jet stream

Farsi (Persian) translation: رودباد

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:jet stream
Farsi (Persian) translation:رودباد
Entered by: Farzad Akmali

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
21:55 Mar 16, 2009
English to Farsi (Persian) translations [PRO]
Science - Meteorology
Additional field(s): Aerospace / Aviation / Space, Geography
English term or phrase: jet stream
Definition from National Weather Service Upton, NY:
Relatively strong winds that are concentrated in a narrow band in the atmosphere. Jet Streams are usually thousands of kilometers long, hundreds of kilometers wide but only a few kilometers thick. They are usually found between 6 and 10 miles above the surface.

Example sentence(s):
  • This page displays the current location of the Atlantic jet stream and also the forecast position and intensity over the next seven days. metcheck
  • One of the main drivers of world’s weather is moving due to climate change. As this ScienCentral News report explains, scientists are finding that the jet stream, that river of air that pushes storms across the country, is moving towards the north and south poles. ScienCentral Archive
  • The jet stream is useful for the prediction of temperature. The jet stream divides colder air to the north from warmer air to the south. The transition between temperatures on each side of the jet is very abrupt. theweatherprediction.com
Glossary-building KudoZ




This question was created by:


This question is closed

رودباد
Definition:
رودبادها یا جت استریم بادهایی در6 تا 10 مایلی جو زمین با طول وگستردگی بسیار زیاد اما قطر بسیار کم هستند.م
Selected response from:

Farzad Akmali
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
5 +2رودباد
Farzad Akmali
5جریان هوای ایجاد شده توسط خروج گازهای فشرده از موتورهای هواپیماهای جت
Shahram Chapari
5تندباد جوی
Salman Rostami


  

Translations offered


4 days   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
رودباد


Definition from own experience or research:
رودبادها یا جت استریم بادهایی در6 تا 10 مایلی جو زمین با طول وگستردگی بسیار زیاد اما قطر بسیار کم هستند.م

Example sentence(s):
  • اين الگوها در امواج اتمسفري، موقعيت رودبادها، بارش و مسير طوفان ها در سطح وسيعي اثر مي گذارند بنابراين آنها اغلب موجب وقوع الگوهاي هوايي ناهنجاري مي گردند که به طور همزمان در مناطق دورتري اتفاق مي افتد.م - پایگاه اطلاعات علمی  
  • در حالي‌كه بر فراز آن منطقه هم‌گرايي و يا واگرايي رودبادها به ويژه در سمت پشت به باد كوه، قرار دارد. م - انجمن فیزیک ایران  
  • تغييرات همديدي ازن ممكن است ناشي از نوسانات ارتفاع وردايست، عبور سيستم هاي فشاري، جبهه هاي جوي، نوسانات رودبادها و ديگر عوامل باشد. در كشور ايران با توجه به كوهستان هاي مرتفع و اندركنش آن با عوامل همديدي ياد شده، وجود تغييرات شديد روزانه ازن كلي را مي توان انتظار داشت.م - پایگاه های داده علمی  
Farzad Akmali
Native speaker of: Native in Farsi (Persian)Farsi (Persian)
PRO pts in category: 12

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Afsaneh Pourjam
8 days
  -> Thanks a lot Mme!

Yes  Salman Rostami
129 days
  -> Thanks dear Salman!

6 days   confidence: Answerer confidence 5/5
تندباد جوی


Definition from Narcis Dictionary 5:
تندباد جوی عبارت است از جریان بادی که در طبقه استراتسفر از جو با فشار و سرعت زیادی جریان دارد

Example sentence(s):
  • به گزارش خبرنگار ايرنا وزش تند باد در محلات مرتفع و حاشيه شهر اردبيل سبب برخاستن دانه هاي شن به هوا و ايجاد اختلال در تردد وسايل نقليه و رهگذران پياده شده است . اين پديده جوي همچنين سبب شکسته شدن تعدادي از شاخه هاي کوچک درختان و آنتن هاي تلويزيون شده و واژگوني تعدادي از تابلوها و بيلبوردهاي شهري شده است . - Irna  
  • وزش تند باد جوی در نقاط مرکزي استان اردبيل ادامه مي يابد - خبرگزاری جمهوری اسلام  
  • پديده تندباد که بخش وسيعي از شهرستان مشگين شهر را درنورديد همچنين موجب بروز آتش سوزي در روستاي نصيرآباد اين شهر شد که با تلاش ماموران آتش نشاني اين آتش سوزي مهار و از سرايت آن به ديگر مناطق روستا جلوگيري شد. - kamyabnews  

Explanation:
البته هواشناسان تند باد جوی را به همان نام "جت استریم" به کار می برند اما از نظر همخوانی با مضامین زبان فارسی استفاده از "تندباد جوی" صحیحتر می باشد
Salman Rostami
Canada
Native speaker of: Native in Persian (Farsi)Persian (Farsi), Native in Farsi (Persian)Farsi (Persian)

60 days   confidence: Answerer confidence 5/5
جریان هوای ایجاد شده توسط خروج گازهای فشرده از موتورهای هواپیماهای جت


Definition from own experience or research:
جریان های هوای ناشی از خروج هوا وگازهای بسیار گرم و داغ از موتورهای هواپیماهای جت که باعث به جلو رفتن و پرواز این هواپیما ها می شود تغییراتی برآب وهوای زمین و شرایط اتمسفری در ارتفاعات و نواحی متفاوت ایجاد می کند. این پدیده در سالهای قبل به این شدت نبوده ولی با زیاد شدن هواپیماهای غول پیکر جت و هواپیماهای دیگر با سیستم جت و توربوجت این پدیده بطور موثری برآب و هوای زمین وجریان های هوا و وزش بادها و گردبادها و جهت وزش آنها تاثیر کرده است و باعث ایجاد تغییراتی در شرایط زندگی روی کره زمین و زندگی موجودات زنده می شود. چون این گازهای خروجی یعنی مخلوط هوا و گازهای حاصل از محترق شدن سوخت جت در موتورهای توربین دار جت و توربوجت با سرعت و فشار زیادی از عقب هواپیماهای جت خارج می شوند هم گرما ، ترکیب و فشار آنها و ادامه امتداد جریان این گازهای فشرده در هوا در قسمت های فوقانی جو زمین باعث گرم وسرد و رانده شده توده های هوا شده و برحرکت ابرها تاثیر می کند و در نتیجه باعث بارندگی یا ایجاد تندبادها و حرکت های غیرعادی هوا می شوند. این پدیده در تغییر شرایط آب و هوایی و ایجاد سیلاب ها و طوفانهای محلی و منطقه ای تاثیر داشته است. البته ممکن است آلودگی این پدیده به اندازه موارد ایچاد کننده شرایط گلخانه ای نباشد چون اولا: احتراق در موتورهای جت بطور کامل صورت می گیرد چون بخاطر سلامت هواپیماها و ایمنی پرواز آنها دائما و بطور مستمر تحت بررسی و تست های دقیق قرار می گیرند و دوما سوخت هواپیماهای جت یک سوخت بیشتر تمیز و پالایش شده با درجه بالا می باشد.

Example sentence(s):
  • جریان هوای متراکم حاصل از موتورهای هواپیماهای جت تاثیر پرواز هواپیماهای جت برآب وهوای زمین و تغییرات جوی مسائل تکنیکی زیست محیطی در مورد هواپیماهای جت مسائل فنی در مورد احتراق سوخت در موتورهای جت چگونگی پرواز هواپیماهای جت - wikipedia  
Shahram Chapari
Cyprus
Native speaker of: Native in Farsi (Persian)Farsi (Persian), Native in DariDari




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search