runner tang / strap tang

Dutch translation: katrol/klem

17:03 May 5, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Ships, Sailing, Maritime / sailing ships
English term or phrase: runner tang / strap tang
Wie o wie kan mij vertellen wat een "tang" (en een "runner tang" en een "strap tang") is?
Het is een onderdeel van een zeilboot dat aan de mast gemonteerd is.
Drs. Erica M.D. Weeda
Dutch translation:katrol/klem
Explanation:
Sorry, ik ben geen expert op het gebied van zeilen en kan je dus niet aan 'de' vertaling van deze woorden helpen. Maar misschien heb je hier iets aan: je kunt via de zoekfunctie op www.sailnet.com/store/ plaatjes vinden van deze voorwerpen. De 'runner tang' lijkt op een katrol (of heet dat 'blok' in zeiltermen?) en de 'strap tang' is een metalen strip waaraan je touwen vast kunt maken - een klem?
Succes ermee!
Selected response from:

Mirjam Bonne-Nollen
Grading comment
Hoi Mirjam, bedankt voor de moeite. Je suggesties komen overeen met mijn eigen "gevoel" - ik had ook plaatjes van de onderdelen gevonden.
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
2katrol/klem
Mirjam Bonne-Nollen
2priem voor repen; priem voor riemen
Henk Peelen


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
priem voor repen; priem voor riemen


Explanation:
zoiets moet het wezen

Lexicon scheepvaart en transport:
runner = reep, opstapper, snel schip
strap = beugel, riem, band


wat tang betreft, internetreferentie:
3. [Probably of Scand. origin; cf. Icel. tangi a projecting
point; akin to E. tongs. See {Tongs}.] A projecting part
of an object by means of which it is secured to a handle,
or to some other part; anything resembling a tongue in
form or position. Specifically:
(a) The part of a knife, fork, file, or other small
instrument, which is inserted into the handle.
(b) The projecting part of the breech of a musket barrel,
by which the barrel is secured to the stock.
(c) The part of a sword blade to which the handle is
fastened.
(d) The tongue of a buckle. [Prov. Eng.]



    Reference: http://www.hyperdictionary.com/search.aspx?define=tang
Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 6

18 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
katrol/klem


Explanation:
Sorry, ik ben geen expert op het gebied van zeilen en kan je dus niet aan 'de' vertaling van deze woorden helpen. Maar misschien heb je hier iets aan: je kunt via de zoekfunctie op www.sailnet.com/store/ plaatjes vinden van deze voorwerpen. De 'runner tang' lijkt op een katrol (of heet dat 'blok' in zeiltermen?) en de 'strap tang' is een metalen strip waaraan je touwen vast kunt maken - een klem?
Succes ermee!

Mirjam Bonne-Nollen
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 2
Grading comment
Hoi Mirjam, bedankt voor de moeite. Je suggesties komen overeen met mijn eigen "gevoel" - ik had ook plaatjes van de onderdelen gevonden.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search