egg-binding

Dutch translation: legnood

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:egg-binding
Dutch translation:legnood
Entered by: Adela Van Gils

16:12 Apr 21, 2005
English to Dutch translations [PRO]
Zoology
English term or phrase: egg-binding
het gaat over reptielen en het is vast niet goed.
Adela Van Gils
Netherlands
legnood
Explanation:
Kan het hier gaan over legnood? Dit wordt op de onderstaande website als volgt omschreven, en lijkt wel te kloppen met jouw omschrijving:
"Het vrouwtje gaat meestal stil zitten, niet meer in staat te bewegen, ze stopt met graven. bij sommige dieren zijn de eieren in de buik te voelen.
Eieren zitten verkleefd of zijn te groot. Het vrouwtje kan ook te veel stress hebben of geen geschikte plek vinden om te leggen."



--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 11 mins (2005-04-21 19:24:18 GMT)
--------------------------------------------------

meer info:

\"Dit verhaal van juli 2002 gaat over: Legnood

Dit verhaal gaat over problemen bij het leggen van de eieren. Dit verschijnsel wordt legnood genoemd.
Bijna elk jaar kom ik gevallen van legnood tegen. In dit verhaal hoop ik wat van mijn ervaringen met collega-reptielenhouders te kunnen delen. Ook probeer ik tips te geven om dit probleem te voorkomen. Maar helaas moet ik toegeven dat ik slangen met legnood tot nu maar zelden in leven kon houden.

Wat is legnood

Legnood kan als volgt worden gedefinieerd: Op het moment van rijpheid kunnen alle eieren het moederlichaam niet op een natuurlijke wijze verlaten Ondanks het persen lijken (een deel van) de eieren vast te zitten. Er treedt een opeenhoping van eieren op, het lijkt op een kettingbotsing van eieren. De slang probeert over een lange tijd zonder succes de eieren te leggen.\"
http://home.planet.nl/~g.p-reptielen/kwverh5.html



Selected response from:

Mirjam Bonne-Nollen
Grading comment
heel mooi. Alweer bedankt.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1legnood
Mirjam Bonne-Nollen
3eierleggend; ovipaar
Henk Peelen


Discussion entries: 3





  

Answers


30 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
eierleggend; ovipaar


Explanation:
bedoelt men dat soms?

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
legnood


Explanation:
Kan het hier gaan over legnood? Dit wordt op de onderstaande website als volgt omschreven, en lijkt wel te kloppen met jouw omschrijving:
"Het vrouwtje gaat meestal stil zitten, niet meer in staat te bewegen, ze stopt met graven. bij sommige dieren zijn de eieren in de buik te voelen.
Eieren zitten verkleefd of zijn te groot. Het vrouwtje kan ook te veel stress hebben of geen geschikte plek vinden om te leggen."



--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 11 mins (2005-04-21 19:24:18 GMT)
--------------------------------------------------

meer info:

\"Dit verhaal van juli 2002 gaat over: Legnood

Dit verhaal gaat over problemen bij het leggen van de eieren. Dit verschijnsel wordt legnood genoemd.
Bijna elk jaar kom ik gevallen van legnood tegen. In dit verhaal hoop ik wat van mijn ervaringen met collega-reptielenhouders te kunnen delen. Ook probeer ik tips te geven om dit probleem te voorkomen. Maar helaas moet ik toegeven dat ik slangen met legnood tot nu maar zelden in leven kon houden.

Wat is legnood

Legnood kan als volgt worden gedefinieerd: Op het moment van rijpheid kunnen alle eieren het moederlichaam niet op een natuurlijke wijze verlaten Ondanks het persen lijken (een deel van) de eieren vast te zitten. Er treedt een opeenhoping van eieren op, het lijkt op een kettingbotsing van eieren. De slang probeert over een lange tijd zonder succes de eieren te leggen.\"
http://home.planet.nl/~g.p-reptielen/kwverh5.html






    Reference: http://www.reptilemaniacs.nl/productssimple17.html
Mirjam Bonne-Nollen
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Grading comment
heel mooi. Alweer bedankt.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ljiljana Malovic: legnood, want 'binding' wordt ook met 'constipatie' vertaald (Canadian Oxford Dict.)
55 mins
  -> dat 'binding' deed mij er ook aan denken dat er iets vast moest zitten (arme beestjes). Bedankt!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search