optical guiding alidade

Dutch translation: alhidade voor optisch aflezen/aangeven van richting

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:optical guiding alidade
Dutch translation:alhidade voor optisch aflezen/aangeven van richting
Entered by: Evert DELOOF-SYS

03:04 Sep 10, 2001
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Ships, Sailing, Maritime
English term or phrase: optical guiding alidade
tech
peter
alhidade voor optisch aflezen/aangeven van richting
Explanation:
alidade = alhidade of vizierliniaal

Ref.: Wolters' Woordenboek Engels-Nederlands

en bv. (via www.google.com):

Navigeren met een sextant.

De grote spiegel is op een draaiende arm, de alhidade, opgesteld. De alhidade kan over een cirkelsector met een gradenverdeling onder aan het frame worden bewogen: de verdeelde rand. De grote spiegel volgt de beweging van de alhidade. Stellen we de alhidade zodanig in op de verdeelde rand dat de aflezing op nul staat en richten we de kijker op de kim, dan zien we door het glazen deel van de kimspiegel rechtstreeks de horizon en in het spiegelbeeld het door de grote spiegel en kimspiegel weerkaatste beeld van de kim.

HTH

Selected response from:

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Grading comment
Thanks.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4alhidade voor optisch aflezen/aangeven van richting
Evert DELOOF-SYS
4doelrichtingaanwijstoestel
Henri (X)


  

Answers


31 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
doelrichtingaanwijstoestel


Explanation:
good luck

Henri (X)

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
alhidade voor optisch aflezen/aangeven van richting


Explanation:
alidade = alhidade of vizierliniaal

Ref.: Wolters' Woordenboek Engels-Nederlands

en bv. (via www.google.com):

Navigeren met een sextant.

De grote spiegel is op een draaiende arm, de alhidade, opgesteld. De alhidade kan over een cirkelsector met een gradenverdeling onder aan het frame worden bewogen: de verdeelde rand. De grote spiegel volgt de beweging van de alhidade. Stellen we de alhidade zodanig in op de verdeelde rand dat de aflezing op nul staat en richten we de kijker op de kim, dan zien we door het glazen deel van de kimspiegel rechtstreeks de horizon en in het spiegelbeeld het door de grote spiegel en kimspiegel weerkaatste beeld van de kim.

HTH



Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 9
Grading comment
Thanks.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search