Flame drying

Dutch translation: drogen door verwarming met (gas)vlam

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Flame drying
Dutch translation:drogen door verwarming met (gas)vlam
Entered by: Willemina Hagenauw

11:34 Aug 8, 2016
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Transport / Transportation / Shipping / bridge decks
English term or phrase: Flame drying
This is from guidelines for surfacing bridges.

Concrete that is "younger" than 28 days often has a higher surface moisture contents; therefore extra care is needed to ensure that the required moisture content has been achieved before application of the waterproofing system.
Considerable flame drying may be required. After a period ofrainfall it is likely that the substrate will be saturated, flame drying may dry the immediate surface but a significant amount of moisture may remain.

Anyone for the Dutch equivalent of "flame drying"?
Willemina Hagenauw
drogen door verwarming met (gas)vlam
Explanation:
Ik weet niet of er een kortere vertaling is. Volgens mij kan dit op verschillende manieren gedaan worden, maar wel allemaal met een gasvlam.

"To develop suitable methods for drying concrete slabs in the field, drying experiments
were carried out using a fixed propane torch assembly (Figure 3) to dry both small and large slabs in the laboratory as well as a bridge deck in the field. The details of these drying experiments will be reported elsewhere<14); however, this flame-drying method compares well with drying methods used by others, e. g. , gas-fired infrared, radiofrequency, microwave, hot air, and electro-osmotic drying."

"The deck was dried thoroughly in 10 hours using the propane torch assembly; during this time the temperature at the 4-to-5-inch depth reached 250° F (12r C). No cracking of the surface was observed, even though the surface temperature was about 700° F (372° C)."
http://digital.lib.lehigh.edu/fritz/pdf/390_6.pdf

Een vlammenwerper?
http://www.lc.nl/archief/Vlammenwerper-droogt-beton-in-Heere...

Ik begrijp uit onderstaande link dat beton in zijn eigen tempo moet drogen, maar kennelijk kan het proces met een vlammenwerper of een lasbrander of andere verwarmingstechnieken toch versneld worden.
http://www.joostdevree.nl/shtmls/nabehandelen_gestort_beton....

•Innovative techniques employed to effectively utilise existing highly saturated client supplied clay capping material by agricultural, helicopter and flame drying techniques.
https://www.linkedin.com/in/peterlogan



--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2016-08-08 15:30:05 GMT)
--------------------------------------------------

ps: je kunt natuurlijk 'vlamgedroogd' of 'vlamdrogen' gebruiken maar op zich nog geen bestaande woorden.
Selected response from:

Lianne van de Ven
United States
Grading comment
Many thanks to all contributors!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1drogen door verwarming met (gas)vlam
Lianne van de Ven
3vlam droging
Machiel van Veen
Summary of reference entries provided
vochtgehalte
Barend van Zadelhoff
Waterdichting en (versneld) drogen van de ondergrond
Kitty Brussaard

Discussion entries: 13





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
flame drying
vlam droging


Explanation:
Letterlijke vertaling.

--------------------------------------------------
Note added at 1 uur (2016-08-08 12:54:16 GMT)
--------------------------------------------------

Hitte droging, droging door hitte.

Machiel van Veen
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
flame drying
drogen door verwarming met (gas)vlam


Explanation:
Ik weet niet of er een kortere vertaling is. Volgens mij kan dit op verschillende manieren gedaan worden, maar wel allemaal met een gasvlam.

"To develop suitable methods for drying concrete slabs in the field, drying experiments
were carried out using a fixed propane torch assembly (Figure 3) to dry both small and large slabs in the laboratory as well as a bridge deck in the field. The details of these drying experiments will be reported elsewhere<14); however, this flame-drying method compares well with drying methods used by others, e. g. , gas-fired infrared, radiofrequency, microwave, hot air, and electro-osmotic drying."

"The deck was dried thoroughly in 10 hours using the propane torch assembly; during this time the temperature at the 4-to-5-inch depth reached 250° F (12r C). No cracking of the surface was observed, even though the surface temperature was about 700° F (372° C)."
http://digital.lib.lehigh.edu/fritz/pdf/390_6.pdf

Een vlammenwerper?
http://www.lc.nl/archief/Vlammenwerper-droogt-beton-in-Heere...

Ik begrijp uit onderstaande link dat beton in zijn eigen tempo moet drogen, maar kennelijk kan het proces met een vlammenwerper of een lasbrander of andere verwarmingstechnieken toch versneld worden.
http://www.joostdevree.nl/shtmls/nabehandelen_gestort_beton....

•Innovative techniques employed to effectively utilise existing highly saturated client supplied clay capping material by agricultural, helicopter and flame drying techniques.
https://www.linkedin.com/in/peterlogan



--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2016-08-08 15:30:05 GMT)
--------------------------------------------------

ps: je kunt natuurlijk 'vlamgedroogd' of 'vlamdrogen' gebruiken maar op zich nog geen bestaande woorden.

Lianne van de Ven
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 20
Grading comment
Many thanks to all contributors!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kitty Brussaard: Zie bijvoorbeeld ook http://www.vlutterstoolsensafety.nl/gereedschappen/wegen-ond... Ik maak hieruit op dat er wel degelijk met 'branders' wordt gewerkt in de wegenbouw.
1 hr
  -> Dank je.//Mooie voorbeelden. Nogmaals bedankt :-)

neutral  freekfluweel: US-ref is van 1974. Dus er staan [man(nen) met] vlammenwerpers het beton te 'drogen'...? Lijkt mij link en duur! Hopelijk is er wel een andere methode / 'vlam' is niet echt 'bouwtaal'. Zou in het NLs wel eens heel anders kunnen heten...
2 days 1 hr
  -> Een andere methode? Die worden ook genoemd in dat oudere artikel, maar hier gaat het over flame drying. De meeste samenstellingen met flame (hardening, descaling, gouging) hebben allemaal 'vlam' in de vertaling. Zou drying dan echt wat anders zijn?

neutral  Barend van Zadelhoff: Geen enkele van de Nederlandse refs toont de juistheid van het antwoord aan. Ik kan ook geen NL refs vinden die dat doen.
5 days




Reference comments


5 days peer agreement (net): +1
Reference: vochtgehalte

Reference information:
Veel informatie over het vereiste vochtgehalte maar niet over maatregelen om dat tot stand te brengen wanneer het te hoog is.

AFDICHTING BRUGGEN EN PARKEERDAKEN - HARSEN

6.2.1 Netheid en vochtigheid
Het betonoppervlak moet proper zijn, homogeen, geëffend en ontdaan van stof, olie en vet. De drager moet beantwoorden aan de specificaties in paragrafen 4.4.1.3.1 en 4.4.1.3.2 van de handleiding van het OCW (A83/12) en aan K.9.1.2.2.2 en K.9.1.2.2.4 van het CCT Qualiroutes en aan H9-8.1.4.1 van het SB250.

De drager moet droog zijn; zijn vochtgehalte mag niet meer bedragen dan 60 % van zijn verzadigingsgraad met water (wat voor gewoon beton minder dan 3 % bedraagt, gemeten na uitdroging). De drager moet beantwoorden aan de specificaties in paragraaf 4.4.1.3.1 en 4.4.1.3.2 van de handleiding van het OCW (A83/12) en aan K.9.1.2.2.2 en K.9.1.2.2.4 van het CCT Qualiroutes en aan H9-8.1.4.1 van het SB250.

http://www.butgb.be/content/technical_approval/download.cfm/...

Ook de bruggen, die onvermijdelijk deel uitmaken van dit wegennet, hebben geen onbeperkte levensduur en dienen dringend te worden gecontroleerd en hersteld indien nodig.

Een belangrijk onderdeel van een brugdekbekleding bestaat in het afdichtingscomplex. Dit beschermt immers de structuur tegen indringend water en dooizouten.

Het is duidelijk dat het afdichtingscomplex optimaal dient te functioneren, vermits de herstelling ervan een omslachtige en diepgaande ingreep inhoudt met veelal belangrijke verkeershinder als onvermijdelijk gevolg.

Sedert een 20-tal jaren werd stilaan overgeschakeld naar de afdichtingssystemen, die hechtend aan de ondergrond worden aangebracht.

Om een aantal redenen (technische, economische, …) wordt meestal geopteerd voor de volgende opbouw :
- een kleeflaag
- een bitumineus membraan (dikte : 4 mm)
- een beschermlaag in gietasfalt (dikte : 30 mm)

In sommige gevallen bestaat de afdichtingslaag uit een vloeibaar hars (dikte : ca. 3 mm), dat eveneens volledig hechtend wordt aangebracht. De beschermlaag wordt principieel in gietasfalt uitgevoerd (dikte : 30 mm).

De huidige type bestekken (nl. SB 250 voor Vlaanderen, Qualiroutes in Wallonië en TB 2011 voor het Brusselse Gewest) voorzien deze 3 types afdichtingen :
- gietasfalt
- bitumineuze membranen
- vloeibare harsen telkens voorzien van een beschermlaag in gietasfalt.

Voorbereidende werken.
Het hoeft geen verbazing dat de voorbereiding van de ondergrond van extreem belang is voor de kwaliteit van de afdichting.

Teneinde een goed eindresultaat te garanderen, dient het betonnen brugdek aan een aantal eisen te beantwoorden m.b.t.
- effenheid
- vlakheid
- oppervlaktesterkte
- textuur
- vochtgehalte beton
- …

http://www.obac-bgo.be/article15.html

Het beton dient voldoende voorbereid te worden alvorens de eerste harslaag kan worden aangebracht:
- Het vochtgehalte van het beton, gemeten met de calciumcarbidmethode, mag hoogstens 2,5% bedragen.
- Het oppervlak wordt na het kogelstralen ontstoft.
- Op de schone, droge, vetvrije en goed samenhangende ondergrond wordt dan dadelijk na het ontstoffen het impregneervernis voor beton naadloos in een continue film aangebracht over de totale oppervlakte. De temperatuur van de drager bedraagt dan minstens 3 °C hoger dan het heersende dauwpunt en de luchttemperatuur is minstens 10°C.
- ...

http://qc.aoso.vlaanderen.be/nl/pont/doc/H 2.7 waterdichte ...

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
agree  Kitty Brussaard
4 days
  -> Die Belgen zijn zo dom nog niet. Het valt me elke keer weer op. :-)

9 days
Reference: Waterdichting en (versneld) drogen van de ondergrond

Reference information:
Reactieve mortel voor de snelle reparatie en waterdichting, zelfs bij temperatuur onder nul.
(...)
GEBRUIK
 Reparatie van vloerplaten en betonelementen.
Waterdichting en bescherming van vloeren, balkons, wegranden, brugdekken, enz.

GEBRUIKSAANWIJZING
Breng het product enkel aan op een uitgeharde en droge ondergrond (vochtgehalte < 4%). Gebruik eventueel gasbranders om het drogen te versnellen.
http://www.zepindustries.eu/nl/pdf/psr/2011_SYMO_PLUS_2000_P...

Weer en wind kunnen het belijnen van wegen soms flink in de wielen rijden. Een Deense ‘turbinedroger’ moet uitkomst bieden.

Belijningsverf hecht alleen goed op een droge ondergrond. Een nat wegdek dat op belijning wacht wordt daarom soms gedroogd met een gasbrander. Europawijd verbieden steeds meer gemeenten het gebruik van open vuur en stellen steeds strengere eisen aan propaangestookt droogmaterieel.
http://www.cobouw.nl/artikel/1628611-turbine-droogt-weg-voor...

--------------------------------------------------
Note added at 10 days (2016-08-18 16:17:05 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Over de brug aan de Gentsesteenweg in Kortrijk is een tentzeil gespannen. Dat moet helpen het nieuwe wegdek alsnog klaar te krijgen tegen 19 december.

Op de brug die over de vaart loopt ter hoogte van de Gentsesteenweg in Kortrijk, komt een soort pvc-laag. Om die werken te kunnen uitvoeren, mag de luchtvochtigheid maar drie procent bedragen. De voorbije dagen lag die vochtigheidsgraad een stuk hoger. Om toch een strikt tijdschema te kunnen aanhouden, is nu een speciaal procédé toegepast. Schepen Guy Leleu (CD&V) van Kortrijk: 'Over de brug wordt een tentzeil gespannen. Met allerlei middelen wordt dan geprobeerd het wegdek droog te krijgen. Dat moet lukken, zodat de werken op 19 december beëindigd zijn.

Bijschrift foto: Onder het tentzeil proberen arbeiders met een brander het wegdek te drogen.
http://www.standaard.be/cnt/sn23uc87

--------------------------------------------------
Note added at 20 days (2016-08-28 15:41:05 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

„Jong” beton heeft meestal een groter oppervlaktevochtgehalte; daarom dient extra zorg besteed te worden aan het bereiken van het vereiste vochtgehalte voordat de afdichting wordt aangebracht. Hiervoor moet het beton wellicht uitvoerig met een brander worden gedroogd. Na een periode van doorlopende regenval is het waarschijnlijk dat de onderlaag doordrenkt is, en hoewel het drogen met een brander het onmiddellijke oppervlak droogt, kan er een aanzienlijke hoeveelheid vocht achterblijven.
http://tinyurl.com/z7w2fgh

Ecoceramics, Tipspit Inventors en Ooms Avenhorn Holding hebben in een samenwerkingsverband een speciaal en vernieuwend type naadverwarmer (ECOSeam) ontwikkeld.
Het vernieuwende aspect van deze compacte infraroodbrander ligt in het feit dat er in tegenstelling tot bestaande branders geen sprake is van een individuele vlam maar dat de verbranding plaatsvindt over de volledige oppervlakte van de brander.
http://www.asfaltblij.nl/media/2340/2003-3-4-blad-asfalt.pdf

Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 30




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search