weight

Dutch translation: mondgevoel; gevoel in de mond

06:05 Aug 7, 2019
English to Dutch translations [PRO]
Wine / Oenology / Viticulture / smaakbeleving
English term or phrase: weight
Kan iemand mij helpen met de interpretatie van 'weight' in deze zin?

The (wine) label develops fleshy, succulent weight supported by lemony and pomelo-driven tension.
Linda Ferwerda
Dutch translation:mondgevoel; gevoel in de mond
Explanation:
Strikt genomen verwijst 'weight' naar het 'gewicht' van de wijn oftewel 'de indruk van het volume van de wijn in de mond' (ook wel 'body' genoemd) en dat kan licht, middelzwaar of vol zijn. Zie bijv. https://tinyurl.com/yyc95jfs. Ik zou hier daarom eerder kiezen voor 'mondgevoel'. Dus zoiets als:
Het (wijn)label kenmerkt zich door (wijnen met) een vlezig, sappig mondgevoel etc.
Het label produceert wijnen die een vlezig, sappig gevoel in de mond geven etc.
Selected response from:

Kitty Brussaard
Netherlands
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1mondgevoel; gevoel in de mond
Kitty Brussaard
4gewicht
Yvonne Manuela Meissner
Summary of reference entries provided
Barend van Zadelhoff

Discussion entries: 6





  

Answers


27 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
gewicht


Explanation:
Het gewicht en de structuur van een wijsoort...


    Reference: http://www.mondovino.nl/wijnenspijs/wijn-en-kaas
Yvonne Manuela Meissner
Netherlands
Native speaker of: Native in GermanGerman

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
mondgevoel; gevoel in de mond


Explanation:
Strikt genomen verwijst 'weight' naar het 'gewicht' van de wijn oftewel 'de indruk van het volume van de wijn in de mond' (ook wel 'body' genoemd) en dat kan licht, middelzwaar of vol zijn. Zie bijv. https://tinyurl.com/yyc95jfs. Ik zou hier daarom eerder kiezen voor 'mondgevoel'. Dus zoiets als:
Het (wijn)label kenmerkt zich door (wijnen met) een vlezig, sappig mondgevoel etc.
Het label produceert wijnen die een vlezig, sappig gevoel in de mond geven etc.

Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Dank je wel, Kitty!


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Barend van Zadelhoff: Je bedoelt 'de indruk van het gewicht van de wijn in de mond' (in jouw link 'body' genoemd). Veel Google wijnhits met: In de mond sappig en vlezig https://tinyurl.com/yyhmt5ey Voor 'weight' zie reference comment.
2 days 11 hrs
  -> Nee, ik bedoelde wat ik al zei: gewicht = indruk van het volume van de wijn in de mond. Bijvoorbeeld: een volle wijn = een wijn die een mondvullende indruk geeft (door o.m. het alcolholpercentage).




Reference comments


2 days 16 hrs
Reference

Reference information:
'weight' wordt volgens de link hieronder bepaald door 'presence of alcohol' (zwaarte) en intensity of flavour (aroma)


Iedereen heeft er wel één vriendenkring: de wijnliefhebber. Word er een fles opengetrokken, dan word je bestrooid met termen als “nogal wrang”, of “Aha, rood fruit!”. Heb je geen idee wat dit betekent maar wel benieuwd waar dit nou over gaat? Hier vind je 7 onmisbare termen voor beginnende wijnproevers!

1 Aroma

Draai voorzichtig rondjes met je glas en ruik kort en krachtig in het glas. Wat ruik je? Fruit, bloemen, kruiden of aarde? Dit zijn de aroma’s in de wijn. Wat je ruikt is vaak een persoonlijke associatie. Maar vaak heeft een druif wel een specifieke geur die te maken heeft met de druif of de productie.

2 Tannine

Proef je een strakke, drogende smaak op je tong? Dan bevat deze wijn waarschijnlijk veel tannines. Tannine is een natuurlijk polyfenool, een element in planten. In het geval van wijn komt het uit de druivenschillen, steeltjes en pitten of uit nieuwe houten vaten waarin wijn rijpt. Omdat witte wijn zonder schillen vergist, heeft witte wijn niet die drogende smaak in de mond.

3 Wrang

Trekken je wangen naar binnen na een slok wijn? Krijg je een uitdrogend gevoel in je mond? Dan is de wijn wrang. De tannines van deze wijn zijn dan waarschijnlijk nog te jong. De wijn wordt in dit geval meestal zachter na enkele jaren rijping. Ook kan het zijn dat het een hele slechte oogst was met onrijpe druiven. Dan zullen de tannines helaas voor altijd ‘wrang’ blijven.

4 Balans

Zoetheid, zuurgraad, tannine, alcohol en body. Deze basiskenmerken identificeer je wanneer de wijn je smaakpapillen raakt. Je proeft een gebalanceerde wijn wanneer er een goede balans is tussen deze bovenstaande kenmerken.

5 Body

De body van een wijn geeft de structuur van de wijn weer. Neem een slok en laat de wijn in het midden van je tong liggen. Hoe voelt de wijn in je mond? Is het zwaarder dan water? Dan heeft de wijn op z’n minst medium veel body. Zo heb je het over een wijn met weinig- of juist veel body. Zoetheid, zuurgraad, tannine en alcohol zijn van invloed op de body van een wijn.

6 Zwaar

Als we praten over een zware wijn, dan wordt hier een wijn met veel alcohol en weinig zuur (of veel suiker). Ook kan het zijn dat de wijn veel tannine bevat. Je vindt het alcoholpercentage op het etiket, en je proeft het natuurlijk.

7 Afdronk

Heb je een slok genomen (of net weer uitgespuugd)? Dan is dit de smaakindruk die je direct hierna hebt gekregen. Hoe langer en intenser je de smaak van de wijn proeft, hoe langer de afdronk en hoe beter de wijn.

https://www.gall.nl/ontdek/wijn/7-x-onmisbare-termen-voor-be...

Determining a wine’s weight – ask Decanter


A wine's 'weight' is a tricky tasting term that can be hard to define and assess. Expert wine taster, Michael Schuster, gives us an explanation...

Determining a wine’s weight – ask Decanter

Sylvia Jiang, via email, asks: I’m doing my WSET Diploma and am unsure how to assess the weight of a wine on my palate. I think I’m confusing it with fruit intensity and alcohol. Do you have any tips?


Michael Schuster, for Decanter, replies: I’m not surprised you are confused. One’s impression of weight in wine relates precisely to both alcohol and to intensity or concentration of flavour, and it is often not easy to separate the two. Strictly speaking, weight relates to the presence of alcohol, for which you would tend to use words describing the varying degrees of body in a wine: light-bodied, medium-bodied, full-bodied, weighty, and so on. German kabinett or spätlese are light, at 7.5%-8.5% alcohol, Châteauneuf-du-Pape is full bodied at (today) 14.5% to 15.5% or more.

How to read wine tasting notes

It is easy to discern this different weight in the mouth by tasting wines at different levels of alcohol next to each other, and noticing the different presence of alcohol alone, as it feels in your mouth. But it is easy to see why the notion of weight can be confusing when you consider that you can have wines that are full bodied, 14% or more in alcohol, and therefore quite weighty on the palate, but which don’t have much fruit or flavour concentration (many Provence rosés, for example). While on the other hand, you can have wines that are light in alcohol (7%-8%), and therefore relatively ‘gentle’ in their presence on the palate, but which have considerable concentration of flavour: for example German auslese or beerenauslese.

How to understand wine

As you can see it isn’t simple, and it probably relates as much to semantics as to perception. So I shouldn’t fret about it overly!

Michael Schuster is an expert wine taster who runs courses for beginners to Masters of Wine students.

https://www.decanter.com/learn/wine-terminology/determining-...

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search