non-detergent cleaning agent

Dutch translation: schoonmaakmiddel zonder detergent

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:non-detergent cleaning agent
Dutch translation:schoonmaakmiddel zonder detergent
Entered by: Bea Geenen

13:41 Jan 20, 2010
English to Dutch translations [PRO]
Textiles / Clothing / Fashion / wasinstructies
English term or phrase: non-detergent cleaning agent
Staat in de wasinstructies van een waterdichte jas: 'Choose a free-rinsing soap or non-detergent washing agent'. Is dit een 'zeepvrij' of een 'alkalivrij' wasmiddel, of iets anders?

Alvast dank!
Bea Geenen
Hong Kong
schoonmaakmiddel zonder detergent
Explanation:
een schoonmaakmiddel bevat verschillende bestanddelen waaronder detergent. Producenten zijn wettelijk verplicht om schoonmaakmiddelen op de markt te brengen waarvan de detergenten totaal afbreekbaar zijn.
Selected response from:

Liliane Braeckman
Italy
Grading comment
Ik heb er uiteindelijk 'detergentvrij' van gemaakt. Hartelijk dank voor je hulp.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1schoonmaakmiddel zonder detergent
Liliane Braeckman
4 +1niet-detergent schoonmaakmiddel
Jan Willem van Dormolen
3niet-aggressief schoonmaakmiddel
Robert Rietvelt


Discussion entries: 2





  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
niet-detergent schoonmaakmiddel


Explanation:
'Niet-detergent' lijkt de vakterm te zijn. Voor het gewone publiek is dat hetzelfde als 'zeepvrij'.

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 10

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Carolien de Visser: detergentvrij kan misschien ook
29 mins
  -> Je hebt gelijk, het moet detergentvrij zijn, dan vallen oppervlakteactieve stoffen er ook onder.

neutral  Michiel Leeuwenburgh: Eigenlijk ben ik het eens met Carolien, maar dan wel detergensvrij. Detergens = oppervlakteactieve stof; detergent = reinigingsmiddel (althans volgens Wikipedia). Volgens mij is detergent Engels.
54 mins
  -> Zie Liliane, detergent kan als zelfst. nw. ook.

18 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
niet-aggressief schoonmaakmiddel


Explanation:
Zo heb ik het ooit eens vertaald.

Robert Rietvelt
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jan Willem van Dormolen: Lijkt me te breed, daar valt bijv. alcohol en bleekmiddel ook onder, en dat zijn echt geen detergenten.
1 hr

neutral  Marjolein Verhulsdonck-Roest: Dan wel 'agressief', in het NL met 1 g
1 hr

56 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
schoonmaakmiddel zonder detergent


Explanation:
een schoonmaakmiddel bevat verschillende bestanddelen waaronder detergent. Producenten zijn wettelijk verplicht om schoonmaakmiddelen op de markt te brengen waarvan de detergenten totaal afbreekbaar zijn.


    Reference: http://www.milieukoopwijzer.be/faq.php/41/
Liliane Braeckman
Italy
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Ik heb er uiteindelijk 'detergentvrij' van gemaakt. Hartelijk dank voor je hulp.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Michiel Leeuwenburgh: Bedoel je niet "detergens"?
3 mins
  -> detergens en detergent zijn synoniemen zegt de Van Dale

agree  Leo Viëtor: of detergentvrij dus. Ciao !
4 hrs
  -> ja ook, dank je!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search