tanker under ballast

Dutch translation: Tanker in ballast

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:tanker under ballast
Dutch translation:Tanker in ballast
Entered by: Ronald van Riet

14:07 Sep 9, 2013
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Ships, Sailing, Maritime / tankers
English term or phrase: tanker under ballast
In wartime, empty tankers sailed "under ballast" and were less vulnerable to submarine torpedo attack.

Wat is de juiste Nederlandse term hiervoor?
Ronald van Riet
Tanker in ballast, tanker onder ballast
Explanation:
Schepen varen mét een lading of, als ze geen lading hebben, "onder ballast" of -- gebruikelijker -- "in ballast". Een tanker zonder lading voer in WOII uiteraard "in ballast", omdat-ie dan (veel) lager in het water lag en dus moeilijker te spotten was door de periscoop van jagende Duitse onderzeeërs.

Ik zie bij de antwoorden het woord "zeilen" (van "sailing"). Dit is een anglicisme. In het Nederlands gebruik je voor een tanker niet het woord "zeilen", maar "varen".
Selected response from:

Transverse
Netherlands
Grading comment
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5Tanker in ballast, tanker onder ballast
Transverse
4een tanker die met ballast geladen zeilt
Michael Beijer


Discussion entries: 10





  

Answers


36 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
een tanker die met ballast geladen zeilt


Explanation:
met ballast geladen zeilen
met ballast geladen
met ballast zeilen
zeilen met ballast
enz

zie bijv.: 'Ze vertrok met 57 bemanningsleden, samen met konvooi ONS-154, vanuit Belfast, Noord-Ierland naar New York, maar de Belgische tanker die met ballast was geladen, kwam nimmer aan...' (http://nl.wikipedia.org/wiki/Président_Francqui )

'De tanker was zonder escorte met ballast geladen van New York op weg naar Trinidad.' (http://www.bevrijdingintercultureel.nl/bi/antillen.html )



Example sentence(s):
  • De tanker was zonder escorte met ballast geladen van New York op weg naar Trinidad.
Michael Beijer
United Kingdom
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  freekfluweel: Zet hier zeer ernstige vraagtekens bij, zie ook d-box. Een tanker zeilt NIET! (zulke grote zeilen bestaan er niet!)
52 mins
  -> verander 'zeilen' maar in 'varen'. even niet opgelet, sorry / ik had trouwens ook gewoon 'met ballast geladen' neergezet, wat denk ik wel goed is

1 day 7 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
Tanker in ballast, tanker onder ballast


Explanation:
Schepen varen mét een lading of, als ze geen lading hebben, "onder ballast" of -- gebruikelijker -- "in ballast". Een tanker zonder lading voer in WOII uiteraard "in ballast", omdat-ie dan (veel) lager in het water lag en dus moeilijker te spotten was door de periscoop van jagende Duitse onderzeeërs.

Ik zie bij de antwoorden het woord "zeilen" (van "sailing"). Dit is een anglicisme. In het Nederlands gebruik je voor een tanker niet het woord "zeilen", maar "varen".

Example sentence(s):
  • schip in ballast Schip met gevulde ballasttanks, zodanig dat een redelijke ligging van het ongeladen schip wordt verkregen Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/schip in ballast
Transverse
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 2

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  freekfluweel: Lijkt erg veel op wat ik allemaal in de discussieruimte reeds gezegd heb! U heeft kennelijk de Engelse term "under ballast" in ruime mate op het Internet gevonden? Gaarne, voorbeelden anders is het gewoon giswerk...
1 day 12 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search