artikel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheepsschroef

Ron Willems
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Notes to answerer
Asker: Ik denk dat schroefeffect (het schroevende effect) van de schroef verklaard wordt met het begrip wieleffect, en dat ze dus op hetzelfde neerkomen. Zo lees ik ook de eerste zin van jouw referentie, maar het is dubbelzinnig... (het woordeffect).


7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
stuwdruk van schroefblad


Explanation:
Cavitatie ontstaat door een lage druk op het schroefblad (zie wiki). het gaat om de druk, niet om de kracht. Dat er cavitatie zou kunnen ontstaan door verschillen tussen de schroefbladen, lijkt me sterk, omdat cavitatie een heel lokaal verschijnsel is en alleen maar op een klein gedeelte van een schroefblad optreedt.


    Reference: http://repository.tudelft.nl/assets/uuid:18cc9e97-c56a-4976-...
    Reference: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cavitatie
Henk Sanderson
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 12
Grading comment
Bedankt, Henk

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Wim Jonckheere
7 hrs
  -> Dank je, Wim




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search