vessel

Dutch translation: transportverpakking

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:vessel
Dutch translation:transportverpakking
Entered by: Robert Rietvelt

12:49 Mar 12, 2015
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Transport / Transportation / Shipping / Pallet transport
English term or phrase: vessel
Als in: One part pallet can be picked up and consolidated for each type of pallet and vessel. All vessels must be fully de-trashed before being returned.
Robert Rietvelt
transportverpakking
Explanation:
Of: logistieke drager (soms ook: ladingdrager).

Zie mijn verwijzing hieronder en mijn bijdragen in de D-box.

--------------------------------------------------
Note added at 7 hrs (2015-03-12 20:35:01 GMT)
--------------------------------------------------

Een vertaling voor 'sleeve'? Dat moet echt 'omdoos' of evt. 'hoes' zijn, zie andere vraag :-). En inderdaad beter nu opgelost dan dat ik er maandagochtend tegenaan loop. Noem het welbegrepen eigenbelang :-).

--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs (2015-03-12 21:03:09 GMT)
--------------------------------------------------

Je moet even goed naar de plaatjes kijken in de diverse links die ik heb verstrekt. Het gaat niet om een 'doos om een doos' maar om het volgende. De artikelen/goederen worden opgestapeld op de bodem (base) van de 'sleeve pack' (een soort palletbox/container), daarna wordt er een omdoos/hoes omheen geplaatst en deze wordt vervolgens afgedekt met de deksel. Alle drie de begrippen (base, sleeve, lid) komen in de brontekst voor.
Selected response from:

Kitty Brussaard
Netherlands
Grading comment
Voor de duidelijkheid toch op transportverpakking gehouden.

Bedankt
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3transportverpakking
Kitty Brussaard
1collo
Riens Middelhof
Summary of reference entries provided
Logistieke dragers / transportverpakkingen
Kitty Brussaard

Discussion entries: 15





  

Answers


8 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
collo


Explanation:
Zonder veel onderzoek gedaan te hebben, zou dit het kunnen zijn?

Riens Middelhof
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in SpanishSpanish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Kitty Brussaard: Er kan sprake zijn van meerdere colli op één logistieke drager. Met die 'vessel' wordt m.i. echt gedoeld op de transportverpakking als zodanig (de ladingdrager dus), bijv. pallet(doos), krat etc.
17 mins

7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
transportverpakking


Explanation:
Of: logistieke drager (soms ook: ladingdrager).

Zie mijn verwijzing hieronder en mijn bijdragen in de D-box.

--------------------------------------------------
Note added at 7 hrs (2015-03-12 20:35:01 GMT)
--------------------------------------------------

Een vertaling voor 'sleeve'? Dat moet echt 'omdoos' of evt. 'hoes' zijn, zie andere vraag :-). En inderdaad beter nu opgelost dan dat ik er maandagochtend tegenaan loop. Noem het welbegrepen eigenbelang :-).

--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs (2015-03-12 21:03:09 GMT)
--------------------------------------------------

Je moet even goed naar de plaatjes kijken in de diverse links die ik heb verstrekt. Het gaat niet om een 'doos om een doos' maar om het volgende. De artikelen/goederen worden opgestapeld op de bodem (base) van de 'sleeve pack' (een soort palletbox/container), daarna wordt er een omdoos/hoes omheen geplaatst en deze wordt vervolgens afgedekt met de deksel. Alle drie de begrippen (base, sleeve, lid) komen in de brontekst voor.

Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 30
Grading comment
Voor de duidelijkheid toch op transportverpakking gehouden.

Bedankt
Notes to answerer
Asker: Ik vind dit een prachtige vertaling voor "sleeve" (denk daar maar eens over na), beter dat we het nu oplossen, scheelt jou een boel werk en de toegekende punten zijn mij worst. Ik wil een goede vertaling afleveren, maar dan moet de brontekst ook wel duidelijk zijn.

Asker: Maar wat is een omdoos? Een doos om een doos. Waarom doet men dat? Ter bescherming, dus bijv. bij transport.





Reference comments


1 hr
Reference: Logistieke dragers / transportverpakkingen

Reference information:
Logistieke dragers of RTI’s (= Returnable Transport Items) worden vanuit efficiënte logistieke verhandelbaarheid, productbescherming of milieuoverwegingen veelvuldig aangewend bij transport en opslag van producten. Goede RTI’s kosten geld en vertegenwoordigen al vlug een behoorlijk werkkapitaal. Een degelijke opvolging en beheer van deze RTI’s is bijgevolg noodzakelijk. Zo heeft men steeds voldoende middelen om de logistieke stromen te voeden, zonder een overstock te moeten voorzien.

Dit project richt zich vooral op RTI stromen waarbij een fractie van de RTI’s kan worden geïsoleerd in een beheersbare flow. Ook dienen de type RTI’s sectorbreed van toepassing te zijn zoals rolcontainers, kunststof bakken, paletten en metalen skids.
http://vil.be/project/beheer-van-logistieke-dragers-proof-of...

Vooral transportverpakkingen zorgen voor afval. Over het materiaal dat leveranciers gebruiken, hebben we duidelijke afspraken gemaakt. Zo staat HEMA alleen recyclebaar plastic en karton toe. Kunststof omsnoeringen en metalen hechtingen gebruiken we niet. De teruggave van transportverpakkingen is bij HEMA hoog. Ruim negentig procent van al het materiaal kan hierdoor worden gerecycled. Maar als het even kan, gebruiken we helemaal geen extra verpakkingen om producten te vervoeren. Zo heeft HEMA met veel leveranciers afgesproken dat ze hun producten in kratten aanleveren. We hebben met leveranciers ook afspraken over logistieke dragers die ze mogen gebruiken. HEMA werkt bijvoorbeeld alleen met Europallets en kunststof displaypallets. Deze zijn meerdere keren te gebruiken en worden uiteindelijk gerecycled. Ook de maten van de verpakkingen hebben we vastgelegd. Daarmee zorgen we ervoor dat we de ruimte in onze vrachtauto’s en magazijnen optimaal gebruiken, waardoor we het aantal transportkilometers beperken.
http://www.hema.be/nl/over-hema/mvo/afval.aspx

http://www.pool-service.nl/poolmanagement/logistieke-dragers...

Er bestaan ook containers met hangers (voor vervoer per schip/trein) maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat deze grote containers rechtstreeks bij de betreffende winkels van deze retailer worden afgeleverd. Wel bij het distributiecentrum van waaruit de verdere bevoorrading naar de winkels plaatsvindt.
Voor deze grote containers, zie bijv. http://www.nl.dsv.com/zeevracht/zeecontainers/containers-voo...


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2015-03-12 14:13:36 GMT)
--------------------------------------------------

Je kunt de vertaling van 'vessel' natuurlijk ook vaag/algemeen houden door te kiezen voor 'transportverpakking' of 'logistieke drager'.
Zie bijvoorbeeld:

A transport case encompasses on all types of baggage, packing containers, totes, barrels, ISO containers, crates, trunks and other vessels used for transporting materials from one explicit place to a different area.
https://storify.com/gleamingru095/plastic-pallets-crates-and...

Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 30




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search