Bead

Finnish translation: palle

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Bead
Finnish translation:palle
Entered by: Eija Cavanaugh

01:29 Oct 26, 2011
English to Finnish translations [PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks / Renkaiden tasapainotuskone
English term or phrase: Bead
Bead Seat Pressure
BEAD SEAT C Diameter
Extending Bead Break
Bead Break Extended
Bead breaker raise / lower
consecutive bead size adapters

Loosen the adjustment screws and slide the Bead Breaker assembly to the outer most position. If a fault occurs, or a step is performed incorrectly the machine will have to be homed to continue the tooling change. If the bead breaker is not moved, the tooling which is no longer secured will be picked up and dropped by the bead breaker during the homing process
Eija Cavanaugh
palle
Explanation:
'Bead' on renkaan osa, joka tiivistyy vanteen reunusta vasten. Siitä, tai oikeastaan vähän laajemmastakin renkaan osasta, on käytetty nimitystä 'jalkaosa', Se ei mielestäni ole oikein hyvä ja kuvaava nimitys, minä suosisin nimitystä 'palle(reuna)", mikä esiintyy mm. Goodyearin sivustolla:

http://www.goodyear.eu/fi_fi/tire-advice/tire-information/ma...

'Palteen' (lähi)synonyymeja mm. täällä:

http://suomisanakirja.fi/palle

Se esiintyy myös sanakirja.org:ssa molempiin päin

http://www.sanakirja.org/search.php?id=179300&l2=3
http://www.sanakirja.org/search.php?q=bead&l=3&l2=17

ja EuDict:ssä:

http://www.eudict.com/?word=bead&go=Search&lang=engfin
Selected response from:

Timo Lehtilä
Finland
Grading comment
kiitos!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3palle
Timo Lehtilä
4palje
Arja Whiteside (X)
4Vannekehä
Esa Argillander


  

Answers


4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bead
Vannekehä


Explanation:
Taitaa olla tässä tapauksessa vannekehä. Tarkoittaa siis sitä pintaa jota vasten rengas painautuu.
Offroad-puolella käytetään kapistusta nimeltä "beadlock" puristamaan renkaan reuna vannetta vasten, mahdollistaa melkeinpä nollapaineella ajelun ilman että rengas pääsee pyörähtämään pois vanteen "olalta".

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2011-10-26 05:42:43 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.eco4wd.com/trail_tips/SafeBeadMounting.htm


    Reference: http://www.rockstomper.com/catalog/wheels/beadlocks.htm
Esa Argillander
Finland
Specializes in field
Native speaker of: Finnish
PRO pts in category: 11

6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
bead
palle


Explanation:
'Bead' on renkaan osa, joka tiivistyy vanteen reunusta vasten. Siitä, tai oikeastaan vähän laajemmastakin renkaan osasta, on käytetty nimitystä 'jalkaosa', Se ei mielestäni ole oikein hyvä ja kuvaava nimitys, minä suosisin nimitystä 'palle(reuna)", mikä esiintyy mm. Goodyearin sivustolla:

http://www.goodyear.eu/fi_fi/tire-advice/tire-information/ma...

'Palteen' (lähi)synonyymeja mm. täällä:

http://suomisanakirja.fi/palle

Se esiintyy myös sanakirja.org:ssa molempiin päin

http://www.sanakirja.org/search.php?id=179300&l2=3
http://www.sanakirja.org/search.php?q=bead&l=3&l2=17

ja EuDict:ssä:

http://www.eudict.com/?word=bead&go=Search&lang=engfin

Timo Lehtilä
Finland
Specializes in field
Native speaker of: Finnish
PRO pts in category: 40
Grading comment
kiitos!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Topi Kuusinen
4 hrs

agree  Asta Haarasilta
1 day 1 hr

agree  Jussi Rosti
1 day 1 hr

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bead
palje


Explanation:
Ilmajousituksia on toteutettu autokohtaisilla valmiilla sarjoilla tai ostamalla palkeet erikseen. Palkeet asennetaan jousien tilalle tai niiden rinnalle apujouseksi. Iskareiden tulee toimia sekä ylä- että ala-asennossa. Toisilla palje korvaa myös iskarin. Tämä varmaan on kiinni myös siitä millaisia palkeita käyttää. Yleisesti on käytössä rullapalkeita ja makkarapalkeita.
On myös saatavilla valmiita sarjoja jossa on kaikki tarvittava.

--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs (2011-10-26 08:04:08 GMT)
--------------------------------------------------

Renkaiden asettaamisessa taasen;

http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/...

Arja Whiteside (X)
Native speaker of: Native in FinnishFinnish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search