station bill

Dutch translation: alarmrol

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:station bill
Dutch translation:alarmrol
Entered by: Barend van Zadelhoff

10:56 Sep 8, 2013
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Ships, Sailing, Maritime
English term or phrase: station bill
Functiebeschrijving voor eerste stuurman van een baggerschip. Hij heeft de leiding over het "Fire Attack team" en moet daarbij de "station bill" volgen. "Muster roll" is een synoniem in het Engels maar het Nederlandse "monsterrol" lijkt met toch niet helemaal hetzelfde.

Alle input welkom en geapprecieerd!!!

Context:

directs the Fire Attack team or BA team in case of emergencies according to the orders of the Master and the Station Bill
Jorinde Berben
alarmrol
Explanation:
Artikel 240. Alarmrol en instructies voor noodgevallen

1. Aan boord van een vaartuig dienen voor elke opvarende duidelijke instructies aanwezig te zijn, die in geval van nood gevolgd moeten worden.

2. Op in het oog vallende plaatsen aan boord van het vaartuig, met inbegrip van de brug, de machinekamer en de bemanningsverblijven, moeten exemplaren van de alarmrol zijn opgehangen, die voldoen aan het bepaalde in de navolgende leden.

Op de alarmrol moeten de taken worden vermeld die aan de verschillende bemanningsleden worden opgedragen, waaronder:
•1°. het sluiten van de waterdichte deuren, brandwerende deuren, afsluiters, stortkokers, spuigaten, zijpoorten, schijnlichten, patrijspoorten en overige soortgelijke openingen in het vaartuig;
•2°. het uitrusten van groeps- en overige reddingmiddelen, daarbij inbegrepen het draagbaar radiotoestel, bedoeld in artikel 197, eerste lid;
•3°. het gereed maken en te water laten van groepsreddingmiddelen;
•4°. het gereed maken van andere reddingmiddelen in het algemeen;
•5°. het gebruik van communicatiemiddelen;
•6°. het bemannen van de brandweerploegen die aangewezen zijn om branden te bestrijden; en
•7°. bijzondere taken, opgedragen in verband met het gebruik van de brandbestrijdingsuitrusting en -installaties, met inachtneming van de instructies in de brandbeveiligingsplannen of -boekjes van het vaartuig.


zie referentie

http://opmaatmobiel.nl/index.php?cat=content&action=74879&no...

Noodsituaties
Wat is de taakverdeling van de bemanningsleden in geval van brand? (kopie van de alarmrol)

http://www.ilent.nl/Images/Tussenrapportage vervolg Toezicht...
Selected response from:

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Grading comment
Heb dit inderdaad gebruikt aangezien het het meest aansloot bij de Engelse verklaring van het woord.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5alarmrol
Transverse
3 +2alarmrol
Barend van Zadelhoff
3station bill
Lianne van de Ven
3verzamelplaatsaanduidingen
Lianne van de Ven
Summary of reference entries provided
station bill
Barend van Zadelhoff

Discussion entries: 2





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
station bill


Explanation:
Misschien niet zo leuk om het onvertaald te laten, maar zo wordt het kennelijk toch ook voor Nederlandstaligen gebruikt. Het hangt dan dus af van het doel van je vertaling.

PLichTeN eN VeraNTWOOrdeLiJkhedeN VaN de WerkgeVer
uw werkgever moet u informeren over:
• Risico’s van en tijdens de werkzaamheden. (veiligheidsoverleg voor aanvang) • het veilig uitvoeren van de werkzaamheden. (verantwoordelijkheid)
• De maatregelen die zijn genomen. (gezondheid en veiligheid)
• waar ehBO kan worden verkregen.
• wat te doen bij een noodsituatie. (Station Bill)
http://www.falcknutec.nl/fileupload/Basic Offshore NL rev 00...

Men dient bij aankomst de volgende procedure te volgen:
- melden bij platformbeheerder (HMI);
- overleggen van het PSL boekje;
- zich op de hoogte stellen van de capsule-indeling;
- zich zo spoedig mogelijk vertrouwd maken met de aangegeven vluchtroutes;
- zich zo spoedig mogelijk vertrouwd maken met de plaatsen waar zich de reddingsmiddelen
bevinden;
- zich zo spoedig mogelijk vertrouwd maken met de Station Bill;
http://www.harsco-i.nl/mediafiles/assetpool/11630/file/1



Lianne van de Ven
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 24
Notes to answerer
Asker: Is inderdaad een optie en de klant gebruikt verder vrij veel termen die hij liever onvertaald laat. Maar wat Barend zei, als er een vertaling is gebruik ik die liever.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Barend van Zadelhoff: Blijkbaar zijn er situaties waarin het onvertaald wordt gelaten maar dat bewijst niet dat er geen vertaling is.
30 mins

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
alarmrol


Explanation:
Artikel 240. Alarmrol en instructies voor noodgevallen

1. Aan boord van een vaartuig dienen voor elke opvarende duidelijke instructies aanwezig te zijn, die in geval van nood gevolgd moeten worden.

2. Op in het oog vallende plaatsen aan boord van het vaartuig, met inbegrip van de brug, de machinekamer en de bemanningsverblijven, moeten exemplaren van de alarmrol zijn opgehangen, die voldoen aan het bepaalde in de navolgende leden.

Op de alarmrol moeten de taken worden vermeld die aan de verschillende bemanningsleden worden opgedragen, waaronder:
•1°. het sluiten van de waterdichte deuren, brandwerende deuren, afsluiters, stortkokers, spuigaten, zijpoorten, schijnlichten, patrijspoorten en overige soortgelijke openingen in het vaartuig;
•2°. het uitrusten van groeps- en overige reddingmiddelen, daarbij inbegrepen het draagbaar radiotoestel, bedoeld in artikel 197, eerste lid;
•3°. het gereed maken en te water laten van groepsreddingmiddelen;
•4°. het gereed maken van andere reddingmiddelen in het algemeen;
•5°. het gebruik van communicatiemiddelen;
•6°. het bemannen van de brandweerploegen die aangewezen zijn om branden te bestrijden; en
•7°. bijzondere taken, opgedragen in verband met het gebruik van de brandbestrijdingsuitrusting en -installaties, met inachtneming van de instructies in de brandbeveiligingsplannen of -boekjes van het vaartuig.


zie referentie

http://opmaatmobiel.nl/index.php?cat=content&action=74879&no...

Noodsituaties
Wat is de taakverdeling van de bemanningsleden in geval van brand? (kopie van de alarmrol)

http://www.ilent.nl/Images/Tussenrapportage vervolg Toezicht...

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Grading comment
Heb dit inderdaad gebruikt aangezien het het meest aansloot bij de Engelse verklaring van het woord.
Notes to answerer
Asker: Ik denk dat dit het inderdaad is: een lijst die de posities en taken in noodgevallen aanduidt. Bedankt!


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lianne van de Ven: Ja, dit lijkt me een goed antwoord, goed gevonden!
6 mins
  -> Dank je, Lianne. Niet te makkelijk, hè.

agree  freekfluweel: Ik kwam niet verder dan "noodrol"...
1 hr
  -> Dank je, Freek. We zijn er bijna, we zijn er bijna, maar nog niet helemaal!

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
verzamelplaatsaanduidingen


Explanation:
Misschien kun je hier iets mee. De bill is een affiche of poster, station verwijst naar de verzamelplaatsen.

Artikel 2

Aan boord van elk schip, gebouwd op of na 1 januari 1988, moet gebruik worden gemaakt van de symbolen 20 tot en met 22, aangegeven in Annex 2 van IMO resolutie A.760(18) voor het aanduiden van de verzamelplaatsen voor de passagiers.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-1998-14-p101-S...

Hier een lijst met allerlei veiligheidssymbolen voor aan boord. #20 is de verzamelplaatsaanduiding ofwel muster station.
http://www.imo.org/blast/blastDataHelper.asp?data_id=22605&f...

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2013-09-08 13:43:28 GMT)
--------------------------------------------------

PS: Met de kanttekening dat dit op passagiers i.p.v. bemanning van toepassing is.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2013-09-08 13:54:28 GMT)
--------------------------------------------------

Sorry, dit is het dus duidelijk niet.
Ik zie nog steekwoorden als "vliegrol op post" en "meerrol op post" maar zo gauw geen andere "rollen op post". Succes ermee.

Lianne van de Ven
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 24

4 days   confidence: Answerer confidence 5/5
alarmrol


Explanation:
"alarmrol: Def.: op koopvaardij- en passagiersschepen de lijst met de algemene en individuele verplichtingen van de bemanning in geval van brand of ander gevaar."
uit: www.encyclo.nl/begrip/Alarmrol

Transverse
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 2

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Barend van Zadelhoff: ???????? // Niet woedend, helemaal niet. Wel verbaasd. Het is zeer ongebruikelijk om hetzelfde antwoord te geven. Je had gewoon in kunnen stemmen met mijn antwoord (heb je niet gedaan?) en daarbij eventueel kunnen verwijzen naar je definitie.
21 hrs
  -> Zo te zien ben je woedend over het feit dat ik jouw vertaling ondersteunde met een bevestiging en een aanvullende website. Is iedereen op dit goedwillende forum zo lichtgeraakt? ;-)

neutral  freekfluweel: Normaal? (3x CL5 na minimaal één dag): http://www.proz.com/kudoz/english_to_dutch/medical_general/5... http://www.proz.com/kudoz/english_to_dutch/ships_sailing_mar...
1 day 17 hrs




Reference comments


1 hr
Reference: station bill

Reference information:
Muster List / Station Bill

The Station Bill shall be displayed in conspicuous places throughout the ship including the bridge, engine room and crew accommodation spaces, defining the emergency duties assigned to particular crew members for the:

(a) Closing of the watertight doors, fire doors, valves, scuppers, side-scuttles, skylights, portholes and other similar openings in the ship;
(b) Equipping of the survival craft and other life-saving appliances;
(c) Preparation and launching of survival craft;
(d) Warning personnel, seeing that they are properly dressed and have put on their PFD/Survival Suits properly;
(e) Custody and Use of communication equipment;
(f) Manning of fire teams assigned to deal with fires;
(g) Specially assigned duties in the use of fire fighting equipment and installations;
(h) Special duties assigned in respect of a man overboard emergency.

The abandon ship drill shall be conducted as if an actual emergency existed. All hands should report to their respective stations with exposure suits and personal flotation devices. They should be prepared to perform the duties specified in the station bill (posted in conspicuous places throughout the vessel)

Each crew member shall become familiar with and practice the duties of the crew member who is listed immediately before him on the station bill.

The Vessel Master has overall responsibility for the safety of the vessel and personnel. In an emergency, the Master, while retaining overall command, will delegate duties and responsibilities to personnel as defined by the vessel’s “Station Bill and Emergency Instructions.”

etc.

http://www.megadox.com/docpreviews/3627.pdf

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search