Over, short & damaged (OS&D)

Dutch translation: manco-breuk-teveellijst; manco-, breuk- of teveellijst; MBT-lijst

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Over, short & damaged (OS&D)
Dutch translation:manco-breuk-teveellijst; manco-, breuk- of teveellijst; MBT-lijst
Entered by: Ellis Jongsma

08:43 Apr 1, 2018
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Transport / Transportation / Shipping
English term or phrase: Over, short & damaged (OS&D)
Bij transport van goederen worden deze goederen op verschillende tijdstippen gecontroleerd of er niet te veel of te weinig zijn en of ze niet beschadigd zijn. Ik heb wel ingangscontrole gevonden, maar dat lijkt me een te breed begrip.
Ellis Jongsma
Netherlands
manco-breuk-teveellijst; manco-, breuk- of teveellijst; MBT-lijst
Explanation:
Het gaat bij OS&D-controles om zowel kwantitatieve controles (te veel of te weinig geleverde goederen) als kwalitatieve controles (beschadigde, bedorven of verkeerd geleverde goederen).

Als er bij deze controles afwijkingen aan het licht komen, worden deze vermeld op een lijst (zie ook Barends verwijzing).
Ik kwam in dit verband de term manco-breuk-teveellijst (en varianten hierop, incl. de verkorte versie MBT-lijst) tegen. Dit lijkt een enigszins ingeburgerd begrip, dus misschien heb je er iets aan.

Zie bijvoorbeeld:

Er is een bestelling met schoenen binnengekomen. Deze bestelling is gecontroleerd en je collega heeft aantekeningen op de pakbon gemaakt. Jij gaat nu de manco-breuk-teveellijst invullen.
http://www2.cito.nl/vo/ex2013/PB-0841-b-13-1-o.pdf

Gisteren, dinsdag 5 april, is er een andere bestelling gecontroleerd door een collega. Hij heeft genoteerd wat er niet klopte, maar hij had geen tijd om de manco-breuk-teveellijst en de retourbon in te vullen.

Dit ga jij doen.
https://tinyurl.com/y7ywmawr

Omdat ik gisteren alleen in de ochtend heb gewerkt, ben ik niet toegekomen aan het invullen van de MBT-lijst. Ook heb ik nog geen retourbon ingevuld. De artikelen die teveel geleverd zijn, gaan retour naar de leverancier. De artikelen met breuk, gaan NIET retour naar de leverancier.
https://tinyurl.com/yc4eo8qb

Manco-, breuk- of teveellijst
Als bij de kwantiteits- en kwaliteitscontrole blijkt dat er goederen ontbreken of beschadigd zijn of als er te veel zijn geleverd, dan vul je dit in op een mancolijst, breuklijst of teveellijst. Meestal stuur je beschadigde en te veel geleverde goederen terug aan de leverancier.

Soorten controles
Op de inkomende goederen kun je twee soorten controles uitvoeren, namelijk:
kwantitatieve controle;
kwalitatieve controle.

Kwantitatieve controle

Bij de kwantitatieve controle van de ontvangen goederen wordt er gecontroleerd of de hoeveelheid binnengekomen goederen overeenkomt met de hoeveelheid bestelde goederen. Een kwantitatieve controle is vrij gemakkelijk uit te voeren. Het aantal colli moet geteld worden, en dat is meestal snel gebeurd. Colli zijn verpakte eenheden, zoals dozen, kratten of kisten.

Kwalitatieve controle
Bij de kwalitatieve controle van de ontvangen goederen wordt er gecontroleerd of de goederen in een goede staat verkeren. Je kijkt dan bijvoorbeeld of ze niet beschadigd zijn, of bijvoorbeeld groenten er fris en goed uitzien. Een kwalitatieve controle kost meer tijd en is dus duurder.

Soorten afwijkingen

Bij het uitvoeren van een kwantitatieve controle kan ontdekt worden dat de hoeveelheid goederen niet klopt met de bestelling. Er is of te veel of juist te weinig van een bepaald artikel geleverd.

Voorbeelden van afwijkingen die bij een kwaliteitscontrole ontdekt kunnen worden, zijn: verkeerd geleverde goederen (bijvoorbeeld perzikentaart in plaats van aardbeientaart, flessen rode wijn uit de Languedoc in plaats van witte wijn, ossenhaas in plaats van biefstuk); beschadigde goederen; goederen waarvan de houdbaarheidsdatum voorbij is.
https://tinyurl.com/yd5ao8x7
Selected response from:

Kitty Brussaard
Netherlands
Grading comment
Bedankt voor je uitgebreide bijdrage!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1manco-breuk-teveellijst; manco-, breuk- of teveellijst; MBT-lijst
Kitty Brussaard
4over, tekort & beschadigd
Sem Hoogeland
Summary of reference entries provided
report
Barend van Zadelhoff

  

Answers


2 days 48 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
over, short & damaged (os&d)
over, tekort & beschadigd


Explanation:
Het is heel normaal om een zending te volgen middels een lijst waarop wordt aangegeven of er iets over is (te veel), te kort (niet leverbaar vanwege onvoldoende voorraad bijvoorbeeld) of beschadigd (bij de klant heet dat soms DoD, Dead on Arrival, het product blijkt niet te werken na uitpakken van het pakket).

Als het een technisch of ICT stuk is, dan zou ik het een keer vertalen tussen haakjes, zodat de lezer weet wat je met de Engelse term bedoelt.

Sem Hoogeland
Spain
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish

3 days 8 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
over, short & damaged (OS&D) report
manco-breuk-teveellijst; manco-, breuk- of teveellijst; MBT-lijst


Explanation:
Het gaat bij OS&D-controles om zowel kwantitatieve controles (te veel of te weinig geleverde goederen) als kwalitatieve controles (beschadigde, bedorven of verkeerd geleverde goederen).

Als er bij deze controles afwijkingen aan het licht komen, worden deze vermeld op een lijst (zie ook Barends verwijzing).
Ik kwam in dit verband de term manco-breuk-teveellijst (en varianten hierop, incl. de verkorte versie MBT-lijst) tegen. Dit lijkt een enigszins ingeburgerd begrip, dus misschien heb je er iets aan.

Zie bijvoorbeeld:

Er is een bestelling met schoenen binnengekomen. Deze bestelling is gecontroleerd en je collega heeft aantekeningen op de pakbon gemaakt. Jij gaat nu de manco-breuk-teveellijst invullen.
http://www2.cito.nl/vo/ex2013/PB-0841-b-13-1-o.pdf

Gisteren, dinsdag 5 april, is er een andere bestelling gecontroleerd door een collega. Hij heeft genoteerd wat er niet klopte, maar hij had geen tijd om de manco-breuk-teveellijst en de retourbon in te vullen.

Dit ga jij doen.
https://tinyurl.com/y7ywmawr

Omdat ik gisteren alleen in de ochtend heb gewerkt, ben ik niet toegekomen aan het invullen van de MBT-lijst. Ook heb ik nog geen retourbon ingevuld. De artikelen die teveel geleverd zijn, gaan retour naar de leverancier. De artikelen met breuk, gaan NIET retour naar de leverancier.
https://tinyurl.com/yc4eo8qb

Manco-, breuk- of teveellijst
Als bij de kwantiteits- en kwaliteitscontrole blijkt dat er goederen ontbreken of beschadigd zijn of als er te veel zijn geleverd, dan vul je dit in op een mancolijst, breuklijst of teveellijst. Meestal stuur je beschadigde en te veel geleverde goederen terug aan de leverancier.

Soorten controles
Op de inkomende goederen kun je twee soorten controles uitvoeren, namelijk:
kwantitatieve controle;
kwalitatieve controle.

Kwantitatieve controle

Bij de kwantitatieve controle van de ontvangen goederen wordt er gecontroleerd of de hoeveelheid binnengekomen goederen overeenkomt met de hoeveelheid bestelde goederen. Een kwantitatieve controle is vrij gemakkelijk uit te voeren. Het aantal colli moet geteld worden, en dat is meestal snel gebeurd. Colli zijn verpakte eenheden, zoals dozen, kratten of kisten.

Kwalitatieve controle
Bij de kwalitatieve controle van de ontvangen goederen wordt er gecontroleerd of de goederen in een goede staat verkeren. Je kijkt dan bijvoorbeeld of ze niet beschadigd zijn, of bijvoorbeeld groenten er fris en goed uitzien. Een kwalitatieve controle kost meer tijd en is dus duurder.

Soorten afwijkingen

Bij het uitvoeren van een kwantitatieve controle kan ontdekt worden dat de hoeveelheid goederen niet klopt met de bestelling. Er is of te veel of juist te weinig van een bepaald artikel geleverd.

Voorbeelden van afwijkingen die bij een kwaliteitscontrole ontdekt kunnen worden, zijn: verkeerd geleverde goederen (bijvoorbeeld perzikentaart in plaats van aardbeientaart, flessen rode wijn uit de Languedoc in plaats van witte wijn, ossenhaas in plaats van biefstuk); beschadigde goederen; goederen waarvan de houdbaarheidsdatum voorbij is.
https://tinyurl.com/yd5ao8x7

Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 26
Grading comment
Bedankt voor je uitgebreide bijdrage!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Barend van Zadelhoff: Looks good.
56 mins
  -> Dank je wel, Barend.




Reference comments


5 hrs peer agreement (net): +1
Reference: report

Reference information:
over, short, and damaged (OS&D) = report lodged by a recipient of a shipment, together with a claim, to the carrier of the shipment. It details what items listed in the shipping documents have been received over-shipped, short-shipped, or in an unsatisfactory or damaged condition.

http://www.businessdictionary.com/definition/over-short-and-...

What is OVER, SHORT, AND DAMAGED (OS&D)?


This report is lodged by the receiver of shipment. In this report a claim against the carrier of the shipment is made to cover the cost of over-shipment, short-shipment and goods damaged during shipment.

https://thelawdictionary.org/over-short-and-damaged-osd/

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
agree  Kitty Brussaard
3 days 2 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search