informal learning

Finnish translation: arkioppiminen

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:informal learning
Finnish translation:arkioppiminen

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
12:41 Jul 30, 2009
English to Finnish translations [PRO]
Social Sciences - Education / Pedagogy
Additional field(s): Social Science, Sociology, Ethics, etc.
English term or phrase: informal learning
Definition from Futurelab:
Learning that takes place outside formal educational settings and/or formal educational approaches.

Example sentence(s):
  • Informal learning is the unofficial, unscheduled, impromptu way most of us learn to do our jobs. Informal learning is like riding a bicycle: the rider chooses the destination and the route. Internet Time Ecosystem Blog
  • To truly understand the learning in your organization you might want to recognize the informal learning already taking place and put in practices to cultivate and capture more of what people learn. Informal Learning
  • Informal Learning occurs in everyday life and may not even be recognized as learning by the individual. Adult learning
Glossary-building KudoZ




This question was created by:


This question is closed

arkioppiminen
Definition:
Arkioppiminen (informal learning) on tulosta tilanteista arjen askareissa työssä, kotona ja vapaa-ajalla.10 Oppijalla ei ole niissä erityistä oppimisen tavoitetta, oppiminen on siis satunnaista. Opetusministeriön työryhmämuistiossa11 puhutaan virallisen (formaalin) koulutusjärjestelmän ulkopuolella tapahtuvasta oppimisesta, joka jakautuu kahteen lajiin. Epävirallinen (non-formaali) oppiminen on järjestelmällistä ja ohjattua ja siitä voi saada todistuksen. Arkioppiminen (informaali oppiminen) tapahtuu työssä, järjestöissä, harrastuksissa ja vapaa-ajan toiminnoissa. Vapaan sivistystyön opinnot sijoittuvat epävirallisen oppimisen alueeseen.
Selected response from:

Katja Jääskeläinen
Austria
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
5 +2arkioppiminen
Katja Jääskeläinen
3spontaani oppiminen
Antti Korhonen


  

Translations offered


6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
spontaani oppiminen


Definition from Wikipedia:
Spontaani oppiminen on tavallaan "arkiviisautta". Ei-spontaani oppiminen on sen sijaan koulutuksen ja tarkoituksellisen oppimisen tulosta. Spontaania oppimista tapahtuu jatkuvasti ja se voi olla myös tiedostamatonta. Varsinkin pikkulapset oppivat paljon asioita spontaanisesti, mistä tärkeänä esimerkkinä on kielen omaksuminen.

Example sentence(s):
Explanation:
Viittaamani Wikipediasta löytyvä suomenkielinen sanan määrittely on puutteellinen. Vaihtoehtoinen, joskaan mielestäni ei niin tarkka käännös voisi olla myös käytännön kautta oppiminen.
Antti Korhonen
Finland
Native speaker of: Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 8

1 day 7 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
arkioppiminen


Definition from Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö:
Arkioppiminen (informal learning) on tulosta tilanteista arjen askareissa työssä, kotona ja vapaa-ajalla.10 Oppijalla ei ole niissä erityistä oppimisen tavoitetta, oppiminen on siis satunnaista. Opetusministeriön työryhmämuistiossa11 puhutaan virallisen (formaalin) koulutusjärjestelmän ulkopuolella tapahtuvasta oppimisesta, joka jakautuu kahteen lajiin. Epävirallinen (non-formaali) oppiminen on järjestelmällistä ja ohjattua ja siitä voi saada todistuksen. Arkioppiminen (informaali oppiminen) tapahtuu työssä, järjestöissä, harrastuksissa ja vapaa-ajan toiminnoissa. Vapaan sivistystyön opinnot sijoittuvat epävirallisen oppimisen alueeseen.

Example sentence(s):
  • Informaalinen oppiminen eli arkielämän oppiminen tai arkioppiminen tarkoittaa elämässä, työssä sekä medioiden kautta ja niitä käyttämällä tapahtuvaa oppimista - Wikispaces  
  • Varsinaisten koulutusinstituutioiden ulkopuolella oppimista tapahtuu erilaisissa ympäristöissä ja monien eri toimintojen yhteydessä. Tämäntyyppiseen oppimiseen viitataan yleensä termillä arkioppiminen (informal learning). Arkioppiminen voi olla yksilöllistä tai yhteisöllistä, tarkoituksellista tai satunnaista, aktiivista ja itseohjautuvaa tai sattumanvaraista. Euroopan komission määritelmän mukaan arkioppiminen ei ole jäsenneltyä (oppimistavoitteiden, opiskeluajan ja opinto-ohjauksen suhteen) eikä se yleensä johda tutkintoon - European Network Intercultural Learning  
  • informal learning arkioppiminen - Opetushallinnon sanasto  

Explanation:
Kyseessä on vakiintunut termi.
Katja Jääskeläinen
Austria
Native speaker of: Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 4

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Antti Korhonen
23 hrs

Yes  Alfa Trans (X)
4 days




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search